Page 4 - magazin-január-február
P. 4
2 Egy évtized a katasztrófavédelemben
FÕIGAZGATÓI INTERJÚ A Magyar Köztársaság Országgyûlése 1999. június 22-én fogadta el 302 igen szavazattal, 20 nem ellenében, 4 tartóz-
Egy évtized a katasztrófavédelemben
kodással a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetérõl és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos bal-
esetek elleni védekezésrõl szóló törvényt, amely 2000. január elsején lépett hatályba. A tízéves évforduló alkalmából
dr. Tatár Attila tûzoltó altábornagy, országos katasztrófavédelmi fõigazgató nyilatkozott lapunknak.
z Tábornok úr, a magyar katasztrófavéde-
országos károkat okozó viharok és esõzések.
könnyen ismerték fel az egységes irányítási
lem fennállásának kerek évfordulója nem- súlyos természeti csapások: ár- és belvizek, ben irányító és szervezõ fõhatóságok nem
csak alkalom a visszatekintésre, hanem szin- A magyar jogalkotók felismerték, hogy a ka- rend elõnyeit, fontosságát. A jogalkotó szán-
te kötelesség is a számvetés: teljesültek-e a tasztrófák elleni védekezés mindenekelõtt dékának és a demokratikus társadalmi viszo-
jogalkotói szándékok, beváltak-e a katasztró- egy egységes rendszer létesítését követeli nyoknak megfelelõen nagy hangsúlyt kellett
fák hatékony megelõzése, az eredményes meg, amelynek részesei az önkormányzatok, fektetni a katasztrófavédelmi rendszer civil
védekezés érdekében tervezett jobbító, új- az állami szervek, a fegyveres és rendvédel- jellegének az elfogadtatására is.
szerû megoldások? Milyen változások tör- mi szervek, nem-kormányzati szervezetek, A törvény jogalapot adott egy egységes
téntek tíz év alatt? Hogyan alakult hazánk ka- önkéntes szervezõdések. Ez a felismerés ve- rendvédelmi szerv, a hivatásos katasztrófavé-
tasztrófavédelmi helyzete, s milyen ma? zetett tíz évvel ezelõtt az életet és a vagyon- delmi szervezet létrehozására a katasztrófavé-
Merre tovább?... Elõször lássuk talán a tör- biztonságot, a természetes és épített kör- delemmel összefüggõ ágazati feladatok irányí-
vény megszületésének körülményeit! nyezetet veszélyeztetõ természeti és civilizá- tására, összehangolására és végrehajtására.
– Európában, de Magyarországon is az ciós katasztrófák megelõzése és károsító ha- Nem csak a felkészült jogászok elõtt ismert jól
a katasztrófavédelmi törvény indokolása: a
törvényjavaslat azért mellõzte a korábbi „pa-
rancsnokság” megnevezéseket, mert a NATO-
tagországokban a katasztrófavédelmi szerve-
zetek struktúrája, megnevezése nélkülözi a ka-
tonai vonásokat és a „civil” jelleg a domináns.
A hivatásos katasztrófavédelmi szervezet ter-
vezõ és szervezõ tevékenysége, hatékony ko-
ordinációja a gyors válaszreagálás mellett kel-
lõ súlyt adott a megelõzésnek és felkészülés-
nek is. A szervezetet mára a társadalom, az
önkormányzatok, a segítõ civil szervezetek
egyaránt elfogadják.
A katasztrófavédelmi törvény a polgári
védelemrõl, a tûz elleni védekezésrõl, a mû-
szaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló törvé-
nyek rendelkezéseit csak a feltétlenül szüksé-
ges mértékben változtatta meg. Ilyen jogsza-
bályi keretek között lehetett és kellett kialakí-
tani a közös mûködési rendet. Mind a polgári
védelmi szervezetek, mind a hivatásos önkor-
mányzati, illetve a köztestületi tûzoltóságok
gyakorlati mûködése folyamatos maradt. A
katasztrófák elleni védekezés egységes rend-
szerén belül természetesen fennmaradt az ön-
utóbbi évtizedekben jelentõsen megváltozott tásai elleni védekezés egységes irányítási kormányzati intézményként mûködõ, de a
a biztonság fogalma és megítélése. Többek rendszerének kialakítására és mûködtetésé- központi költségvetésbõl normatív úton finan-
között új kihívások jelentek meg a polgári re irányuló, a katasztrófák elleni védekezés- szírozott 112 hivatásos önkormányzati tûzol-
biztonság terén is, pl. a veszélyes anyagok rõl szóló törvény megalkotásához. tóság önállósága, függetlensége. A rendvé-
felhasználásával kapcsolatos új kockázatok, z Hogyan fogadták az érintett intézmények delem területén szokatlan széttagoltság, szét-
a kritikus infrastruktúrák sérülékenysége, az egységes katasztrófavédelmi rendszer aprózottság sajátos viszonyt jelent a HÖT-ök
vagy a globális klímaváltozás hatásai. A ha- megvalósítását? és a szakmai felügyeletükért felelõsséget vi-
gyományos polgári védelmi, tûzoltási, mû- – 10 évvel ezelõtt valamennyi döntésho- selõ hivatásos katasztrófavédelmi szervezet
szaki mentési, valamint az ezekkel összefüg- zó és érintett elismerte: hatékonyan felkészül- között. Nem vitatva a fenntartó önkormány-
gõ lakosságvédelmi feladatok ellátása mel- ni és eredményesen beavatkozni csak egysé- zatok felelõsségét, országosan egységes
lett az új kihívások új módszereket és ese- ges rendszerben lehetséges, azonban a gya- rendszer csak a szakmai követelmények egy-
tenként új szabályozásokat is igényeltek. korlatban nem volt egyszerû a résztvevõk fe- séges meghatározásával, katasztrófahelyzet-
Sürgették a változásokat a kilencvenes évti- lelõsségének, tevékenységének összehango- ben az erõkkel, eszközökkel való összpontosí-
zed utolsó éveiben rendszeresen jelentkezõ lása. A védekezést korábban önálló hatáskör- tott gazdálkodással valósítható meg.