Page 25 - magazin-december
P. 25
23
vasúti szerencsétlensége KATASZTRÓFAVÉDELEM 2016. december
Fotók és forrás: Wikipédia úgy döntött, hogy előre engedi az akkor már másfél
órás késésben lévő grazi személyvonatot. Miután a
pedig egy különvonat miatt, ráadásul az amúgy is Bécsből érkező különvonat elhaladt, szabad jelzést
túlzsúfolt szerelvényre számos különkocsit csatol- adott a személyvonatnak, ám az a nagy terheltség
tak. A vonat a menetrend szerinti 19 óra 20 perc miatt csak nehezen tudott elindulni az állomásról.
helyett fél órás késéssel indult Budapestre, késését A hosszú szerelvénynek az állomás Győr felőli
útközben csak növelte, mivel Hazai Samu honvé- végén eső váltón kellett volna visszatérnie a menet-
delmi miniszter nem akart éjszaka érkezni irány szerinti helyes irányba, amikor szemből nagy
sebességgel megérkezett a bécsi gyorsvonat. A moz-
Budapestre, emiatt Komáromban lekapcsolták donyvezető túl későn észlelte, hogy a vágány fog-
a szerelvényről különkocsiját. lalt előtte, és 76 kilométer/órás sebességgel belecsa-
A baleset másik "résztvevője" a budapesti pódott az állomásról kihaladó személyvonat hátsó
Keleti pályaudvarról ugyancsak késve kocsijába, amelyet a mozdony maga alá gyűrt. A
induló grazi személyvonat volt. E vonat a mozdony után kapcsolt szalonkocsik egymásba
pálya túlzsúfoltsága miatt a herceghal- csúsztak és darabokra törtek. A sok halálos áldoza-
mi állomás átmenő, Budapest felé tot a kocsik szerkezete okozta, a fából készült jár-
tartó fővágányán tartózkodott művek szétszakadva ugyanis gyakorlatilag felnyár-
(magyarul szemben állt a forga- salták az utasokat.
lommal), hogy onnan elindulva
az állomás végén található vál- A baleset helyszínére először egy, a keleti front-
tón keresztül térjen vissza a ra tartó német katonaszerelvény érkezett, az utasok
helyes vágányra. az orosz hadifoglyokkal együtt azonnal megkezd-
Csakhogy nem volt ték a mentést, később egy műszaki alakulat és egy
elég gyors. A her- kórházvonat is csatlakozott. A mentés, a helyreállí-
ceghalmi for- tás, a halottak azonosítása és a szigorú vizsgálat
galmi irá- párhuzamosan zajlott a hirtelen hírhedtté vált vas-
nyító vég- útállomáson. Tolnay Kornél, a MÁV akkori elnök-
zetes igazgatója személyesen irányította a romeltakarí-
hibát tást, illetve a pálya helyreállítását. A háborús körül-
követett mények ellenére a magyar és a világsajtó élénken
el, ami- foglalkozott az eseménnyel. A balesetben hetven-
kor ketten haltak meg, köztük Thallóczy Lajos törté-
nész és a meghódított Szerbia kormányzója is. A
balesetben további több mint száznyolcvan ember
megsérült.
Az áldozatok emlékére hetvenkét gesztenyefát
ültettek az állomás mögötti részen, így állítva emlé-
ket az emberi figyelmetlenség eme szomorú példá-
jának. A fák mára megritkultak, a vasútvonalat és
az állomást az 1970-es években teljesen átépítették,
de száz év elteltével a népnyelv még ma is „geszte-
nyésnek” nevezi a területet.
(Összeállította: Csámpai Attila tű. törzszászlós)