Page 22 - magazin-december
P. 22
20 ársadalmi vitára bocsátották a ka- jed. Éppen ezért szükségesnek látszik az al- motiváltak a katasztrófák megelõzésében,
IDÕSZERÛ KÉRDÉSEK T és fejlesztésérõl szóló szabályozási só küszöbérték felét elérõ veszélyes anyag- valamint a megfelelõ viselkedésmódok ve-
tasztrófavédelmi rendszer javításáról
szélyhelyzetek idején való megtartásában.
gal dolgozó ipari üzemekre is kiterjeszteni az
irányelv szerinti ellenõrzési jogkört. Az újon-
Az elõterjesztõ úgy látja, hogy jelenleg nem
koncepciót, a kabinet szerint ugyanis a je-
biztosított sem a civil lakosság, a tanulók, a
nan érintett üzemek számára a jövõ évben
lenkor igényeit és kihívásait tükrözõ kataszt-
ez összességében 100 millió, 2012-ben 300
rófavédelmi törvényt széles körû társadalmi
pedagógusok, sem a közigazgatási vezetõk
millió, azt követõen pedig évi 150 millió fo-
felkészítése, az legfeljebb alkalomszerûnek
konszenzusra kell alapozni. A katasztrófavé-
delem nemzeti ügy, és a társadalom által el-
várt szerepének betöltése megköveteli a kü-
vén a pedagógusokat érdekeltté tenni ab-
hatékonyabbá tétele érdekében bevezetik a
lönbözõ természeti és egyéb változásokhoz rintos költséget jelent. A hatósági felügyelet nevezhetõ. Szükséges tehát pályázatok ré-
kisebb súlyú jogsértéseket szankcionáló ka-
ban, hogy a jelenleg is meglévõ képzési le-
igazodó korrekciók elvégzését, az állami tasztrófavédelmi bírságot. Jelenleg csak a hetõségeket kihasználják, ezen túl pedig be
szerepvállalás növelését, valamint fejleszté- veszélyes ipari üzem bezárására, a veszé- kell építeni a pedagógiai programokba a di-
seket is. lyes tevékenység folytatásának felfüggesz- ákok felkészítését. A lakosság védelmét
A katasztrófavédelmi törvény 2000. ja- tésére, illetve a veszélyes ipari üzemben, szolgálná egy modern riasztási rendszer ki-
nuár elsejei hatályba lépése óta megnõtt a veszélyes létesítményben található veszé- alakítása és mûködtetése is, amelyet más
lakosságot, az anyagi javakat és a környe- lyes anyagok, eszközök elszállítására és országokhoz hasonlóan a mobiltelefon-háló-
zetet veszélyeztetõ természeti katasztrófák megsemmisítésére ad lehetõséget a tör- zatra lehet építeni.
száma, összetettebbé és ellenõrizhetetle- vény. A hatékonyság és a gazdaságosság Az elmúlt évek, beleértve a május-júniu-
nebbé váltak a civilizációs veszélyforrások érdekében egyszerûsödhet az engedélyezés si borsodi árvizeket, megmutatták, hogy bi-
és azok kiváltó okai. Az elmúlt években
Egy évtized után
többször adódtak olyan problémák, amelyek Egy évtized után
különbözõ fajtájú és szintû beavatkozást
igényeltek. A kormány szükségesnek látja a
a megújulás küszöbén
települési önkormányzatok közremûködését
megtartva az állam szerepvállalását növelni, a megújulás küszöbén
így garantálva a lakosság életének, vagyo-
nának biztonságát, valamint az ország mû-
ködõképességének folyamatos fenntartá- és ellenõrzés rendszere, a BM OKF önállóan zonyos helyzetekben korlátozni kell az em-
sát. Ehhez fejlesztésekre van szükség, ame- látja el a szakhatósági feladatokat. bereket a veszélyeztetett terület elhagyásá-
lyek az ország teherbíró képességére tekin- Az országba kerülõ veszélyes anyagok ban, vagy éppen az oda történõ belépésben.
tettel csak fokozatosan valósíthatóak meg. szállításának problémáját az új szabályozás Külön terhet ró ugyanis a mentésben és vé-
A kormány által október 15-én megtár- úgy oldaná meg, hogy az ilyeneket szállító dekezésben résztvevõkre, ha a lakosság egy
gyalt dokumentum szerint erõsíteni kell a jármûveket az országba történõ belépéstõl része a felszólítás ellenére is életveszélyes
veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos GPS segítségével nyomon követnék. Az el- házában marad, azt nem hajlandó elhagyni.
balesetek elleni védelmet. Az elmúlt idõ- lenõrzést segítené az a változás is, mely A települések által készített kitelepítési és
szakban bekövetkezett események – pl. a szerint a határokon belül kizárólag a kataszt- befogadási tervben pontosan ki kell dolgoz-
Kolontár külterületén bekövetkezett ipari rófavédelem, míg az EU külsõ határain és a ni a lakosságvédelmi intézkedéseket és
szerencsétlenség – miatt a kabinet meg- vámudvarokon a vámhatóság hajthatná azok végrehajtásának rendjét. Szintén a te-
fontolandónak tartja, hogy a katasztrófavé- végre. Az ADR-ellenõrzéseket végzõ ka- lepüléseknek kell biztosítani az átmenetileg
delmi törvényben koncepcionális szinten, tasztrófavédelem területi szervei rendelkez- fedél nélkül maradó lakosság ideiglenes el-
közvetlenül az Alkotmányból levezetve je- nek a feladat ellátáshoz szükséges ADR- helyezésére alkalmas közösségi építménye-
lenjenek meg a civil típusú katasztrófákra, ügyintézõi végzettséggel bíró ellenõrökkel. ket. A hatékony védekezéshez elengedhe-
minõsített helyzetekre vonatkozó idõszaki A tervezet kitér az iparfelügyeleti ható- tetlen, hogy helyi szinten a védekezésért fe-
szabályok. Ez jelentõsen növelné a kataszt- ság létrehozására, ez a szervezet mûködtet- lelõs személyek alapvetõ ismeretekkel ren-
rófavédelem jelentõségét és mozgásterét a né a hatósági engedélyezési és ellenõrzési delkezzenek a katasztrófavédelem területén.
minõsített idõszakhoz kapcsolódó jogalko- rendszert a veszélyesebb üzemek és tevé- Jelenleg nem kellõen felkészültek az önkor-
tás terén. kenységek esetében, biztosítaná a kárese- mányzati vezetõk, ezért az önkormányzati
A szabályozás említést tesz az elmúlt mény elhárítási, tervezési és irányítási rend- dolgozók egy részét legalább alapszinten
idõszak azon baleseteirõl, amelyek alsó kü- szerének felügyeletét a kiemelten kezelendõ védelmi referenssé kell képezni, õk közvet-
szöbérték alatti üzemeknél következtek be, üzemekben és létesítményekben, valamint lenül segítenék az önkormányzatok kataszt-
olyanokban, amelyekre nem terjednek ki a koordinálná az ágazati biztonsági feladato- rófák elleni felkészülési, mentési, védekezé-
katasztrófavédelem hatósági jogosítványai, kat ellátó szervezetek iparbiztonsági ellenõr- si tevékenységét.
vagyis nem tartoznak a Seveso II. Irányelv zéseit. Az iparbiztonsági felügyelet a veszé- Az elmúlt idõszak katasztrófái – ezek so-
hatálya alá. Az említett balesetek többnyire lyes üzemek teljes „életciklusát” felügyelné rán lakóházak százai semmisültek meg vagy
veszélyeshulladék-feldolgozó üzemekben, a tervezéstõl a beruházás megvalósításán váltak lakhatatlanná – megmutatták, hogy
húsipari üzemek területén, klórt felhasználó keresztül az üzem felszámolásáig, az üzem az elemi lakhatási feltételek biztosítása, il-
gazdálkodó szervek és pirotechnikai üze- volt területének rekultivációjáig. letve a káreseményt megelõzõ állapotok
mekben következtek be. Az elõterjesztõ sze- A lakosságot érõ veszteségek a szabá- visszaállítása érdekében a kártalanítást-kár-
rint e balesetek bekövetkezésének valószí- lyozás készítõje szerint jelentõsen csökkent- megelõzést szolgáló, komplex pénzügyi
nûsége csökkenthetõ lett volna, ha a ható- hetõek, ha a szakma kellõen felkészült a vé- rendszer létrehozása indokolt. Egy öngon-
sági ellenõrzés ezekre az üzemekre is kiter- dekezésre, a polgárok pedig tájékozottak és doskodást elõsegítõ, a piaci alapú biztosí-