Page 19 - magazin-május
P. 19
17
vüli idõjárás, baleset, segítségkérés, elsõse-
gély-nyújtás stb.
2007-ben a verseny – illeszkedve az
OKF komplex lakosságfelkészítési program-
jához – új elnevezést kapott: „Készülj fel!”.
A KIV történetében elõször minden megyé-
bõl egy általános iskola negyedik osztályos
csapata és egy külföldi (szlovák) csapat is KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. május
meghívást kapott a rendezvényre. 2009-ben
a gazdasági körülmények nem tették lehetõ-
vé az országos döntõ megszervezését, ám
16 megyében az egész éves ifjúságfelkészí-
tõ munka összegzéseként tartottak kataszt-
rófavédelmi versenyt. A 2010. évben újra
van lehetõségünk az országos forduló meg-
rendezésére.
Barkóczi Elvira ktv., (OKF Önkormányzati
sokkal inkább célja, hogy a versenyre való kat végezniük: földrengés, tûzeset, árvíz, ve- Kapcsolatok és Helyreállítási Fõosztály)
felkészülés során a diákok katasztrófavédel- szélyes vegyi anyag a környezetben, rendkí-
mi szakemberek és felkészült pedagógusok
A katasztrófavédelem
nak aktív módon részt venni környezetük A katasztrófavédelem
segítségével megtanulhassák, hogyan tud-
megóvásában, veszélyhelyzetek megelõzé-
a nevelésben-oktatásban
sében, ha kell, elhárításában, ezzel saját biz- a nevelésben-oktatásban
tonságuk erõsítésében. A versenyek pedig
akkor tudják elérni ezt a célt, ha jó hangula-
túak, fiatalosak, lendületesek. A felkészülés Bár veszélyek között élünk, de ezek egy ré- lyel is fenyegeti. Más megfogalmazásban:
helyi szinten történik: a polgári védelmi ki- sze megelõzhetõ, elkerülhetõ, vagy fel olyan félelem, amelyet valamilyen – reális –
rendeltségek vezetõi a tanév folyamán figye- lehet(ne) készülni az ellenük való védekezés- fenyegetés vált ki. A NAT vitaanyagának vé-
lemmel kísérik és segítik az illetékességi te- re. Az, hogy már gyermekkorban szükséges leményezése során az is felvetõdött, hogy a
rületükhöz tartozó közoktatási intézmények- a megfelelõ gondolkodás és magatartásmód veszélyhelyzeti (tûzvédelmi és polgári védel-
ben folyó veszélyhelyzeti nevelést és okta- kialakításának megalapozása – a megelõzés mi) ismeretek elhelyezésekor egy olyan átfo-
tást, majd a tanév második félévében iskolai területén munkálkodók egyik fontos alapve- gó, komplex kifejezést kell találni, amely
vagy helyi versenyeket szerveznek. A felké- tése. A legnagyobb feladatuk, hogy együtt- megfelel a szakmai kritériumoknak, és magá-
szülési háttéranyag mindenki számára hoz- mûködõket találjanak az elmélet gyakorlatba ba foglalja az e területre vonatkozó vala-
záférhetõ az OKF lakosságfelkészítés, ifjú- való átültetéséhez. A felkészítõ munka ered- mennyi elemet. Ez a biztonságkultúra, mely-
ságfelkészítés honlapján. Korcsoportonként ménye az kell, hogy legyen, hogy a tanulók nek kifejtése az Életvitel és gyakorlati isme-
a gyõztes csapatok továbbjutnak a területi mindennapi szinten óvják önmagukat és kör- retek mûveltségi terület céljai közé illeszke-
(megyei) fordulóra, az ott elsõ helyezést el- nyezetüket, megfontoltak, elõrelátóak legye- dik. „Biztonságkultúra: az egyéni és társadal-
értek pedig az országos döntõre. A helyi és nek a veszélyhelyzetek elkerülése érdeké- mi létet veszélyeztetõ tényezõk felismerése,
megyei fordulókon összesen mintegy 5500 ben, rendelkezzenek a megfelelõ felkészült- az egyén felelõssége a veszélyhelyzetek ki-
tanuló vesz részt évente. Az országos fordu- séggel és gyakorlottsággal, így képesek le- alakulásában, kialakításában, katasztrófavé-
ló kétnapos, ahol a diákok fele-fele arányban gyenek segíteni önmagunkon, egymáson, delem (tûz- és polgári védelem, tervezés,
oldanak meg elméleti és a gyakorlati felada- segítséget kérni a bajban. A nevelõ-oktató megelõzés, beavatkozás, értékelés).”
tokat az alábbi témakörökbõl: A katasztrófa- program legalapvetõbb célja a fentiekre vo- A szabályozás következõ szintjét a keret-
védelem rendszere, feladatai, katasztrófák natkozó igények és képességek kialakítása, tantervek jelentik. Számos, az Oktatási Mi-
típusai, veszélyhelyzeti információk, idõjárá- a helyes és elvárható magatartási minták nisztérium honlapján megjelent kerettanterv
si veszélyhelyzetek, általános tudnivalók ve- rögzítése – sok gyakoroltatással. E célokat tartalmaz idevonatkozó utalásokat, melyek
szélyes anyagokkal kapcsolatos baleset megerõsítette a NAT is, melyben több he- már nevesítve, helyenként konkrétan kifejtve
esetén, tûzvédelem, környezetvédelem, kör- lyen is hangsúlyt kap a személyes bizton- tartalmazzák a biztonságkultúra témakörét,
nyezetszennyezés, szelektív hulladékgyûj- sággal, a magatartási mintákkal, a bizton- meghatározzák a fõbb célokat és fejlesztési
tés, energiatudatosság és -gazdálkodás, fo- ságkultúrával kapcsolatos kompetenciák feladatokat (pl.: OM, MOZAIK kerettanterv).
gyasztóvédelem, tereptan, elsõsegélynyúj- meghatározása. A Nyíregyházi tantervcsalád Életvitel és
tás, baleset-megelõzés, biztonságos környe- A közoktatási nevelõ-oktató munka ter- gyakorlati ismeretek címû blokkja a bizton-
zet. A verseny elsõ napján a csapatok szá- vezésének kezdetén felmerült, hogy a „ka- ságkultúra témakör feldolgozására az 1-6.
mítógépes kvízjátékban adnak számot tudá- tasztrófa” szó helyett használjuk inkább a évfolyamon évi 2, a 7-8. évfolyamon évi 3
sukról, a második napon pedig szabadtéri „veszélyhelyzet” kifejezést. Ehhez a követke- órát tervez, a tantárgyat technika és életvi-
sportpályán imitált katasztrófa-helyzetben zõ meghatározást vesszük alapul: a veszély- telnek nevezi.
védekezési feladatokat oldanak meg, segít- helyzet olyan speciális stresszkeltõ szituáció, A közoktatási intézmények helyi tervei-
séget nyújtanak, szükség esetén menekül- ami a lakosság kisebb-nagyobb csoportját ben, tehát helyi szinten elhelyeztetni a ve-
nek. A következõ szituációkban kell feladato- közvetlenül, illetve közvetve akár életveszély- szélyhelyzeti ismereteket nem egyszerû fel-