Page 20 - magazin-január
P. 20

Magazin



           Kolozsi Péter tűzoltó főhadnagy




           BEMUTATKOZIK A LÉGZŐBÁZIS


                Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság         állománnyal. Az autón 60 légzőpalack található,
           Alégzőbázisszerei olyan elhúzódó káresetek-          12 szerelt, speciális, dupla légzőkészülék, 40
           nél jelentenek segítséget a tűzoltóknak, ahol sok    tartalék légzőálarc, 12 mentőálarc társaságában.
           oxigénpalack fogy, és folyamatosan gondoskod-        Egy nagy teljesítményű szellőztető ventilátor is
           ni kell azok utánpótlásáról. A két különleges jár-   helyet kapott a málhatérben, amelyet jellemző-
           művet a tűzoltási műveletek támogatására rend-       en tűzeseteknél használnak a tűzoltók az épüle-
           szeresítették még a Fővárosi Tűzoltó-parancs-        tek átszellőztetésére.  A hagyományos megkü-
           nokságon, egyet a pesti, míg egyet a budai olda-     lönböztető fény- és hangjelzésen (sziréna) kívül
           lon, a málhaterében pedig főként légzőpalackok       az autó rendelkezik egy speciális mobil, zöld
           vannak. Budán a második, Pesten pedig a negye-       színű LED fényjelzéssel, amely a tűzoltók szá-
           dik kerületi tűzoltólaktanya is rejt magában egy-    mára teszi könnyebbé jármű azonosítását a
           egy légzőbázisszert. Nemcsak a főváros területé-     káreset LED-tengerben úszó helyszínén. A mál-
           re, hanem országosan is riaszthatóak a különle-      hatérbe való belépést a jármű elhúzható oldalaj-
           ges szerek.                                          taja felett kihúzható esővédő roló teszi köny-
                                                                nyebbé csapadékos időjárás esetén.
           Műszaki adatok
           A gépjármű egészen pon-
           tos megnevezése légzőbá-
           zisszer, típusa pedig egy
           2019-ben gyártott, 4x4
           meghajtású     Mercedes-
           Benz Sprinter.  A jármű
           száraz tömege 3 ezer 80
           kilogramm, teljes terhe-
           léssel a megengedett leg-
           nagyobb tömege 4 ezer
           600 kilogramm. Motorja
           egy 3000 köbcentis, hat-
           hengeres,    190   lóerős
           dízelmotor, amely a jár-
           művet (átlagos terhelés-
           sel számolva) 12 másod-                                                           Fotók: Kisdi Máté, Kolozsi Péter
           perc alatt repíti 100 kilométer/órás sebességre –
           ez pedig sok személyautónál is jobb érték.
                                                                Napi rutin
           Speciális tulajdonságok                              A jármű napi rendszerességgel van használatban
           A jármű 2020-ban állt szolgálatba.  Az előző,        Budapesten, a kerületi tűzoltólaktanyákat járja
           Iveco típusú légzőbázisszert továbbgondolva, a       és cseréli az elhasznált légzőpalackokat, -álarco-
           beavatkozó tűzoltók igényeinek megfelelően           kat és -kereteket. Figyelembe véve, hogy a fővá-
           alakította ki a Fővárosi Katasztrófavédelmi          rosban tizennyolc hivatásos tűzoltólaktanya
           Igazgatóság műszaki osztálya, folyamato-             működik, ez napi szintű, folyamatos elfoglaltsá-
           san együttműködve a kerületi beavatkozó              got jelent a légzőbázisra beosztott állománynak.


     18                                                         KATASZTRÓFAVÉDELEM
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25