Page 11 - magazin-május
P. 11
9
A tűzvédelmi hatóság szankcionális lehető- Tûzeseti helyszíni szemle,
ségei is megváltoztak. Ki kell emelni a tűzvé- 2012. május
delmi bírságot. Az erről szóló kormányrendelet
részletesen meghatározza a tűzvédelmi bír- beavatkozás-elemzés
sággal szankcionálandó szabálytalanságokat
és a kiszabható bírság alsó és felső értékét. A A tapasztalat a legtökéletesebb tanulás. (kínai közmondás)
41 szabálytalanság közül 23 esetben kötelező Okos az, aki a másik kárán tanul. (magyar közmondás)
a bírság kiszabása, a hatóságnak ilyen eset-
ben – a korábbi szabályozástól eltérően – nincs onulós tűzoltóként gyakran megbe- Ezek értelmezéséhez, „összerakásához” nagyon
mérlegelési lehetősége. A bírságok mértékének széltük társaimmal azt a beavatkozást, rövid idő áll rendelkezésre. A sikeres tűzvizsgálat
meghatározásánál az volt a cél, hogy az elret- V amelyiken éppen túl voltunk. A megbe- alapja, hogy a tűzvizsgáló perceptuális látással KATASZTRÓFAVÉDELEM
tentő hatású legyen. szélés egyrészt segített lelkileg feldolgozni a látott rendelkezzen, azaz a számára fontos eltéréseket
A megyei igazgatóságok szabálysértési tragédiát, másrészt hasznos volt a tapasztalatok ki tudja emelni a környezetből. Ezt a képességet
hatásköre április 15jével, az új szabálysértési összefoglalása miatt is. A tűzoltói hivatás erősen kialakítani csak hosszas gyakorlással lehet.
törvény hatályba lépésével megszűnt és meg- gyakorlati tapasztalatokra épülő tevékenység. Fontos, hogy a szemle minél előbb megkez-
szűntek a tűzvédelmi szabálysértési tényállások Soha nem ismétlődő feladatokat kell hatékonyan, dődjön. Esetünkben alapvető a „forró nyomos”
is. A szankciók következetes és hatá- gyorsan, hiba nélkül megoldani. A beszélgetések vizsgálat megszervezése. Ekkor kaphatjuk a leg-
sos alkalmazását ez nem befolyásolja során összefoglaltuk a tapasztalatokat és azokat több információt a helyszínről, ekkor még azok az
a tűzvédelmi bírsággal kapcsolatos igyekeztük a következő beavatkozásokon hasz- emberek is a helyszínen tartózkodnak, akik fontos
változások miatt. A helyszíni bírság ki- nosítani. Ezek a tapasztalatok azonban csak szűk adatokkal szolgálhatnak. Nem elhanyagolható,
szabásának esetei az új szabálysértési körben hasznosultak: szolgálati csoporton belül, hogy ebben a fázisban a még folyamatban lévő
törvény hatályba lépésével módosulnak: jobb esetben továbbképzéseken, gyakorlatokon beavatkozás szervezettségére, színvonalára vo-
a jövőben alapvetően nem tűzvédelmi ismertettük, mutattuk be. natkozó megfigyeléseket is tehet a tűzvizsgáló.
szabálytalanság észlelésekor alkalmaz- Tűzvizsgálóként a helyszíni szemle során Mindezekre tekintettel a szolgálatot úgy kell
ható ez a szankció. többször találkoztam olyan körülményekkel, ame- megszervezni, hogy a tűzvizsgálat szükségessé-
A tűzvédelmi hatóság eljárási bír- lyek azt mutatták, hogy jobb szabályozással a tűz gének felismerése után a legrövidebb idő alatt a
sággal sújthatja az ügyfelet vagy az eljá- keletkezését vagy továbbterjedését meg lehetett helyszínre érkezzen a tűzvizsgáló. A tűzvizsgála-
rás egyéb résztvevőjét. A fokozatosság volna akadályozni. A tapasztalatok a szakma fej- tot bűncselekmény gyanúja, vagy halál esetén a
és az arányosság elvének figyelembe lődésének alapját képezik. Hogyan lehet ezeket a rendőrséggel közösen végezzük. A két szervezet
vételével a tűzvédelmi hatóság továbbra tűzmegelőzés, tűzoltói beavatkozás során szer- közös munkája szervezést, odafigyelést igényel. A
is élhet enyhébb szankcióval: felhívja az zett információkat hasznosítani, a szakma javára siker alapja, hogy a helyszíni szemle során a bi-
ügyfél figyelmét a jogszabálysértésre felhasználni? Ehhez szükség van egy, a tűzmeg- zonyítékok ne semmisüljenek meg, egymás mun-
és kötelezi annak megszüntetésére. előzéstől, a tűzoltástól független szakterületre, káját ne akadályozzuk, sőt egymás segítésével
A tűzvédelmi szakhatóság tevékeny- ahol elméleti ismeretekkel, gyakorlati tapasztala- a hatékonyságot növeljük. Eljárásaink nagyobbik
ségéért 2012. január 1je előtt nem kel- tokkal rendelkező emberek vetik objektív vizsgá- hányada bűncselekmény gyanúja miatt indul. In-
lett igazgatási szolgáltatási díjat fizetni. lat, elemzés alá a történteket. Ez a szakterület a tézkedési kötelezettségünk alapján bűncselek-
A fizetési kötelezettség így elsősorban a tűzvizsgálat. A feladat fontosságát már több száz mény alapos gyanúja esetén a rendőrségnél a
hatósági engedélyezések (pl.: beépített éve felismerték és az adott kor elvárásainak meg- feljelentést haladéktalanul meg kell tenni.
tűzjelző és oltóberendezések engedélyezése, felelően meghatározták, hogy a tűzvizsgálat mire Az elsőfokú tűzvizsgálati eljárásokat a megyei
eltérési engedélyezési ügyek) során az alapel- terjedjen ki és annak során milyen feladatokat kell katasztrófavédelmi igazgatóságok illetékességi
járási illetékre korlátozódott. Ezen a helyzeten elvégezni. területén belül a megyei tűzoltósági főfelügyelők,
változtatott az egyes tűzmegelőzési hatósági, Napjainkban a tűzvédelmi törvény határozza a tűzvizsgálóbeavatkozáselemzők, a kataszt-
szakhatósági eljárásokért és szolgáltatásokért meg a tűzvizsgálat célját. E szerint a tűzvizsgálat rófavédelmi kirendeltségek tűzoltósági felügyelői
fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról szóló a tűz keletkezési idejének, helyének és okának fel- végzik. Katasztrófavédelmi kirendeltségek szintje
BM rendelet. E szerint a szakhatósági közremű- derítésére irányuló hatósági tevékenység, amely- alatt tűzvizsgálati hatósági eljárást nem végezhet
ködésért 13 ezer, a tűzvédelmi szakértői enge- nek célja olyan tűzmegelőzési, tűzoltási beavatko- senki.
délyezési és nyilvántartásba vételi eljárásért, a zási tapasztalatok megszerzése, következtetések Elvárások a ma tűzvizsgálójával szemben:
nyilvántartás vezetéséért 10 ezer, az egyedileg levonása, amelyek alkalmasak a tűzmegelőzési Magyarországon a tűzesetek 34 százalékát
tervezett számítógépes szimulációs programmal ismeretek bővítésére és a mentési beavatko- vizsgálják, ez évente 13001500 tűzvizsgálatot
végzett műszaki megoldások jóváhagyására in- zás feltételeinek javítására. A tűzvizsgálók tehát jelent. A tűzvizsgálók létszámának meghatáro-
dított eljárások lefolytatásáért 50 ezer forintot kell komplex feladatot végeznek: a tűz keletkezési zásakor törekedtünk arra, hogy átlagosan havi
a kérelmezőnek május 3ától fizetnie. körülményeinek feltárása mellett összefoglalják egy tűzvizsgálatot végezzen a tűzvizsgáló. Ennyi
Érdemes megemlíteni a szakterületet érintő a szakmai tapasztalatokat, és a rendőrség nyo- eset elegendő az újabb tapasztalatok megszer-
szakmai állásfoglalásokat, amelyek a jogszabá- mozati munkáját az általuk feltárt bizonyítékokkal zéséhez, a rutin kialakításához, fenntartásá-
lyok értelmezését, az egységes feladatellátást, segítik. hoz. Legfőképpen gyakorlati ismeretekkel kell
a problémákra való gyors reagálást segítik elő. rendelkezniük azoknak a szakembereknek az
Állásfoglalás született például a csarnoképüle- Tűzeseti helyszíni szemle eredményes munkavégzéshez, a tűz által oko-
tekben az OTSZtől eltérő (füstkötényfal feletti) A tűzvizsgálat legfontosabb, legtöbb információt zott elváltozások felismerésére, értelmezésére,
tárolással, továbbá a lakóházi közlekedőkön szolgáltató, legnehezebben végrehajtható eljárá- akik a tűz keletkezési okát vizsgálják. Ezenkívül
való tárolással kapcsolatban. si cselekménye a helyszíni szemle. Megosztott fontosak a kommunikációs, műszaki és eljárásjo-
Bérczi LKászló tű. dandártábornok, figyelemre van szükség a több felől érkező infor- gi ismeretek. Nem elhanyagolható a sikeresség
országos tűzoltósági főfelügyelő mációk, adatok, tapasztalások befogadásához. szempontjából, hogy a tűzvizsgáló éreze elég