Page 29 - magazin-február
P. 29

27


          Előkészületben                                                      súlyos balesetek megelőzésére kidolgozott
                                                                              célkitűzésekkel. Az irányelv tisztázza a célki-
                                                                              tűzések biztonságirányítási rendszerhez fű-
          a Seveso III. Irányelv                                              ződő viszonyát, különösen az alsó küszöbér-
                                                                              tékű üzemek kötelezettségei tekintetében.
                                                                                A  dominóhatásról szóló rendelkezés
          mellékletének a CLP rendelettel való össze-  A tervezet a tájékoztatáshoz, az információ   egyértelműbb megfogalmazása nyilvánvalóvá
          hangolása. A CLP rendelet megkülönböztet   szolgáltatásához az elektronikus úton történő   teszi, hogy az mind a felső-, mind az alsó kü- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. február
          fi zikai, egészségi és környezeti veszélyt. A fi zi-  eszközrendszer (elektronikus formanyomtat-  szöbértékű üzemre vonatkozik. Hangsúlyt
          kai veszélyek közül több megtalálható a Seveso   vány, elektronikus nyilvántartás) alkalmazását   fektet a tervezett szabályozás az üzemeltetők
          II. Irányelvben, viszont nem minden anyagcso-  írja elő.            információcseréjére azon szomszédos üze-
          port tekintetében, és nem azonos elnevezéssel,   A veszélyes üzemek ellenőrzése, felügye-  mekkel is, melyek nem tartoznak a Seveso II.
          osztályozási kritériummal. Az egészségi veszé-  lete kapcsán az ipari kibocsátásokról szóló   Irányelv hatálya alá.
                                                   5
          lyekre vonatkozó alapvető jellemző az, hogy a   irányelvben  előírt követelményekhez hasonló   A biztonsági jelentés tartalmát érintő
          CLP rendeletben az anyagok akut toxicitását az   szabályozás jelenik meg. A tervezet bevezeti a   módosítás, hogy a baleseti kockázat elem-
          expozíciós útvonalakra (szájon, bőrön át, illetve   hatáskörrel rendelkező illetékes hatóság éves   zésére és a megelőzési módszerekre vonat-
          belélegezve) határozzák meg. Ezzel szemben   ellenőrzési tervkészítési kötelezettségét, felso-  kozó előírások kiegészülnek, valamint a bal-
          a Seveso II. Irányelv nagyon mérgező és mér-  rolva annak kötelező tartalmi elemeit, továbbá   eset következményeinek csökkentésére irá-
          gező kategóriákat alkalmaz. A környezeti ve-  megkülönbözteti a rutinszerű és nem-rutinszerű   nyuló beavatkozási és védelmi intézkedések
          szélyek CLP rendelet szerinti besorolása csak-  ellenőrzési típusokat.  terén lehetségesen alkalmazandó eszközök
          nem teljesen megegyezik az irányelvben foglalt   A Seveso II. Irányelv településrendezési   megjelenítése is követelménnyé válik.
          szabályozással. A CLP rendelettel való össze-  szabályozása alapvetően változatlan marad,   A tervezet 17. cikke arra az esetre is tar-
          hangolásból eredő olyan helyzetek kezelésé-  azzal a módosítással, hogy a tagállamoknak   talmaz szabályozást, amelynél nem egy, ha-
          hez, amikor súlyos balesetek előidézése szem-  fi gyelembe kell venniük a közösségi környezeti   nem több hatáskörrel rendelkező hatóságot
          pontjából veszélyes vagy veszélytelen anyagok   hatásvizsgálati előírásokat meghatározó szabá-  jelölnek ki a tagállamok. Ebben az esetben
                                                   6
          kerülnének az irányelv hatálya alá vagy kerül-  lyozásokat,  valamint a tervezeti rendelkezés   meg kell határozni azt az egy hatóságot, ame-
          nének ki onnan, a jogszabályalkotó különböző   lehetőséget ad, meghatározott feltételekkel,   lyik koordináló feladatát ellátva felel az irány-
          jogalkotási és más jogtechnikai eszközöket   koordinált és együttes eljárások lefolytatására.  elvben megállapított kötelezettségek végre-
          (eltérések és biztonsági intézkedések beveze-  A Seveso II. Irányelv változásai érintik az   hajtásáért. Egyéb új szabályozásként meg-
          tését) biztosít az Európai Bizottság és a tagál-  irányelv tárgyi hatályát. A földalatti gáztározó-  jelenik a Bizottság által összehívott fórumra
          lamok részére.                    kat – az eddigi jogbizonytalanság megszünte-  vonatkozó hivatkozás, amely a tagállamok
            A másik jelentős változást a  Seveso II.   tése érdekében – a jogszabályalkotó már konk-  hatáskörrel rendelkező hatóságainak képvise-
          Irányelv nyilvánosság tájékoztatására vo-  rétan szerepelteti a jogszabályban. Az irányelv   lőiből áll, valamint a hatáskörrel rendelkező
          natkozó rendelkezéseinek az Aarhusi egyez-  I. melléklet 3. részében feltüntetik az újonnan a   hatóságok által alkalmazandó szankciók ki-
          ményben rögzített előírásaihoz való igazítá-  szabályozás hatálya alá kerülő veszélyes anya-  dolgozásának kötelezettségére vonatkozó
          sa jelenti. Az egyezményben foglaltakkal való   gokat és keverékeket. A fogalom-meghatáro-  előírás.
          harmonizálás érdekében a tervezet V. mellék-  zásoknál egyértelműbbé válik az „üzem” és a   A fentiekben említett főbb változások jelle-
          letében meghatározott információk köre kibővül,   „létesítmény”, „nyilvánosság” és az „érintett   gére, terjedelmére és az itt nem megjelent
          a nyilvános konzultációra és a nyilvánosság   nyilvánosság” meghatározása, ezen túl új fogal-  szerkezeti, stilisztikai módosításokat fi gyelem-
          döntéshozatalban való részvételére, valamint az   mak – „új”, „meglévő” és „további/újabb üzem”   be véve a Seveso II. Irányelvet felváltó új irány-
          igazságszolgáltatáshoz való jog biztosítására   – jelennek meg.     elv várható hatálybalépése 2015. június 1.
          vonatkozó javaslatok pedig követik az Aarhusi   Változást jelent, hogy minden üzemnek   Dr. Vass Gyula tű. ezredes
          egyezményben meghatározottakat.   rendelkeznie kell a veszélyekkel arányos, a           főosztályvezető


                                                                              1  A TANÁCS 1996. december 9-i 96/82/EK IRÁNYEL-
                                                                              VE a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos bal-
                                                                              esetek veszélyeinek ellenőrzéséről.
                                                                              2  Az Illetékes Hatóságok Bizottsága 18. Ülésén szüle-
                                                                              tett döntés az Irányelv tárgyi hatályát meghatározó
                                                                              Seveso II. Irányelv 1. mellékletének a CLP veszélyes
                                                                              anyag és keverék kategóriáihoz igazításával, harmo-
                                                                              nizációjával kapcsolatos feladatainak ellátására létre-
                                                                              hozandó munkacsoportról.
                                                                              3   További információk a http://ec.europa.eu/
                                                                              environment/seveso/review,htm honlapon találhatók.
                                                                              4  Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN
                                                                              PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on control of
                                                                              major-accident hazards involving dangerous
                                                                              substances Brussels, 21.12.2010 COM(2010) 781 fi nal
                                                                              5   Az Európai Parlament és a Tanács 2010/75/EU irány-
                                                                              elve ( 2010. november 24. ) az ipari kibocsátásokról
                                                                              (a környezetszennyezés integrált megelőzése és
                                                                              csökkentése) EGT-vonatkozású szöveg HL L 334.,
                                                                              2010.12.17., 17—119. o.
                                                                              6  A Tanács 85/337/EGK irányelve (1985. június 27.) az
                                                                              egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt
                                                                              hatásainak vizsgálatáról HL L 175., 1985.7.5., 40-48.
                                                                              o. és Az Európai Parlament és a Tanács 2001/42/EK
                                                                              irányelve (2001. június 27.) bizonyos tervek és prog-
                                                                              ramok környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról
                                                                              HL L 197., 2001.7.21., 30-37. o.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34