Page 20 - magazin-szeptember
P. 20
18 ségre, az anyagi javakra és a környezetre való és mindenre kiterjedő vizsgálatot folytatnak le, szállítmányokat is, irányítja a veszélyes áru
MAGAZIN veszélyesség függvényében határozza meg a amelyek sokszor zárulnak valamilyen intézke- szállításának ellenőrzésével, szankcionálásá-
val, a balesetek kivizsgálásával összefüggő
déssel, vagy bírság kiszabásával.
hatóság, az sem mindegy, hogy az adott üze-
Összességében elmondható, hogy a ka-
meltetőt már korábban is érték mulasztáson,
katasztrófavédelmi hatósági feladatokat is.
vagy sem.
pedig a főigazgatóság. Utóbbi felügyeli a me-
körével élve hatékonyabban képes felmérni a
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos tasztrófavédelem kibővített feladat- és hatás- Elsőfokon a megyék járnak el, másodfokon
balesetről, üzemzavarról a küszöbérték alatti veszélyes anyagokat tároló, gyártó, illetve fel- gyék által végrehajtott, a társszervekkel közös,
üzem köteles jelentést küldeni a hatóságnak. dolgozó üzemek által okozott veszélyeket. Ha valamint a több megyére kiterjedő ellenőrzése-
2012 első félévében összesen 21 ilyenről ér- a lakosság védelme azt indokolja, korlátozhatja ket, összesíti az azokról készült statisztikákat.
tesítették a katasztrófavédelmet: 13 esetben az adott cég tevékenységét is. Az üzemeltetők Az elemző munka azért fontos, mert a számok
üzemzavart, nyolcszor nem jelentésköteles által elkészített biztonsági dokumentációk a mutatják a tendenciákat, és ezek ismeretében
eseményt jeleztek, ami az előző év hasonló megelőzés fontos eszközei, a lehetséges kö- meghozhatók a megelőzési munkát hatéko-
időszakához képest 8 százalékos növeke- vetkezmények azokban vázolt elemzése és nyabbá tevő intézkedések, szükség esetén
dést jelent. A bejelentést követő vizsgálatok az elhárítási feladatok alapján a hatóság még akár a vonatkozó jogszabályok módosításával.
szerint 10 esetben technológiai berendezés hatékonyabban képes a lakosságot veszélyez- Magyarországon évente több millió tonna
hibásodott meg, háromszor azonban emberi tető hatások elhárítására felkészülni, azokra veszélyes árut szállítanak elsősorban közúton,
hibára voltak visszavezethetőek a történtek. időben tud reagálni. vasúton és vízen, és ugyan csekélyebb mérték-
A mindenre kiterjedő vizsgálat azért nagyon ben, de megjelennek ezek az áruk a légi szál-
fontos, mert az ezek során levont tanulságok A szigorú ellenőrzések hatása lításban is. A szállítást végzőket rendszeres
a hasonló üzemzavarok megelőzését segítik. máris mérhető és alapos ellenőrzésekkel, illetve a szankciók
Az üzemeltető hibája, mulasztása nyomán be- Az év eleje óta fokozottabban zajlik a veszé- szigorú és következetes alkalmazásával lehet
következő üzemzavar esetén, illetve a veszé- lyes anyagok szállításának az ellenőrzése és a vonatkozó jogszabályok maradéktalan betar-
lyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetről, felügyelete. Korábban ilyen jogosítványa csak tására ösztönözni. A veszélyesáru-szállítást el-
üzemzavarról nem a rendeletben előírt módon a közúton történő áruszállítás kapcsán volt a lenőrző hivatásos katasztrófavédelmi szervek
történő bejelentés esetén a hatóság szintén katasztrófavédelemnek. Azt, hogy az ipar- a közúti szállítást a közúti forgalomban, a vas-
katasztrófavédelmi bírságot szabhat ki. Súlyos, biztonsági szakemberek a vízi, légi és vasúti úti fuvarozást a vasúti pályán, üzemváltó- és
megismétlődő esemény esetén akár korlátoz- szállítást is ellenőrzésük alatt tartsák, az a tény határállomáson, valamint vasúti üzemi létesít-
hatja is a veszélyes tevékenységet. indokolja, hogy egyre több ilyen szállítmány ményekben, vízi szállításnál pedig nemzeti és
Ahhoz, hogy az iparbiztonsági hatóság fel- közlekedik a hazai utakon, éppen ezért csak nemzetközi vízi utakon, kikötőkben, veszteglő
adat- és hatásköreit maradéktalanul el tudja a hatékonyabb megelőző munka garantálhatja helyen, illetve az egyes szállítási ágakhoz kö-
látni, szükség volt a társhatóságokkal történő az állampolgárok biztonságát. tődő telephelyen vizsgálhatják.
együttműködés újragondolására is. Ennek Az iparbiztonsági szakemberek az egész A katasztrófavédelem struktúrájának áprilisi
köszönhető az, hogy már ebben az évben 70 országban rendszeresen ellenőrzik a veszé- átalakítása óta a megyei iparbiztonsági főfe-
supervisori, vagyis a társhatóságokkal közös lyesáru-szállítást, valamint a szállításokhoz lügyelőségek, a katasztrófavédelmi műveleti
iparbiztonsági ellenőrzés volt. Az ilyen ellen- kapcsolódó telephelyeket. A szabályok szi- szolgálatok, a katasztrófavédelmi mobil labo-
őrzéseken a katasztrófavédelem irányításával gorú betartatásával a balesetek megelőzése, rok, valamint a kirendeltségek iparbiztonsági
az érintett társhatóságok együt- illetve a már bekövetkezett balesetnél a károk felügyelői ellenőrzik a veszélyes áruk közúti,
tes, hatékony minimalizálása a cél. A katasztrófavédelem vasúti és vízi szállítását egyrészt szállítás köz-
a közúti szállításon kívül fi gyelemmel kíséri ben, másrészt a telephelyeken. A felülvizsgála-
és kontrollálja a vízen és ti eljárásokat másodfokon a BM OKF Országos
a vasúton közlekedő Iparbiztonsági Főfelügyelősége bonyolítja le.
veszélyesáru- A szakterület szorosan együttműködik a
társszervekkel és a szakmai szervezetekkel
a mindennapi ellenőrzések és hatósági ügyek
végzése során, és rendszeresek a hatóságok
közötti egyeztetések is. Az idei év első
felében számos, a társhatósá-
gok által szervezett, a