Page 24 - magazin-december
P. 24

MAGAZIN22

   Száz éve történt Magyarország legsúlyosabb v

         A Herceghalom közeli katasztrófában hetvenkét ember halt meg és több mint
         száznyolcvanan szenvedtek kisebb-nagyobb sérülést, sok ember egész életében
         viselte a következményeket.

         1914 nyarán kirobbant az I. világháború, amelyben     lenniumi kiállításra pedig elkészült az ezredik is. Az
         a központi és az antanthatalmak álltak egymással      I. világháború kitörésekor a történelmi Magyar-
         szemben. Mindkét szövetségi rendszer gyors hábo-      országon 21 200 kilométer vasútból 18 933 kilométer
         rút vizionált, pár hónappal a háború kirobbanása      volt a MÁV kezelésében, a pályaépítéssel egyidejű-
         után azonban kialakult az úgynevezett állóháború.     leg pedig csaknem 1 500 vasútállomás is felépült. A
         Az 1916-os év sok szempontból perdöntő volt a         fővonalakon úgynevezett gyorsvonatok futottak. A
         háború alakulásában, kimenetelében: a Monarchia –     Bécs-Budapest fővonalon a MÁV 301 sorozatú gőz-
         német segítséggel ugyan, de – négy fronton is helyt   mozdonya közlekedett. Ezt a típust 1911-ben állítot-
         tudott állni, viszont akkora vérveszteséget szenve-   ták szolgálatba és építésének idején Európa egyik
         dett, amelyet később már nem tudott kiheverni.        legnagyobb teljesítményű, legszebbnek mondott
                                                               gyorsvonati mozdonyának számított. Ezek a szerel-
            1913-ra kiépült Magyarország teljes vasútháló-     vények rendszeresen negyvennégy tengellyel közle-
         zata, amely maximálisan kiszolgálta a kereskedel-     kedtek (azaz tizenegy, egyenként négytengelyes sze-
         mi, a gazdasági és a katonai élet szükségleteit. A    mélykocsiból álltak) és átlagosan 100 kilométer/órás
         háború kitörése döntő változásokat okozott mind a     sebességre voltak képesek. A végzetes éjszakán egy
         katonai, mind a polgári közlekedésben, ami nem        ilyen szerelvény ütközött össze a Keleti pályaudvar-
         kímélte a vasúti közlekedést sem: a szerelvényeken    ról induló grazi személyvonattal.
         elindult a tömeges csapatszállítás. A háborús kör-
         nyezet természetesen a vasúti állományt is megvi-     A végzetes éjszaka
         selte, a folyamatos készültség, a pályát és a MÁV
         személyzetét leterhelő hadiszállítások miatt a vasút  1916. november 21-én I. Ferenc József 86 évesen,
         folyamatosan "csúcsra volt járatva", így a kisebb-    Schönbrunnban, majdnem 68 év uralkodás után
         nagyobb hibák kódolva voltak a rendszerben.           végkimerülésben meghalt. November 30-án meg-
         Tudták ezt a vasút vezetésénél is, ezért a békeidők-  tartott temetésére hatalmas tömeg gyűlt össze
         höz képest jóval szigorúbb szabályzattal és ellenőr-  Bécsben, Magyarországról is számos különvonat
         zésekkel igyekeztek minimálisra szorítani a forgal-   érkezett. A magyar vasúti pálya azonban nem bírta
         mi zavarokat.                                         a nagy terhelést és a szolgálatban lévők sem voltak
                                                               felkészülve a szokatlanul nagy forgalomra, ezért
         Magyarország vasútállapota 1916-ban                   több órás késések nehezítették a gyászolók hazaju-
                                                               tását. A szerencsétlenül járt budapesti gyors indu-
         1870-ben létrejött a Magyar Államvasutak Gép- és      lása is csúszott,
         Kocsi gyára, ahol 1873-ban mindössze három, 1884-     még-
         ben azonban már huszonhat darab mozdony
         készült. 1893-ban kigördült a gyár kapuján
         az ötszázadik hazai gyártású
         mozdony, a mil-
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28