Page 6 - magazin-május
P. 6
4 • Az egyik legnagyobb problémája a szakte érkezett, hiszen másféle eszközre van szükség nem sokan –, akik visszajöttek a nyugdíjból.
időszerű kérdések átlagéletkora. Hol tart a járműpark megújí dön, megint másra van szükség egy erdős terü- tudunk helyet adni. A legfontosabb feladat
Aki szeretne a szervezetbe visszatérni, annak
a fővárosban, más típus használható jól az Alföl-
rületnek az eszközpark sokfélesége, illetve
leten, vagy éppen a hegyvidéken. Ami most elké-
mindezzel együtt a fiatalok munkáját segíteni,
tásának folyamata? Mennyi jut fejleszté
hiszen a tenni akarás megvan bennük. Ren-
szült, az a négyezer liter víz szállítására alkalmas
sekre?
geteg képzést indítottunk számukra: tartot-
– A gépjárműfecskendőink állapotát illetően az
kivitel. Ha minden kész, akkor a prototípust kiad-
tunk már ilyet az áram és gázszolgáltatókkal,
juk – a tervek szerint nyáron – „nyúzásra”, vagyis
utolsó órában vagyunk, hiszen azok átlagélet-
valamint a MÁVval is, de nagy hangsúlyt kap
kora 13 év. Ha ezeket előbbutóbb nem újítjuk
a gyakorlatban lehet majd kipróbálni, mennyire
a vezetéstechnika is. Ez a folyamat nem áll-
fel, akkor kritikussá válik a helyzet. Az ennél is
felel meg az elvárásoknak. A próba után derül ki
idősebb járművekhez értelmetlen hozzányúlni,
jussanak az idősebb, rutinosabb kollégáktól,
azokat le kell selejtezni. És akkor még nem be-
dő. Az biztos, hogy kevesebbe kerül majd, mint
valamint a külső szakértőktől megszerezhető
széltünk arról, hogy a nem egészen 300 gépjár- az is, hogy mennyivel lesz olcsóbb ez a fecsken- hat meg, hiszen fontos, hogy a fiatalok hozzá-
az eddig vásárolt járművek.
műfecskendő 41 féle típust képvisel. Ennyiféle ismeretekhez. Az is szempont a képzések
jármű folyamatos karbantartását, alkatrésszel • Mennyi idő alatt lehet gyökeresen megfia megszervezésekor, hogy lehetőség szerint a
való ellátását nem lehet normálisan megoldani. talítani az eszközparkot? többi szakterület információit is elsajátíthas-
Amit tehát lehet, azt felújítjuk, ami pedig ehhez – Három évet adtunk magunknak a felújítást és a sák. Meg kell ismerniük az új technikai vív-
is túl öreg, vagy nincs olyan állapotban, hogy cserét magába foglaló programra. Attól függően, mányokat is, például a hibrid autókat, tudniuk
érdemes lenne hozzányúlni, azt megpróbáljuk hogy mikor indulhat az új járművek gyártása, ez kell, hogy a háztetőkön mi mindennel találkoz-
értékesíteni. Pályázati lehetőségen is gondol- hatnak. Egy napelem például komoly veszélyt
kodunk, eddig ezzel az egyesületek jelentő feszültséget generálhat, tudnia
nem élhettek, igyekszünk kell a beavatkozónak, melyek
őket is bevonni. az el nem mulasztható
Első körben tennivalói, ha ilyen-
körülbelül 60 járművet nel találja magát szembe.
selejtezünk le, és zajlanak a Amikor lehetőség nyílik erre, kül-
felújítások is. Már az idén adtunk át meg- földi képzésekbe is bekapcsolódhatnak a
újult járműveket hivatásos tűzoltóságoknak, és időn belül tíz év alá szorítjuk munkatársak. Csak a gyakorlatban sajátíthat-
kapnak is még ebben az évben ilyeneket. Javít az eszközök átlagéletkorát. Ez ráadásul relatív, ják el azokat a fogásokat, amelyek bármelyi-
a helyzeten az is, hogy felülvizsgáltuk a megyei hiszen kérdés, hogy hány évesnek számítsunk ke előfordulhat a valóságban is. A személyes
műszaki javító műhelyeket, ilyenből hat működik egy komplett felújításon átesett fecskendőt. Ezek tapasztalás nélkülözhetetlen, az így szerzett
a jövőben. Ezekben szervizelik majd az adott is kiváló állapotúak lesznek, úgyhogy látványos ismeret sokkal gyorsabban előhívható éles
régió gépjárműveit, de ugyanúgy, ahogyan a fő- változások lesznek ezen a téren is. helyzetben, mint a könyvből megtanultak.
városban már eddig is történt, a kisebb meghibá-
sodásokhoz a szerviz megy, akár a káresemény • Más irányú problémát jelent a tűzoltók • Mikor állhat be a rendszer?
helyszínére. Ez a megoldás sokkal olcsóbb, átlagéletkora, rendkívül fiatal az állomány. – Még ebben az évben ki fog derülni, mi hogy
mint a hatalmas tűzoltó gépjárművet mozgatni, Mit tesznek azért, hogy az ebből fakadó működik, mi mindenen kell esetleg változtatni.
műhelybe szállítani. Ez is segít folyamatosan problémákat kiküszöböljék? Sikerülte pél Senki nem gondolja, hogy évtizedekig min-
készenlétben tartani a meglévő gépjárműparkot. dául megállítani a fluktuációt? Jönneke den változatlan marad. Sok tapasztalat gyűlik
Reményeim szerint még idén több tíz felújított vissza „nagy öregek”? össze fél év alatt, ezekből a megfelelő követ-
fecskendőről beszélhetünk majd, de jövőre már keztetéseket le kell vonnunk. Abban azonban
biztosan ugrásszerű javulás áll be. Mindemellett – Valóban nagyon alacsony, 33 év körül van biztos vagyok, hogy az a diszlokáció, amelyet
hamarosan elkészül az első Rába alvázas fecs- a jelenlegi állomány átlagéletkora, a helyzet megvalósítunk, a megfelelő személyzeti és
kendő prototípusa, júliusban látjuk majd, hogy a azonban idővel javulni fog, hiszen megállt technikai háttérrel sokkal hatékonyabb lesz.
beérkezett javaslatok és ötletek milyen végered- a fluktuáció, köszönhetően nagyrészt az új
ményt szültek. Rengeteg, amúgy jogos javaslat szabályoknak. Már olyanok is vannak – még Újhegyi Katalin