Page 20 - magazin-január
P. 20
Magazin
Kolozsi Péter tűzoltó főhadnagy
BEMUTATKOZIK A LÉGZŐBÁZIS
Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság állománnyal. Az autón 60 légzőpalack található,
Alégzőbázisszerei olyan elhúzódó káresetek- 12 szerelt, speciális, dupla légzőkészülék, 40
nél jelentenek segítséget a tűzoltóknak, ahol sok tartalék légzőálarc, 12 mentőálarc társaságában.
oxigénpalack fogy, és folyamatosan gondoskod- Egy nagy teljesítményű szellőztető ventilátor is
ni kell azok utánpótlásáról. A két különleges jár- helyet kapott a málhatérben, amelyet jellemző-
művet a tűzoltási műveletek támogatására rend- en tűzeseteknél használnak a tűzoltók az épüle-
szeresítették még a Fővárosi Tűzoltó-parancs- tek átszellőztetésére. A hagyományos megkü-
nokságon, egyet a pesti, míg egyet a budai olda- lönböztető fény- és hangjelzésen (sziréna) kívül
lon, a málhaterében pedig főként légzőpalackok az autó rendelkezik egy speciális mobil, zöld
vannak. Budán a második, Pesten pedig a negye- színű LED fényjelzéssel, amely a tűzoltók szá-
dik kerületi tűzoltólaktanya is rejt magában egy- mára teszi könnyebbé jármű azonosítását a
egy légzőbázisszert. Nemcsak a főváros területé- káreset LED-tengerben úszó helyszínén. A mál-
re, hanem országosan is riaszthatóak a különle- hatérbe való belépést a jármű elhúzható oldalaj-
ges szerek. taja felett kihúzható esővédő roló teszi köny-
nyebbé csapadékos időjárás esetén.
Műszaki adatok
A gépjármű egészen pon-
tos megnevezése légzőbá-
zisszer, típusa pedig egy
2019-ben gyártott, 4x4
meghajtású Mercedes-
Benz Sprinter. A jármű
száraz tömege 3 ezer 80
kilogramm, teljes terhe-
léssel a megengedett leg-
nagyobb tömege 4 ezer
600 kilogramm. Motorja
egy 3000 köbcentis, hat-
hengeres, 190 lóerős
dízelmotor, amely a jár-
művet (átlagos terhelés-
sel számolva) 12 másod- Fotók: Kisdi Máté, Kolozsi Péter
perc alatt repíti 100 kilométer/órás sebességre –
ez pedig sok személyautónál is jobb érték.
Napi rutin
Speciális tulajdonságok A jármű napi rendszerességgel van használatban
A jármű 2020-ban állt szolgálatba. Az előző, Budapesten, a kerületi tűzoltólaktanyákat járja
Iveco típusú légzőbázisszert továbbgondolva, a és cseréli az elhasznált légzőpalackokat, -álarco-
beavatkozó tűzoltók igényeinek megfelelően kat és -kereteket. Figyelembe véve, hogy a fővá-
alakította ki a Fővárosi Katasztrófavédelmi rosban tizennyolc hivatásos tűzoltólaktanya
Igazgatóság műszaki osztálya, folyamato- működik, ez napi szintű, folyamatos elfoglaltsá-
san együttműködve a kerületi beavatkozó got jelent a légzőbázisra beosztott állománynak.
18 KATASZTRÓFAVÉDELEM