Page 3 - magazin-január-február
P. 3

1

       Tízéves a katasztrófavédelem                                           A tartalomból
       Tízéves a katasztrófavédelem


       2010  január elseje a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetérõl és a veszélyes anya-  Fõigazgatói interjú
       gokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésrõl szóló 1999. évi LXXIV. törvény hatályba lé-
                                                                              ..................................................................2
       pésének tizedik évfordulója, ugyanakkor az integrált magyar katasztrófavédelmi rendszer létrejötté-
       nek jubileuma. Ez az évforduló ugyan nem ünnep, de alkalom a visszatekintésre, a megtett út felvá-
       zolására, a számvetésre, az elõdökrõl történõ megemlékezésre, a mai helyzet bemutatására és a jö-
       võ kihívásainak, feladatainak körvonalazására. Erre teszünk kísérletet lapunk jubileumi, kettõs szá-
       mában is. Reméljük, sikerrel.                                                                                KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. január-február
          A most tíz éves törvény hangsúlyozta: a katasztrófák megelõzése és az ellenük való védekezés,
       vagyis a katasztrófavédelem – nemzeti ügy. A védekezés egységes irányítása állami feladat. Min-
       denkinek joga van arra, hogy megismerje a környezetében lévõ katasztrófaveszélyt, elsajátítsa az
       irányadó védekezési szabályokat, továbbá joga és kötelessége, hogy közremûködjön a katasztrófa-
       védelemben. A törvény egységes rendszerbe foglalta a súlyos civilizációs, nukleáris, természeti,
       ökológiai eredetû veszélyhelyzetek és katasztrófák megelõzésének, elhárításának, a károk felszámo-
       lásának elveit és gyakorlatát. A védekezést és a következmények felszámolását az erre a célra lét-  Szakterületenként a tíz évrõl
       rehozott szervek és a különbözõ védekezési rendszerek mûködésének összehangolásával kell meg-
                                                                              ..................................................................4
       oldani. A katasztrófák elleni védelmet a polgári védelmi szervezetek, a hivatásos katasztrófavédelmi
       szervek, a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok, a gazdálkodó szervezetek, a Magyar Honvédség,
       a rendvédelmi szervek és az állampolgárok, továbbá az állami meteorológiai szolgálat, az állami men-  Krónika 2000-2010
       tõszolgálat, az egészségügyi államigazgatási szerv, az önkéntesen részt vevõ társadalmi szerveze-  ................................................................13
       tek, valamint a civil és az erre a célra létrehozott köztestületek, továbbá a nem természeti kataszt-
       rófák esetén azok okozója és elõidézõje, az állami szervek és az önkormányzatok bevonásával, illet-
       ve közremûködésével kell biztosítani. A hivatásos katasztrófavédelmi szervezet végzi a kárelhárítás-
       ban résztvevõ erõk, eszközök, szervezetek nyilvántartását, a kutatás-mentés, a mûveletirányítás el-
       veinek kidolgozását, a tûzoltás, mûszaki mentés koordinációját, a civilszféra, a karitatív mentõszer-
       vek hazai és nemzetközi bevetéseinek összehangolását, a nemzetközi katasztrófa-segítségnyújtás
       szervezését. A hazai együttmûködés sajátos, nélkülözhetetlen területe az érdekvédelmi és a szakmai
       érdekképviseleti szervezetekkel kialakított korrekt, segítõkész kapcsolat.
          A 2000-ben született magyar katasztrófavédelmi szervezet elõször bebizonyította életrevalósá-
       gát, a nehéz elsõ években talpon tudott maradni, majd nagy erõfeszítések árán elfoglalta és tartja
       az õt megilletõ helyet a védelmi szervezetek rendszerében. Napjainkban már olyan stabil és a társa-
       dalom igényeihez jól igazodó teljesítményt képes nyújtani, ami kivívta egyrészt az ország biztonsá-  Megyei körkép
       gért felelõs állami szervek és közéleti tényezõk, másrészt a lakosság elismerését, megbecsülését.  ................................................................27
          Az eltelt évtized igazolta, hogy a kialakított tervezési, irányítási, szervezeti és mûködési rendszer
       alkalmas a veszélyhelyzetek kezelésére a kisebb súlyú, lokális eseményektõl a jelentõs, kiterjedt, sú-  Hírek, tudósítások
       lyos veszélyhelyzetekig. Az elmúlt idõszak bõvelkedett nagy horderejû, rendkívüli ügyekben, éves
                                                                              ................................................................37
       rendszerességgel kellett árvízi védekezést szervezni a Tiszán, a Dunán, kezelni kellett a rendkívüli
       idõjárás okozta helyzeteket, az ár- és belvizeket, az ipari, mezõgazdasági, lakóházi és a kiterjedt er-  Az igazgatóságok életébõl
       dõtüzeket, a veszélyesanyag-szállítmány- és ipari balesetek életet és vagyont fenyegetõ helyzeteit,
       a pandémiaveszélyt. Az egységes, integrált katasztrófavédelmi rendszer jól vizsgázott. A katasztró-  ................................................................48
       favédelem rendszerének erõsítését célzó intézkedések az állampolgárok egyenlõ biztonsága és a
       kockázatokkal arányos fejlesztés elvének szem elõtt tartásával születtek mind a tûzoltóság létszám-
       fejlesztése, mind a mûszaki-technikai fejlesztés területén, a reagálóképesség és a szolgáltatás mi-
       nõségének javítása érdekében. A magyar modellt számos európai ország tekintette példának saját
       szervezete megtervezése és kialakítása során. A hasonló irányítási rendszer hatékonyabbá tette a
       katasztrófavédelmi együttmûködést a régióban, erõsítve a térség egységét, stabilitását.
          A katasztrófavédelem teljesítményeinek – bárhonnan közelítjük is meg azokat – legfontosabb
                                                                              Címoldalon:
       forrása mégiscsak az ember, a tûzoltó és a polgári védelmi szakember. Kollégáinknak újból és újból,
       emberpróbáló körülmények között, élesben kellett bizonyítaniuk szakmai felkészültségüket, állóké-  Tízéves a magyar
       pességüket és áldozatkészségüket. Hozzáértésükön, jellemükön, emberi tartásukon múlott sokszor  katasztrófavédelem
       az, hogy sikerült a veszélyeztetett emberéleteket, anyagi értékeket megmenteni. S ez az alaphelyzet
       a jövõben sem változik. A katasztrófavédelemben az emberi tényezõ lesz a legfontosabb. A mögöt-  Hátsó borítón:
       tünk hagyott évtized másik fontos tanulsága az, hogy a veszélyhelyzetek egyre összetettebbé, bo-  A katasztrófavédelem tíz éve
       nyolultabbá válnak, az elsõdleges beavatkozóknak mind több rétû feladatsort kell megoldaniuk – s  képekben
       erre egyetlen szervezet nem is képes. Egyre többször adódnak olyan problémák, amelyek különbö-
       zõ fajtájú és szintû beavatkozásokat igényelnek egyszerre, s többszereplõs jellegük megköveteli a jól
                                                                                               (Fotó: Páros György)
       begyakorolt, koordinált katasztrófa-elhárító tevékenységet. A jövõ útja: az együttmûködés útja. A
       társadalom azt várja, hogy katasztrófavédelme a veszélyhelyzeteket az elõttünk álló évtizedekben is
                                                                                  Az Országos Katasztrófavédelmi
       képes legyen szakszerûen, korrekten, emberségesen és az adott szituációban szükségszerûen meg-  Fõigazgatóság hivatalos honlapja
       jelenõ, együttmûködõ partnereivel összehangolt tevékenységgel kezelni.            az Interneten:
                                                                  Barsi Tomaj   www.katasztrofavedelem.hu
   1   2   3   4   5   6   7   8