Page 5 - magazin-január-február
P. 5

3


                                          rendszerének mûködését nehezítõ átfedése-  bázis jött létre az országban, telepítettük a
                                          ket, hiányosságokat. Figyelemre méltó azon-  RODOS nukleárisveszély-elhárítási döntés-
                                          ban, hogy sem a különbözõ belsõ vagy külsõ  elõkészítõ számítógépes rendszert. A ve-
                                          elemzések, sem a mûködési tapasztalatok  szélyhelyzeti felderítõ csoportok (VFCS) or-
                                          nem tártak fel olyan tényeket vagy problé-  szágos rendszerének kialakítása, felszerelé-
                                          mákat, amelyek magának a rendszernek a  sük fejlesztése biztosítja a veszélyes anya-
                                          módosítását indokolták volna. Az OKF a ma-  gok jelenlétében történõ beavatkozások hát-
                                          ga intézményi szintjén törekedett a kataszt-  tértámogatását.  A Duna-Majna-Rajna és a
                                          rófavédelmi szabályozás tökéletesítésére,  felsõ-tiszai segélyhívó és információs rádió- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. január-február
                                          2003-ban korszerûsítési programcsomagot  rendszerek, valamint a balatoni, velencei és
                                          terjesztett elõ sok területre kiterjedõ, átfogó  Tisza-tavi, a Fertõ-tavi viharjelzõ rendszerek
                                          javaslatokkal, azonban kezdeményezéseink-  telepítésével vizeinken javult a biztonság, az
                                          nek csak töredéke valósult meg.     elõjelzés és a mentés lehetõsége. Folyamat-
                                          z Fõigazgató úr, az eltelt egy évtized alatt –  ban van a veszélyes üzemek és térségek kö-
                                          a jelzett gondok és akadályok mellett – szin-  zelében élõ lakosság riasztó és tájékoztató
                                          te szakadatlanul kellett szembenézni kisebb-  eszközökkel való ellátása. A monitoring és
          Az elmúlt évtized veszély-elhárítási fe-  nagyobb veszélyhelyzetekkel, összehangol-  elõrejelzõ rendszerek telepítése is jelzi: szer-
       ladatainak megoldásában kiemelkedõ szere-  tan elhárítani ár- és belvizeket, felszámolni  vezetünknek és szakterületeinknek hagyo-
       pet töltöttek be a megyei és a helyi védelmi  szélsõséges idõjárás lokális következménye-  mányosan jó kapcsolata van az állampolgá-
       bizottságok, de tevékenységükben a honvé-  it, ellátni kiterjedt, elhúzódó tûzesetek oltási,  rokkal, a lakossággal. Ez egyrészt jogszabá-
       delmi felkészülés összehangolása mellett  mentési, lakosságvédelmi feladatait. Hogyan  lyi feladatunk, másrészt tevékenységünk el-
       még ma sem kapnak kellõ hangsúlyt a ka-  vizsgázott a magyar katasztrófavédelem?  sõsorban védelmi, humanitárius jellegû.
       tasztrófák elleni védekezésre való felkészü-  – A kialakított szabályozási és irányítási  Jogszabály alapján végezzük a polgármeste-
       lés feladatai. Ennek egyik gyökere a Kor-  rendszer keretei között mindvégig hatékony  rek, a tanulóifjúság, a szélesebb körû lakos-
       mányzati Koordinációs Bizottság állandó  és eredményes védekezést lehetett folytat-  ság polgári védelmi felkészítését, tervezzük
       szerveinek 2002. évi elválasztása a kataszt-  ni. A jogszabályi változások biztos alapot ad-  és szervezzük veszélyhelyzetben a lakosság
       rófák elleni felkészülés és védekezés szak-  tak a katasztrófavédelem rendszerének erõ-  kitelepítését, befogadását, védõeszköz-ellá-
       mai követelményeinek kialakításáért felelõs  sítésére. Jelentõs fejlesztések mentek vég-  tását.
       szervezettõl. A szervezeti és fizikai elkülöní-  be az állampolgárok biztonsága, a reagáló-  Pozitívan változott a tûzvédelem helyze-
       tés nem tett jót a szakmai érdekek egységes  képesség és a szolgáltatás minõségének ja-  te is. Több mint ezer tûzoltó felvételével
       képviseletének.                    vítása területén. Hazánk EU-csatlakozásá-  megvalósult a készenléti szolgálatban dolgo-
          Az évtizedes mûködés, a gyakorlati ta-  nak feltételeként idejében befejezõdött a   zó tûzoltók heti munkaidejének az EU-
       pasztalatok és a széleskörû vizsgálatok fel-  SEVESO-II irányelv hazai bevezetése. A  követelmény szerinti 48 órára csökkentése.
       színre hozták a katasztrófák elleni védekezés  Phare-program keretében 9 mûszaki mentõ-  Új, a védett térség veszélyeztetettségével






























      Fotók: Páros György
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10