Page 20 - KOK-Híradó 2020 május
P. 20
KOK Híradó
számításai figyelembe veendő- hatásos kéménymagasság, kitor- leegyeztetni. Egy építési dokumentáció,
ek, ugyanezen okból az épü- kollási magasság) pallérterv, kapcsolódó dokumentációk
letszerkezeti rétegrendek, külö- • Tűzvédelmi szempontok (éghető véleményezése számos olyan problémás
nös tekintettel a födémek réteg- épületszerkezetektől való távol- esetet tárhat fel, oldhat meg, mely
rendjeinek meghatározásakor kell ságtartás, födémátvezetések, szik- a kéményseprő műszaki vizsgálat
nagy körültekintéssel eljárni. rafogó alkalmazásának szük- eredményes lefolytatását elősegítheti.
• A tervezett tüzelőberendezések ségessége)
elhelyezése az égéstermék • Az égéstermék elvezető (kémény) A cikk folytatása a következő számban érhető el.
elvezetés lehetőségének, kialakí- állandó felső megközelítési
tásának szempontjából, különös lehetőségének biztosítása
tekintettel a tisztíthatóságra, • Égési levegőellátás lehető-
összekötő elem (füstcső) hosz- ségeinek felmérése, tervezése
szának korlátaira Általános érvényű javaslatként
• A tervezett kémény műszaki fontosnak tartom a tervezett műszaki
paraméterei (kereszt-metszet, megoldást kéményseprő mesterrel
ul a tehergépjárművek különböző faj-
tái, ahol mind a vezetőfülke, mind pedig
a rakodótér vagy plató viszonylag ma-
gasan helyezkedik el a talajszinthez ké-
pest. Ugyanez elmondható például az
autóbuszokból történő mentéseknél, ha
az ajtók valamilyen oknál fogva haszná-
lattalanná váltak és csak a magasabban
fekvő ablakokon történhet az utasok ki-
menekítése, esetleg a jármű oldalára bo-
rult. Oldalára borult személygépjármű-
vek is lehetnek olyan munkamagasságú-
Kamionmentő-állvány: egy sokoldalú eszköz ak, ahol a létráról végzett munkavégzés
már nem biztonságos, illetve kényelmet-
személymentésnél és műszaki mentési len. A vasúti járművek mivel sok esetben
feladatoknál töltésen haladnak, szintén magasabban
történő mentést követelnek meg, mint a
Katasztrófavédelmi Oktatá- ahol a kamionmentő állványok takti- talaj szintje.
si Központ Tűzoltási és Men- kai használati lehetőségeit gyakorolták. Természetesen a tűzoltóságok eddig
A tési Szakcsoportja több éve A gyakorlaton szerzett tapasztalatokról is rendelkeztek mentési eszközökkel, hi-
gyűjti a tapasztalatokat és vizsgálja a le- és a mentőállványok továbbgondolt szen például a kézi szerelésű létrák ren-
hetőségeit a kamionmentő állványok használati lehetőségeiről szeretnénk delkezésre állnak a járművekbe történő
tűzoltó célú használatának. A tapasz- adni egy csokorral. fel és behatoláshoz és a különböző mű-
talatok összegyűjtését nagyban segí- Beavatkozásaik során tűzoltó egysé- szaki mentési mozzanatok végrehajtásá-
tette, hogy 2018-ban a szakcsoport ka- gek sokszor találják magukat szemben hoz. Azonban mint minden használt esz-
pott egy kamionmentő állványt tesz- olyan szituációval, amikor a talajszintnél köznek, úgy a létráknak is megvannak a
telés céljából, illetve hogy a szakcso- lényegesen magasabb felépítmények- hátrányai. Egyenetlen talajon nehezen
port egyik kollégája 2019-ben egy kül- kel rendelkező járműveknél kell menté- telepíthetőek, nagy az elbillenés, eldőlés
földön szervezett gyakorlaton vett részt, si munkálatokat végezni. Ilyenek példá- veszélye vagy pedig nehezen alakítható
20 XVI. évfolyam 1. szám