Page 23 - magazin-december
P. 23
21
tást állami kártalanítással kiegészítõ rend- zet, vagy a kockázati viszonyok azt indokolt- tasztrófavédelmi Fõigazgatóság vezetõje
§
szer létrehozása a cél. Ennek keretében az tá teszik, ott állampolgári kötelezettségen határoz a megelõzõ intézkedésekrõl, az elõ-
állam fokozott mértékû felelõsséget vállal a alapuló köteles polgári védelmi szervezetre finanszírozásról, az erõk és eszközök átcso-
piaci alapon nem biztosítható kockázatokra lesz szükség. A szabályozás lehetõvé teszi a portosításáról, a polgári védelmi szerveze-
(megelõzéstõl a kártalanításig) és alapszin- köteles polgári védelem teljesítésének tek mozgósításról, az állami tartalékkészle-
tû, korlátozott mértékû kártalanítást nyújt az pénzzel történõ megváltását, az így befolyó tek felhasználásáról, átmeneti irányítási
öngondoskodást elmulasztók részére. A do- összeg csak a polgári védelem fejlesztésére szabályok bevezetésérõl, a védekezésre ké-
kumentum szerint állami szabályozással fordítható majd. A köteles polgári védelmet szülõk állami, felügyeleti ellenõrzésérõl. Egy
elõírt felelõsségbiztosítás, illetve állami kár- – a korábbi köteles tûzoltósághoz hasonlóan katasztrófa bekövetkezésekor az azonnali KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. december
talanítás révén történhet mindez. Az állam a – elsõsorban a településen lakó 22-27 éves beavatkozás szükséges, azonban egy hosz-
kármegelõzést és a kártalanítást a kataszt- állampolgárokból célszerû megszervezni. Ha szabb lefolyású veszélyhelyzet esetén (pl.
rófavédelmi hozzájárulás és a tûzvédelmi azonban a szükséges létszám így nem bizto- árvíz) a védelem fenntartásához elengedhe-
hozzájárulás felhasználásával, ezen túlme- sítható, azt a következõ korosztályból kell ki- tetlen az állam apparátusának megfelelõ fel-
nõen a költségvetés terhére valósítja meg. egészíteni. készülési idõt biztosítani a hatékony véde-
A rendszer egyik elemeként megfontolandó Szintén a megelõzést segíti az az elkép- kezéshez. A veszélyhelyzetet megelõzõ idõ-
egy új biztosítási termék, a kötelezõ ingat- zelés, mely szerint újra – a valós kockázato- szak fogalmának bevezetésével több idõ áll
lanbiztosítás bevezetése az elháríthatatlan kat tükrözõ módon – el kell végezni a telepü- majd rendelkezésre az események kezelésé-
természeti katasztrófák bekövetkezése elle- lések polgári védelmi besorolását, ez utoljá- nek központi szintû koordinációjára.
ni védekezés érdekében. A biztosítás a la- ra ugyanis 1995-ben történt meg. Az ár- és belvizek kártételei elleni véde-
kosság öngondoskodásának elõsegítése ér- Szükséges a korábban hatályon kívül lem és védekezés az állam, az önkormány-
dekében a beépített lakóingatlanokra terjed- helyezett hatósági és szakhatósági jogkörök zatok, illetve az érdekeltek (pl. tulajdonosok)
ne ki és kötelezõ lenne. A koncepció abból visszaállítása, ez biztosítja ugyanis, hogy a feladata. Felelõsségi rendszerük jelenleg ne-
kiindulva, hogy a károk megelõzése a leg- katasztrófavédelem átfogó információkkal hezen áttekinthetõ, azt a gyakorlati tapasz-
fontosabb, és ezt a veszélyes üzemek tevé- rendelkezzen az épített környezet és az inf- talatok alapján egyszerûsíteni szükséges. A
kenységében is hangsúlyosnak nevezi, ese- rastruktúra változásairól, állapotáról. A je- 2010-ben levonult árvizek is rámutattak ar-
tükben az okozható kár nagyságához igazo- lenleg polgármestereknél, megyei közgyûlé- ra, hogy az önkormányzatokra terhelt véde-
dó kötelezõ felelõsségbiztosítás (vagy ezzel si elnököknél lévõ jogköröket a katasztrófa- kezési feladatok végrehajtásában erõsíteni
egyenértékû vagyoni biztosíték) meglétét, védelemhez kell telepíteni. kell az állami szerepvállalást. Kiemelt fon-
illetve katasztrófavédelmi hozzájárulás telje- A lakosság védelme érdekében a kon- tosságú kérdés a víztársulatok szerepének
sítésére vonatkozó kötelezettséget írna elõ. cepció szigorításokat is szükségesnek tart, erõsítése. Az állami tulajdonba vételt köve-
Hazánkban a meglévõ, mellesleg a 20. így például a polgári védelmi kötelezettség tõen ezek kezelnék a jelenleg önkormányza-
század elején épült, mára elavult óvóhelyek elmulasztása, vagy a veszélyeztetett terüle- ti kezelésben lévõ, közel 50 ezer kilométer
a lakosság 20 százaléka számára jelenthet- ten elkövetett bûncselekmények esetén. hosszúságú külterületi vízelvezetõ-hálóza-
nek menekülési lehetõséget, újak építése Utóbbi ügyekben a büntetõeljárás lefolyta- tot. A víztársulat mûködési területének új
nagy ráfordítás árán lehetséges. Ráadásul tása soron kívül megtörténhet. meghatározására korszerû és költ-
nem elsõsorban háborús helyzet, hanem A katasztrófavédelem „nemzeti ügy” – séghatékony üzemméretek kialakítása miatt
egyéb, például mérgezõ anyagok kiszabadu- szögezi le a koncepció, így abban a társada- van szükség. E szerint mûködési terület el-
lása ellen kell a lakosságot védeni. Éppen lom legszélesebb köre vesz részt. Jelentõs sõsorban az a legalább 100 000 hektár
ezért a tervezet kidolgozója nem egy stati- szerep hárul az önkéntes és civil szerveze- nagyságú földrajzi terület, amelyen társulat
kus, hanem egy változó körülményekre rea- tekre is, például a külföldön és itthon több- mûködik, vagy amely területen a társulat
gálni képes, info-kommunikációs technoló- ször is bizonyított önkéntes mentõszerveze- legalább 500 kilométernyi közcélú vonalas
giát felhasználó rendszer fejlesztését tartja tekre is. Meg kell teremteni annak lehetõsé- létesítményt tart fent és üzemeltet. Változás
indokoltnak. gét, hogy a speciális eszközökkel és kép- lesz a vízkár-elhárítási célú tározók létesíté-
Külön fejezetet szentel a szabályozás a zettséggel rendelkezõ szervezetek jogszerû- se, amellyel az árvizek idején lefolyó víz-
polgári védelemnek, azon belül a polgári vé- en, megfelelõ szakmai irányítással és nem mennyiség
§ részleges és ideiglenes vissza-
delmi szervezetek átalakításának. E fejlesz- utolsó sorban a mûködésükhöz szükséges tartása, ezzel a veszélyeztetett térség elön-
tést két egymást erõsítõ elem biztosíthatja, pénzügyi forrásokkal részt vehessenek a ha- tés elleni védelmének biztosítása a cél. A lé-
egyrészt az önkéntesség alkalmazása, más- zai védekezési tevékenységben. Fenntartá- tesítésre kijelölt ingatlan tulajdonosa, illetve
részt a történelmi hagyományokon alapuló suk pénzügyi feltételeit alapvetõen önerõbõl használója köteles tûrni, hogy a vízügyi ha-
köteles polgári védelem mûködtetése. biztosítanák, amelyet a pályázati támogatá- tóság határozata alapján ingatlanát vízkár-
Utóbbi biztosítása érdekében a polgári vé- sok egészíthetnek ki. A költségvetésnek elhárítási célú tározóként kijelöljék, mivel az
delmi kötelezettség életkori határát a min- évente megközelítõleg 20-25 millió forint közérdeket szolgál. Amennyiben annak el-
denkori öregségi nyugdíjkorhatárig kell ki- többletköltséget jelentene a támogatás. helyezkedése vagy a használati korlátozás
tolni. Ez lehetõvé teszi, hogy az állam – Igénybevételük esetén az állam térítené az ingatlan rendeltetésszerû használatát
amennyiben a védelem másként nem bizto- meg költségeiket. megszünteti vagy jelentõs mértékben aka-
sítható – az egyes gazdálkodó szerveknél al- A szabályozási tervezet értelmében a dályozza, a tulajdonos az ingatlan megvá-
kalmazott, speciális képzettségû, de a had- katasztrófák elleni védekezés hatékonyabbá sárlását, illetõleg kisajátítását a beruházótól
kötelezettség felsõ korhatárát betöltött ál- tétele érdekében már a katasztrófa bekövet- kérheti.
lampolgárokat is igénybe vehesse. Azokon kezte elõtt intézkedéseket kell tenni, dönté- Kiemelt fontosságúnak tartja a doku-
a településeken, ahol nincs megfelelõ ké- seket kell hozni. Amennyiben helyi szinten mentum a veszélyhelyzeti kommunikáció
pességû önkéntes polgári védelmi szerve- ez nem megoldható, akkor az Országos Ka- rendszerének kialakítását, amely a veszély-