Page 9 - OKF Online Magazin
P. 9
7KATASZTRÓFAVÉDELEM 2015. április
is az előidéző okok között szerepel. Előfordul olyan is,
bár viszonylag ritkán, hogy a szállítóeszköz nem meg-
felelő állapota, illetve az áru helytelen kezelése (pl. a
rakományt szabálytalanul rögzítik) vezet balesethez.
A vasúti járművekkel kapcsolatos eseményekért vi-
szont majdnem minden esetben a vasúti tartálykocsi
testének, vagy szerelvényeinek nem megfelelő műsza-
ki állapota, illetve az ebből adódó szivárgás okolható.
Vannak olyan esetek is, amikor kisiklik a veszélyes
árut szállító vasúti kocsi, a legtöbb esetben ez rendezés
közben, kis sebesség mellett fordul elő és csupán ki-
sebb műszaki problémát okoz (vissza kell emelni a ko-
csit a sínekre). Nagyon ritkán ugyanakkor bekövetkez-
nek komolyabb vasúti közlekedési balesetek is, amikor
a pályát elhagyva több kocsi felborul, megsérül.
A vízi szállításban jellemző baleset, amikor a hajó
fennakad, nekiütközik valaminek (pl. hídpillérnek),
tapasztalható. A közúti vagy beszorul a híd alá. Az elmúlt három évben a vízi
szállításban kisebb, nem veszélyesáru-szállítás területén leginkább az okozott
egészen 10 százalékos, problémát, hogy gázolajat szállító tankhajók kikötés
a vasúti szállításoknál közben zátonyra futottak.
azonban nagyobb, majd-
nem 60 százalékos csök- Az országos iparbiztonsági főfelügyelőség 2012-
kenés figyelhető meg a ben kezdett a DISASTER elnevezésű ellenőrzési
három évet illetően. A sorozatba, az akciók 2013-ban és tavaly is sikere-
vízi szállításban viszony- sen folytatódtak. Céljuk az illegális nemzetközi és
lag ritkák a balesetek,
ezek közül is kevesebb az belföldi veszélyes szállítmányok felderítése,
olyan, amelyik veszélyes a rejtett vagy szabálytalan veszélyesáru-
áruk szállításakor törté- szállítás feltárása volt, különös tekintettel a
nik, ugyanakkor az egy- Magyarország területére belépő szállítmá-
szerre, egy járművön szállított mennyiségből eredő nyok ellenőrzésére.
kockázat sokkal nagyobb.
A szakterület a korábbi évekhez hasonlóan
A közúti balesetekkel, eseményekkel kapcsolatban továbbra is szoros együttműködést tart fenn
elmondható, hogy veszélyes árut szállító járművet leg- mind a társszervekkel, mind a szakmai szerve-
többször azért ér baleset, mert megszegték a közlekedé- zetekkel, úgy a mindennapi ellenőrzések és ha-
si szabályokat – a leggyakrabban nem a forgalmi, időjá- tósági ügyek, mind az alkalmanként jelentkező
rási és látási viszonyoknak megfelelően vezetnek, nem egyeztetési feladatok esetén is.
tartják be a kötelező pihenőidőt, de a figyelmetlenség
Kozma Sándor tű. ezredes
főosztályvezető