Page 19 - magazin-május
P. 19

17


                                                                              vüli idõjárás, baleset, segítségkérés, elsõse-
                                                                              gély-nyújtás stb.
                                                                                 2007-ben a verseny – illeszkedve az
                                                                              OKF komplex lakosságfelkészítési program-
                                                                              jához – új elnevezést kapott: „Készülj fel!”.
                                                                              A KIV történetében elõször minden megyé-
                                                                              bõl egy általános iskola negyedik osztályos
                                                                              csapata és egy külföldi (szlovák) csapat is KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. május
                                                                              meghívást kapott a rendezvényre. 2009-ben
                                                                              a gazdasági körülmények nem tették lehetõ-
                                                                              vé az országos döntõ megszervezését, ám
                                                                              16 megyében az egész éves ifjúságfelkészí-
                                                                              tõ munka összegzéseként tartottak kataszt-
                                                                              rófavédelmi versenyt. A 2010. évben újra
                                                                              van lehetõségünk az országos forduló meg-
                                                                              rendezésére.
                                                                                 Barkóczi Elvira ktv., (OKF Önkormányzati
       sokkal inkább célja, hogy a versenyre való  kat végezniük: földrengés, tûzeset, árvíz, ve-  Kapcsolatok és Helyreállítási Fõosztály)
       felkészülés során a diákok katasztrófavédel-  szélyes vegyi anyag a környezetben, rendkí-
       mi szakemberek és felkészült pedagógusok
                                          A katasztrófavédelem
       nak aktív módon részt venni környezetük A katasztrófavédelem
       segítségével megtanulhassák, hogyan tud-
       megóvásában, veszélyhelyzetek megelõzé-
                                          a nevelésben-oktatásban
       sében, ha kell, elhárításában, ezzel saját biz-  a nevelésben-oktatásban
       tonságuk erõsítésében. A versenyek pedig
       akkor tudják elérni ezt a célt, ha jó hangula-
       túak, fiatalosak, lendületesek. A felkészülés  Bár veszélyek között élünk, de ezek egy ré-  lyel is fenyegeti. Más megfogalmazásban:
       helyi szinten történik: a polgári védelmi ki-  sze megelõzhetõ, elkerülhetõ, vagy fel  olyan félelem, amelyet valamilyen – reális –
       rendeltségek vezetõi a tanév folyamán figye-  lehet(ne) készülni az ellenük való védekezés-  fenyegetés vált ki. A NAT vitaanyagának vé-
       lemmel kísérik és segítik az illetékességi te-  re. Az, hogy már gyermekkorban szükséges  leményezése során az is felvetõdött, hogy a
       rületükhöz tartozó közoktatási intézmények-  a megfelelõ gondolkodás és magatartásmód  veszélyhelyzeti (tûzvédelmi és polgári védel-
       ben folyó veszélyhelyzeti nevelést és okta-  kialakításának megalapozása – a megelõzés  mi) ismeretek elhelyezésekor egy olyan átfo-
       tást, majd a tanév második félévében iskolai  területén munkálkodók egyik fontos alapve-  gó, komplex kifejezést kell találni, amely
       vagy helyi versenyeket szerveznek. A felké-  tése. A legnagyobb feladatuk, hogy együtt-  megfelel a szakmai kritériumoknak, és magá-
       szülési háttéranyag mindenki számára hoz-  mûködõket találjanak az elmélet gyakorlatba  ba foglalja az e területre vonatkozó vala-
       záférhetõ az OKF lakosságfelkészítés, ifjú-  való átültetéséhez. A felkészítõ munka ered-  mennyi elemet. Ez a biztonságkultúra, mely-
       ságfelkészítés honlapján. Korcsoportonként  ménye az kell, hogy legyen, hogy a tanulók  nek kifejtése az Életvitel és gyakorlati isme-
       a gyõztes csapatok továbbjutnak a területi  mindennapi szinten óvják önmagukat és kör-  retek mûveltségi terület céljai közé illeszke-
       (megyei) fordulóra, az ott elsõ helyezést el-  nyezetüket, megfontoltak, elõrelátóak legye-  dik. „Biztonságkultúra: az egyéni és társadal-
       értek pedig az országos döntõre. A helyi és  nek a veszélyhelyzetek elkerülése érdeké-  mi létet veszélyeztetõ tényezõk felismerése,
       megyei fordulókon összesen mintegy 5500  ben, rendelkezzenek a megfelelõ felkészült-  az egyén felelõssége a veszélyhelyzetek ki-
       tanuló vesz részt évente. Az országos fordu-  séggel és gyakorlottsággal, így képesek le-  alakulásában, kialakításában, katasztrófavé-
       ló kétnapos, ahol a diákok fele-fele arányban  gyenek segíteni önmagunkon, egymáson,  delem (tûz- és polgári védelem, tervezés,
       oldanak meg elméleti és a gyakorlati felada-  segítséget kérni a bajban. A nevelõ-oktató  megelõzés, beavatkozás, értékelés).”
       tokat az alábbi témakörökbõl: A katasztrófa-  program legalapvetõbb célja a fentiekre vo-  A szabályozás következõ szintjét a keret-
       védelem rendszere, feladatai, katasztrófák  natkozó igények és képességek kialakítása,  tantervek jelentik. Számos, az Oktatási Mi-
       típusai, veszélyhelyzeti információk, idõjárá-  a helyes és elvárható magatartási minták  nisztérium honlapján megjelent kerettanterv
       si veszélyhelyzetek, általános tudnivalók ve-  rögzítése – sok gyakoroltatással. E célokat  tartalmaz idevonatkozó utalásokat, melyek
       szélyes anyagokkal kapcsolatos baleset  megerõsítette a NAT is, melyben több he-  már nevesítve, helyenként konkrétan kifejtve
       esetén, tûzvédelem, környezetvédelem, kör-  lyen is hangsúlyt kap a személyes bizton-  tartalmazzák a biztonságkultúra témakörét,
       nyezetszennyezés, szelektív hulladékgyûj-  sággal, a magatartási mintákkal, a bizton-  meghatározzák a fõbb célokat és fejlesztési
       tés, energiatudatosság és -gazdálkodás, fo-  ságkultúrával kapcsolatos kompetenciák  feladatokat (pl.: OM, MOZAIK kerettanterv).
       gyasztóvédelem, tereptan, elsõsegélynyúj-  meghatározása.                 A Nyíregyházi tantervcsalád Életvitel és
       tás, baleset-megelõzés, biztonságos környe-  A közoktatási nevelõ-oktató munka ter-  gyakorlati ismeretek címû blokkja a bizton-
       zet. A verseny elsõ napján a csapatok szá-  vezésének kezdetén felmerült, hogy a „ka-  ságkultúra témakör feldolgozására az 1-6.
       mítógépes kvízjátékban adnak számot tudá-  tasztrófa” szó helyett használjuk inkább a  évfolyamon évi 2, a 7-8. évfolyamon évi 3
       sukról, a második napon pedig szabadtéri  „veszélyhelyzet” kifejezést. Ehhez a követke-  órát tervez, a tantárgyat technika és életvi-
       sportpályán imitált katasztrófa-helyzetben  zõ meghatározást vesszük alapul: a veszély-  telnek nevezi.
       védekezési feladatokat oldanak meg, segít-  helyzet olyan speciális stresszkeltõ szituáció,  A közoktatási intézmények helyi tervei-
       séget nyújtanak, szükség esetén menekül-  ami a lakosság kisebb-nagyobb csoportját  ben, tehát helyi szinten elhelyeztetni a ve-
       nek. A következõ szituációkban kell feladato-  közvetlenül, illetve közvetve akár életveszély-  szélyhelyzeti ismereteket nem egyszerû fel-
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24