Page 18 - KOK-Híradó 2020 május
P. 18

KOK Híradó

             A 2020. évi jogszabályi változások a tűzmegelőzési


                                                 szakterületen






                   z alábbiakban egy nagyon rö-  rólag nyilatkozattételi felhívással élhet  re vonatkozó) mellékletek jelentős mó-
                   vid,  említésszerű  áttekintést  a jogszabályi követelményeknek meg-  dosítása stb.
             Akívánok nyújtani néhány, tűz-   felelő kérelmek esetén. Erre pedig már   Végül meg kell említenünk azt is, hogy
            megelőzési szakterületet érintő jogsza-  csak bizonyítási eljárás, nem pedig a ké-  az OTSZ-módosítással egyidejűleg az
            bályi változásról. Fontos hangsúlyozni,  relem vizsgálata keretében kerülhet sor.  összes tűzvédelmi műszaki irányelv szö-
            hogy e módosítások mindegyike  „bé-  A tűzvédelmi szakhatósági eljárásokban  vege is megváltozott, továbbá a Tűzvé-
            keidőből”, vagyis a veszélyhelyzet 2020.  – ahol a szakhatóság és az ügyfél kap-  delmi Műszaki Bizottság két teljesen új
            március 11-én történt kihirdetése előtti  csolata bizonyos értelemben közvetett  TVMI-t is kidolgozott (a robbanás elleni
            időszakból datálódik. Haladjunk időren-  – mindez komoly jogalkalmazási kérdé-  védelemről, illetve a kockázati osztályba
            di sorrendben.                    seket vet majd föl.                sorolásról).
             A közigazgatási eljárási törvény (Ákr.)   Ez év január 22-én lépett hatályba a   Szintén jelentős, bár a tűzvédelmi
            január 1-jén hatályba lépett módosító  30/2019. (VII. 26.) BM rendelet, vagyis a  szakhatóságok munkáját csak közvetve
            rendelkezései közül kettőt emelnék ki.  2015 óta hatályos OTSZ eddigi legátfo-  érintő változás, hogy egy közel harminc
            Megszűnt a járási (kerületi) hivatalok  góbb módosítása, a szakmai körökben  éve, vagyis az 1991. évi XX., ún. hatásköri
            által hozott döntések elleni fellebbezés  5.1-esnek is nevezett verzió. (Az elneve-  törvény hatályba lépése óta fennálló
            lehetősége, vagyis tovább szűkült  zés egyébként onnan származik, hogy  állapot szűnt meg 2020. március 1-jével,
            a fellebbezés által megtámadható  a 2014-ben kiadott OTSZ sorrendben az  amikor is a jegyzők építésügyi hatósági
            közigazgatási   döntések    köre.   ötödik ugyanilyen címet viselő jogsza-  hatásköre átkerült a – területi szintű –
            E rendelkezés ugyan a katasztró-  bály). A több száz módosító rendelke-  kormányhivatalokhoz (ld. az építésügyi
            favédelmi kirendeltségek határozataival  zés elsődleges célja a korábbi OTSZ pon-  és  az  építésfelügyeleti  hatóságok
            szemben benyújtható rendes jogorvos-  tosítása, korrekciója volt, így a hatályos  kijelöléséről és működési feltételeiről
            latokra egyelőre még nem vonatkozik,  jogszabályban – néhány kivételtől elte-  szóló 343/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet
            az utóbbi évek szabályozási gyakorlatá-  kintve – markáns változásokat nem ta-  1. §-át).
            ból azonban egyértelműen látszik, hogy  lálunk. E kivételek talán legfontosabbi-  Végezetül felhívnám a figyelmet egy
            a hangsúly egyre inkább a közigazgatási  ka, hogy a korábban „Hasadó és hasa-  érdekességre.  Továbbra sem lett meg-
            perek irányába tolódik el. Egy másik, je-  dó-nyíló felületek” elnevezésű XI. fejezet  nyugtatóan rendezve a telep-, illetve az
            lentősnek mondható változás a hiány-  „Robbanás elleni védelem” címen telje-  üzletellenőrzések jogi szabályozásának
            pótlás eseteinek körét szűkíti le, miután  sen új tartalmat is kapott. Néhány továb-  kérdése.  Arról van ugyanis szó, hogy a
            a hatóság januártól már csak abban az  bi módosítás címszavakban: korábbi fo-  telep-, illetve a működési engedélyezés-
            esetben adhat ki hiánypótlási felhívást,  galmak pontosítása, újak bevezetése (pl.  ről szóló kormányrendeletek módosí-
            ha „a kérelem a jogszabályban foglalt  lábazat); a tűzveszélyességi osztályba  tásai során anélkül lettek hatályon kívül
            követelményeknek nem felel meg” (44.  sorolás hozzáigazítása az ún. CPL rende-  helyezve a hatósági ellenőrzésre vonat-
            §), míg a törvény által korábban bizto-  lethez; geometriai módszer alkalmazása  kozó rendelkezések, hogy bármilyen új
            sított másik lehetőséget (hiánypótlás  a kiürítés megtervezése során; a tűzol-  szabályozás lépett volna a helyükbe. Így
            kibocsátása egy jogszabályi követelmé-  tóság beavatkozásával kapcsolatos kö-  a tűzvédelmi hatósági ellenőrzések jog-
            nyeknek megfelelő kérelem esetében  vetelmények (pl. kulcsszéf) változásai;  alapját ma egyedül a tűzvédelmi ható-
            is, amennyiben  „a tényállás tisztázása  új eljárási szabályok (pl. a „tűzgyújtási  sági  eljárásokról szóló  259/2011.  (XII.  7.)
            során felmerült új adatra tekintettel az  engedély” bejelentéssel történő helyet-  Korm. rendelet hatásköri szabályai te-
            szükséges”) hatályon kívül helyezték.  tesítése); a mellékletek számának csök-  remtik meg.
            A hatóság a továbbiakban tehát kizá-  kentése, egyes (például a tűzvédelmi           dr. Nagy László tű. százados
                                              berendezések létesítési kötelezettségé-



           18                                                                                 XVI. évfolyam 1.  szám
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23