Page 25 - magazin-december
P. 25

23

vasúti szerencsétlensége                                                                                                        KATASZTRÓFAVÉDELEM 2016. december

          Fotók és forrás: Wikipédia                                úgy döntött, hogy előre engedi az akkor már másfél
                                                                    órás késésben lévő grazi személyvonatot. Miután a
pedig egy különvonat miatt, ráadásul az amúgy is                    Bécsből érkező különvonat elhaladt, szabad jelzést
túlzsúfolt szerelvényre számos különkocsit csatol-                  adott a személyvonatnak, ám az a nagy terheltség
tak. A vonat a menetrend szerinti 19 óra 20 perc                    miatt csak nehezen tudott elindulni az állomásról.
helyett fél órás késéssel indult Budapestre, késését                A hosszú szerelvénynek az állomás Győr felőli
útközben csak növelte, mivel Hazai Samu honvé-                      végén eső váltón kellett volna visszatérnie a menet-
delmi miniszter nem akart éjszaka érkezni                           irány szerinti helyes irányba, amikor szemből nagy
                                                                    sebességgel megérkezett a bécsi gyorsvonat. A moz-
     Budapestre, emiatt Komáromban lekapcsolták                     donyvezető túl későn észlelte, hogy a vágány fog-
       a szerelvényről különkocsiját.                               lalt előtte, és 76 kilométer/órás sebességgel belecsa-
             A baleset másik "résztvevője" a budapesti              pódott az állomásról kihaladó személyvonat hátsó
           Keleti pályaudvarról ugyancsak késve                     kocsijába, amelyet a mozdony maga alá gyűrt. A
             induló grazi személyvonat volt. E vonat a              mozdony után kapcsolt szalonkocsik egymásba
                pálya túlzsúfoltsága miatt a herceghal-             csúsztak és darabokra törtek. A sok halálos áldoza-
                   mi állomás átmenő, Budapest felé                 tot a kocsik szerkezete okozta, a fából készült jár-
                     tartó fővágányán tartózkodott                  művek szétszakadva ugyanis gyakorlatilag felnyár-
                      (magyarul szemben állt a forga-               salták az utasokat.
                       lommal), hogy onnan elindulva
                         az állomás végén található vál-               A baleset helyszínére először egy, a keleti front-
                            tón keresztül térjen vissza a           ra tartó német katonaszerelvény érkezett, az utasok
                                        helyes vágányra.            az orosz hadifoglyokkal együtt azonnal megkezd-
                                          Csakhogy nem volt         ték a mentést, később egy műszaki alakulat és egy
                                            elég gyors. A her-      kórházvonat is csatlakozott. A mentés, a helyreállí-
                                                ceghalmi for-       tás, a halottak azonosítása és a szigorú vizsgálat
                                                   galmi irá-       párhuzamosan zajlott a hirtelen hírhedtté vált vas-
                                                     nyító vég-     útállomáson. Tolnay Kornél, a MÁV akkori elnök-
                                                       zetes        igazgatója személyesen irányította a romeltakarí-
                                                        hibát       tást, illetve a pálya helyreállítását. A háborús körül-
                                                         követett   mények ellenére a magyar és a világsajtó élénken
                                                          el, ami-  foglalkozott az eseménnyel. A balesetben hetven-
                                                           kor      ketten haltak meg, köztük Thallóczy Lajos törté-
                                                                    nész és a meghódított Szerbia kormányzója is. A
                                                                    balesetben további több mint száznyolcvan ember
                                                                    megsérült.

                                                                       Az áldozatok emlékére hetvenkét gesztenyefát
                                                                    ültettek az állomás mögötti részen, így állítva emlé-
                                                                    ket az emberi figyelmetlenség eme szomorú példá-
                                                                    jának. A fák mára megritkultak, a vasútvonalat és
                                                                    az állomást az 1970-es években teljesen átépítették,
                                                                    de száz év elteltével a népnyelv még ma is „geszte-
                                                                    nyésnek” nevezi a területet.

                                                                             (Összeállította: Csámpai Attila tű. törzszászlós)
   20   21   22   23   24   25   26   27   28