Page 24 - magazin-december
P. 24
MAGAZIN22
Száz éve történt Magyarország legsúlyosabb v
A Herceghalom közeli katasztrófában hetvenkét ember halt meg és több mint
száznyolcvanan szenvedtek kisebb-nagyobb sérülést, sok ember egész életében
viselte a következményeket.
1914 nyarán kirobbant az I. világháború, amelyben lenniumi kiállításra pedig elkészült az ezredik is. Az
a központi és az antanthatalmak álltak egymással I. világháború kitörésekor a történelmi Magyar-
szemben. Mindkét szövetségi rendszer gyors hábo- országon 21 200 kilométer vasútból 18 933 kilométer
rút vizionált, pár hónappal a háború kirobbanása volt a MÁV kezelésében, a pályaépítéssel egyidejű-
után azonban kialakult az úgynevezett állóháború. leg pedig csaknem 1 500 vasútállomás is felépült. A
Az 1916-os év sok szempontból perdöntő volt a fővonalakon úgynevezett gyorsvonatok futottak. A
háború alakulásában, kimenetelében: a Monarchia – Bécs-Budapest fővonalon a MÁV 301 sorozatú gőz-
német segítséggel ugyan, de – négy fronton is helyt mozdonya közlekedett. Ezt a típust 1911-ben állítot-
tudott állni, viszont akkora vérveszteséget szenve- ták szolgálatba és építésének idején Európa egyik
dett, amelyet később már nem tudott kiheverni. legnagyobb teljesítményű, legszebbnek mondott
gyorsvonati mozdonyának számított. Ezek a szerel-
1913-ra kiépült Magyarország teljes vasútháló- vények rendszeresen negyvennégy tengellyel közle-
zata, amely maximálisan kiszolgálta a kereskedel- kedtek (azaz tizenegy, egyenként négytengelyes sze-
mi, a gazdasági és a katonai élet szükségleteit. A mélykocsiból álltak) és átlagosan 100 kilométer/órás
háború kitörése döntő változásokat okozott mind a sebességre voltak képesek. A végzetes éjszakán egy
katonai, mind a polgári közlekedésben, ami nem ilyen szerelvény ütközött össze a Keleti pályaudvar-
kímélte a vasúti közlekedést sem: a szerelvényeken ról induló grazi személyvonattal.
elindult a tömeges csapatszállítás. A háborús kör-
nyezet természetesen a vasúti állományt is megvi- A végzetes éjszaka
selte, a folyamatos készültség, a pályát és a MÁV
személyzetét leterhelő hadiszállítások miatt a vasút 1916. november 21-én I. Ferenc József 86 évesen,
folyamatosan "csúcsra volt járatva", így a kisebb- Schönbrunnban, majdnem 68 év uralkodás után
nagyobb hibák kódolva voltak a rendszerben. végkimerülésben meghalt. November 30-án meg-
Tudták ezt a vasút vezetésénél is, ezért a békeidők- tartott temetésére hatalmas tömeg gyűlt össze
höz képest jóval szigorúbb szabályzattal és ellenőr- Bécsben, Magyarországról is számos különvonat
zésekkel igyekeztek minimálisra szorítani a forgal- érkezett. A magyar vasúti pálya azonban nem bírta
mi zavarokat. a nagy terhelést és a szolgálatban lévők sem voltak
felkészülve a szokatlanul nagy forgalomra, ezért
Magyarország vasútállapota 1916-ban több órás késések nehezítették a gyászolók hazaju-
tását. A szerencsétlenül járt budapesti gyors indu-
1870-ben létrejött a Magyar Államvasutak Gép- és lása is csúszott,
Kocsi gyára, ahol 1873-ban mindössze három, 1884- még-
ben azonban már huszonhat darab mozdony
készült. 1893-ban kigördült a gyár kapuján
az ötszázadik hazai gyártású
mozdony, a mil-