Page 8 - OKF Online Magazin
P. 8
6
ÁpRiLiS – ipARbiZTonSÁg hogy a hatósági eljárásokban a helyi szervek elsőfo- képest. A telephelyi ellenőrzések esetében ez a növe-
kú, míg a területi szervek másodfokú hatóságként kedés már szerényebb, de így is több mint 3,5-szeres.
járnak el. Fotók: Baranya, Szabolcs-Szatmár-Bereg MKI/Borsod KML/FKI VideócsoportTény az is ugyanakkor, hogy sajnos hibás járműből
is háromszor annyit találtak az ellenőrök, ugyanak-
Az elmúlt három évben nemcsak gyakrabban el- kor jelentős, 70 százalékos csökkenést mutat a hibás
lenőrizték a veszélyes áruk közúti, vasúti és vízi
szállítását, jelentősen és az ellenőrzött RID-es járművek egymáshoz való
megnőtt a kontroll alá aránya. A szabálytalan telephelyek száma szinte el-
vont járművek száma enyésző, és az ellenőrzött telephelyekhez viszonyí-
is. Több mint két és fél- tott arányuk ráadásul szintén majdnem 70 százalé-
szeresére emelkedett kos csökkenést mutat.
a közúti ellenőrzések
és az ellenőrzött jár- Igazi sikertörténet a vízi szállítások kontrollja, eb-
művek száma, ADR-es ben nagy szerepe van a mohácsi ellenőri szolgálat
járművet és telephelyet felállításának. Az ellenőrzési alkalmak száma nagy-
három és félszer annyit jából 2,5-szeresére emelkedett, az ellenőrzött jármű-
vontak kontroll alá,
mint a kezdetekkor. A vek, közülük is az ADN hatálya alá tartozók
szabálytalan járművek száma csaknem 40-szeresére növekedett 2012-
és telephelyek eseté- 2014 között, ráadásul ötszörösénél is több te-
ben is hasonló tenden- lephelyi ellenőrzés zajlott. A hibás járművek,
cia figyelhető meg, tetten érhető azonban a gyakori illetve szabálytalan telephelyek száma e fuva-
ellenőrzések eredménye is. A hibás járművek számá- rozási alágazatban is rendkívül biztatóan ala-
nak az ellenőrzött ADR-es járművekhez viszonyított kul, mert bár négyszer annyi hibás járművet
aránya ugyanis 2012 és 2014 között 30 százalékkal találtak a szakemberek, mint az elején, de az
csökkent, ami egyértelműen azt jelenti, hogy bizton- ellenőrzött ADN-es járművekhez viszonyított
ságosabbá vált a közúti veszélyesáru-szállítás. aránya a tizedére csökkent. További érdekes
adat, hogy azon időszak alatt, amióta a ka-
Számottevően megugrottak a vasúti veszélyes- tasztrófavédelem ellenőrzi a veszélyes áruk
áru-szállítás ellenőrzési mutatói is. Majdnem dup- vízi szállítását, a Duna magyarországi szaka-
lájára emelkedett az ellenőrzési alkalmak száma, a szán több mint kétszeresére nőtt az ADN hatá-
lya alá tartozó hajók száma.
vizsgált vasúti járművek száma ezen időszakban a
12,5-szeresére nőtt, a RID hatálya alá tartozó jármű- A hibás járművek (és telephelyek) arányának
vek esetében ugyancsak körülbelül 9,5-szeres növe- csökkenése azt jelzi, hogy a veszélyesáru-szál-
kedést tudtak elérni a szakemberek a 2012-es évhez lításban résztvevő vállalkozások egyre inkább
betartják a jogszabályokat. Ennek köszönhető-
en nemcsak a közlekedés biztonsága, hanem az
állampolgárok biztonságérzete is erősödött.
A közlekedés biztonságának javulása megmutat-
kozik a veszélyes árut szállító járművekkel történt
balesetek, események számának alakulásában is,
mindhárom alágazat esetében csökkenő tendencia