Page 24 - magazin-december
P. 24
22 helyzetek és katasztrófák elhárításában rel felruházott személynek megtenni. Leg- Felkészülés az EU
Felkészülés az EU
IDÕSZERÛ KÉRDÉSEK résztvevõ szervek hatékonyságát növeli. fontosabb tényezõ a védekezésben résztve- 2011. elsõ félévi
2011. elsõ félévi
Ehhez alapvetõ feltétel a térinformatikai fej-
võ erõk szervezett és vezetett tevékenysé-
ge, amelyhez az adott helyszínekre koncent-
lesztések megvalósítása, amellyel a ve-
szélyhelyzet-kezelésben résztvevõ hatósá-
rált hatékony szakmai irányítás és minden
Rendezvények
gok közötti együttmûködés, adatkommuni-
oldalú támogatás kapcsolódik.
Manapság egyre gyakoribbak a nem
káció gördülékenyebbé válik, továbbá ele-
mezhetõ a különbözõ kockázati tényezõk
bekövetkezésének valószínûsége.
katasztrófahelyzetek. Ezek megoldása pénz-
ügyi forrást igényel, amelyre a katasztrófa-
A BM OKF-nek a magyar elnökséggel össze-
Az Európai Unióban már több mint egy tervezett, de azonnali beavatkozást igénylõ a magyar elnökség alatt
évtizede elfogadott az egységes európai se- védelmi célelõirányzat szolgálna fedezetül. függésben három elnökségi rendezvényt
gélyhívó szám, a 112. Magyarország szabá- Ebbõl elsõdlegesen a katasztrófa sújtotta kell megszerveznie. Az elõzõ részben már
lyozási oldalról túlnyomórészt biztosította a területen történõ szakszerû és hatékony be- említett Árvízvédelmi Munkamûhelyt 2011.
norma átvételét, a valódi univerzális segély- avatkozáshoz hiányzó anyagi-technikai fel- január 24. és 26. között rendezzük meg Bu-
hívó rendszer kialakítása az érintett szerve- tételek pótlása oldható meg. Ugyanakkor a dapesten. A szakértõi munkamûhelyre az
zetek közötti egyetértés hiányában azonban célelõirányzat lehetõséget teremtene arra EU és az EGT tagállamaiból, valamint ha-
elmaradt. is, hogy az azonnali beavatkozást igénylõ zánkból közel 100 résztvevõt várunk. Az ülés
A tervezet foglalkozik a veszélyhelyze- feladatok végrehajtásához, illetve a veszély- eredményei fogják képezni az alapját az ár-
tet megelõzõ, illetve az annak bekövetkezte helyzetet megelõzõ idõszak tevékenységé- vízvédelmi tanács következtetéseinek, me-
utáni idõszak finanszírozási kérdéseivel. hez azonnal lehívható pénz álljon rendelke- lyeket a februári PROCIV ülésre nyújtunk be.
Elõbbi idõszakra csak az elvek szintjén ér- zésre, amelybõl a soron kívüli beszerzések, Idõben második rendezvényünk lesz a
demes és szükséges tervezni, hiszen a fi- illetve a mûködési biztonságot szolgáló fel- SEVESO-II. Irányelv Illetékes Hatóságok Bi-
nanszírozási normatívák nem szakadhatnak adatok finanszírozhatóak. Ebbõl hívhatnák zottsága 2011. április 6. és 8. között, 100
el az adott idõben hatályos szabályozások- le a helyszíni védekezésre szükséges forrá- tervezett résztvevõvel. Az esemény, melyet
tól és a közgazdasági elvektõl. A beavatko- sokat, így nem történhet meg, hogy vala- Budapesten rendezünk meg, a SEVESO-II.
zó erõk katasztrófa sújtotta területen való melyik önkormányzat pénz hiánya miatt Irányelv végrehajtását segítõ komitológiai
munkájához rendszerszerûen és megbízha- nem teszi meg a védekezéshez szükséges szakbizottság.
tóan mûködõ logisztikai hátteret kell bizto- lépéseket. 2011. május 23. és 25. között szervez-
sítani, ahol meg kell teremteni az azonnali A veszélyeztetett térségek és az ott élõ zük meg az EU Polgári Védelmi fõigazgatók
beavatkozáshoz szükséges készletek táro- lakosság életének megóvása növelhetõ a 26. ülését szintén a fõvárosban. A rendez-
lásának, mozgatásának és a katasztrófa különbözõ veszélyes anyagokat kezelõ szer- vényre, amely az EU tagállamok polgári vé-
sújtotta területekre történõ gyors kiszállítá- vezetek anyagi, úgynevezett katasztrófavé- delmi vezetõinek magas szintû találkozója,
sának feltételeit. A fejlesztést a katasztró- delmi hozzájárulásával. A veszélyes ipari egyúttal fontos politikai iránymutató az
favédelem jelenlegi logisztikai támogató üzemekkel kapcsolatos díjakból, bírságok- európai uniós polgári védelemben,
képességének hiányai indokolják. A korsze- ból származó bevételeket is külön, a Ka- hozzávetõlegesen 180 résztve-
rû tárolási, anyagmozgatási eszközök, a tasztrófavédelmi Alapban kezelnék, amely- võt várunk.
szállító eszközpark megújítása, továbbá a bõl a hozzájáruláshoz hasonlóan a veszély-
beavatkozási készletszintek megemelése helyzet-kezelés, beavatkozás és helyreállí-
és a biztonsági kockázatok szerinti átstruk- tás finanszírozására lehetne költeni.
turálása együttesen indokolják a logisztikai Bár a jelenleg hatályos törvény ki-
támogató rendszer alapszintû képességei- mondja, hogy a BM OKF fõigazgatója meg-
nek minõségi bõvítését. A katasztrófavéde- határozza a tûzvédelmi és mûszaki mentési
lem logisztikai rendszerének fejlesztése pá- feladatok végrehajtásának szakmai köve-
lyázati forrásokból, valamint a központi telményeit, irányítja és ellenõrzi az aláren-
költségvetésbõl valósulhat meg. A fejlesz- delt szervezetek szakmai munkáját és tevé-
tés iránya a Budapesten kialakítandó köz- kenységét, máig tisztázatlan a tûzoltóságok
ponti logisztikai bázis mellett a dunántúli feletti szakmai felügyelet kérdésköre, ép-
régióban, illetve vagy a Duna-Tisza közén pen ezért ellehetetlenült a szakmai hibák
vagy az Alföldön egy-egy logisztikai köz- korrigálása, a hibát vétõk felelõsségre vo-
pont bevonása az egy idõben több helyszí- nása. Mindez a tûzvédelmi törvényben
nen folytatandó védekezéshez szükséges megfogalmazott azon elv sérüléséhez veze-
anyagi-technikai, egészségügyi támogatási tett, mely szerint a hivatásos önkormány-
feladatok gyors és hatékony végrehajtása zati tûzoltóság az egységes elvek alapján
érdekében. szervezett rendvédelmi szervezet része. Az
Az elmúlt idõszak tapasztalataiból kell elõterjesztõ a problémák kiküszöbölését a
kiindulni a katasztrófa sújtotta területté nyil- tûzvédelem állami kézbe történõ helyezésé-
vánítás jogszabályi változtatásakor. Minden ben látja, így garantált lehet egy helyi érde-
esetben az adott katasztrófahelyzetre kidol- kektõl mentes, megfelelõ szintû irányítás-
gozott tervek alapján szükséges a beavat- sal bíró rendszer kialakítása és a hatéko-
kozási feladatokat végrehajtani és az azon- nyabb tûzvédelem.
nali intézkedéseket az arra jog- és hatáskör- Összeállította: Újhegyi Katalin