Page 9 - OKF Online Magazin
P. 9

7KATASZTRÓFAVÉDELEM 2015. április

                                                         is az előidéző okok között szerepel. Előfordul olyan is,
                                                         bár viszonylag ritkán, hogy a szállítóeszköz nem meg-
                                                         felelő állapota, illetve az áru helytelen kezelése (pl. a
                                                         rakományt szabálytalanul rögzítik) vezet balesethez.

                                                            A vasúti járművekkel kapcsolatos eseményekért vi-
                                                         szont majdnem minden esetben a vasúti tartálykocsi
                                                         testének, vagy szerelvényeinek nem megfelelő műsza-
                                                         ki állapota, illetve az ebből adódó szivárgás okolható.
                                                         Vannak olyan esetek is, amikor kisiklik a veszélyes
                                                         árut szállító vasúti kocsi, a legtöbb esetben ez rendezés
                                                         közben, kis sebesség mellett fordul elő és csupán ki-
                                                         sebb műszaki problémát okoz (vissza kell emelni a ko-
                                                         csit a sínekre). Nagyon ritkán ugyanakkor bekövetkez-
                                                         nek komolyabb vasúti közlekedési balesetek is, amikor
                                                         a pályát elhagyva több kocsi felborul, megsérül.

                                                            A vízi szállításban jellemző baleset, amikor a hajó
                                                         fennakad, nekiütközik valaminek (pl. hídpillérnek),

tapasztalható. A közúti                                  vagy beszorul a híd alá. Az elmúlt három évben a vízi
szállításban kisebb, nem                                 veszélyesáru-szállítás területén leginkább az okozott
egészen 10 százalékos,                                   problémát, hogy gázolajat szállító tankhajók kikötés
a vasúti szállításoknál                                  közben zátonyra futottak.
azonban nagyobb, majd-
nem 60 százalékos csök-                                     Az országos iparbiztonsági főfelügyelőség 2012-
kenés figyelhető meg a                                   ben kezdett a DISASTER elnevezésű ellenőrzési
három évet illetően. A                                   sorozatba, az akciók 2013-ban és tavaly is sikere-
vízi szállításban viszony-                               sen folytatódtak. Céljuk az illegális nemzetközi és
lag ritkák a balesetek,
ezek közül is kevesebb az                                        belföldi veszélyes szállítmányok felderítése,
olyan, amelyik veszélyes                                         a rejtett vagy szabálytalan veszélyesáru-
áruk szállításakor törté-                                        szállítás feltárása volt, különös tekintettel a
nik, ugyanakkor az egy-                                          Magyarország területére belépő szállítmá-
szerre, egy járművön szállított mennyiségből eredő               nyok ellenőrzésére.
kockázat sokkal nagyobb.
                                                                    A szakterület a korábbi évekhez hasonlóan
   A közúti balesetekkel, eseményekkel kapcsolatban              továbbra is szoros együttműködést tart fenn
elmondható, hogy veszélyes árut szállító járművet leg-           mind a társszervekkel, mind a szakmai szerve-
többször azért ér baleset, mert megszegték a közlekedé-          zetekkel, úgy a mindennapi ellenőrzések és ha-
si szabályokat – a leggyakrabban nem a forgalmi, időjá-          tósági ügyek, mind az alkalmanként jelentkező
rási és látási viszonyoknak megfelelően vezetnek, nem            egyeztetési feladatok esetén is.
tartják be a kötelező pihenőidőt, de a figyelmetlenség

                                                         Kozma Sándor tű. ezredes
                                                                     főosztályvezető
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14