Page 8 - OKF Online Magazin
P. 8

6

ÁpRiLiS – ipARbiZTonSÁg  hogy a hatósági eljárásokban a helyi szervek elsőfo-   képest. A telephelyi ellenőrzések esetében ez a növe-
                         kú, míg a területi szervek másodfokú hatóságként       kedés már szerényebb, de így is több mint 3,5-szeres.
                         járnak el.                                             Fotók: Baranya, Szabolcs-Szatmár-Bereg MKI/Borsod KML/FKI VideócsoportTény az is ugyanakkor, hogy sajnos hibás járműből
                                                                                is háromszor annyit találtak az ellenőrök, ugyanak-
                            Az elmúlt három évben nemcsak gyakrabban el-        kor jelentős, 70 százalékos csökkenést mutat a hibás
                         lenőrizték a veszélyes áruk közúti, vasúti és vízi
                         szállítását, jelentősen                                és az ellenőrzött RID-es járművek egymáshoz való
                         megnőtt a kontroll alá                                 aránya. A szabálytalan telephelyek száma szinte el-
                         vont járművek száma                                    enyésző, és az ellenőrzött telephelyekhez viszonyí-
                         is. Több mint két és fél-                              tott arányuk ráadásul szintén majdnem 70 százalé-
                         szeresére emelkedett                                   kos csökkenést mutat.
                         a közúti ellenőrzések
                         és az ellenőrzött jár-                                    Igazi sikertörténet a vízi szállítások kontrollja, eb-
                         művek száma, ADR-es                                    ben nagy szerepe van a mohácsi ellenőri szolgálat
                         járművet és telephelyet                                felállításának. Az ellenőrzési alkalmak száma nagy-
                         három és félszer annyit                                jából 2,5-szeresére emelkedett, az ellenőrzött jármű-
                         vontak kontroll alá,
                         mint a kezdetekkor. A                                          vek, közülük is az ADN hatálya alá tartozók
                         szabálytalan járművek                                          száma csaknem 40-szeresére növekedett 2012-
                         és telephelyek eseté-                                          2014 között, ráadásul ötszörösénél is több te-
                         ben is hasonló tenden-                                         lephelyi ellenőrzés zajlott. A hibás járművek,
                         cia figyelhető meg, tetten érhető azonban a gyakori            illetve szabálytalan telephelyek száma e fuva-
                         ellenőrzések eredménye is. A hibás járművek számá-             rozási alágazatban is rendkívül biztatóan ala-
                         nak az ellenőrzött ADR-es járművekhez viszonyított             kul, mert bár négyszer annyi hibás járművet
                         aránya ugyanis 2012 és 2014 között 30 százalékkal              találtak a szakemberek, mint az elején, de az
                         csökkent, ami egyértelműen azt jelenti, hogy bizton-           ellenőrzött ADN-es járművekhez viszonyított
                         ságosabbá vált a közúti veszélyesáru-szállítás.                aránya a tizedére csökkent. További érdekes
                                                                                        adat, hogy azon időszak alatt, amióta a ka-
                            Számottevően megugrottak a vasúti veszélyes-                tasztrófavédelem ellenőrzi a veszélyes áruk
                         áru-szállítás ellenőrzési mutatói is. Majdnem dup-             vízi szállítását, a Duna magyarországi szaka-
                         lájára emelkedett az ellenőrzési alkalmak száma, a             szán több mint kétszeresére nőtt az ADN hatá-
                                                                                        lya alá tartozó hajók száma.
                         vizsgált vasúti járművek száma ezen időszakban a
                         12,5-szeresére nőtt, a RID hatálya alá tartozó jármű-             A hibás járművek (és telephelyek) arányának
                         vek esetében ugyancsak körülbelül 9,5-szeres növe-             csökkenése azt jelzi, hogy a veszélyesáru-szál-
                         kedést tudtak elérni a szakemberek a 2012-es évhez             lításban résztvevő vállalkozások egyre inkább
                                                                                        betartják a jogszabályokat. Ennek köszönhető-
                                                                                        en nemcsak a közlekedés biztonsága, hanem az
                                                                                        állampolgárok biztonságérzete is erősödött.
                                                                                   A közlekedés biztonságának javulása megmutat-
                                                                                kozik a veszélyes árut szállító járművekkel történt
                                                                                balesetek, események számának alakulásában is,
                                                                                mindhárom alágazat esetében csökkenő tendencia
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13