Page 15 - magazin-november
P. 15
Ha csak a vezeték sérült, egyszerűbb a tűzol-
tók dolga. Ilyen esetekben többnyire elegendő,
ha egy speciális fogóval elszorítják a sérült csö-
vet. Ha azonban maga a tank sérül, az már
komolyabb munkát igényel. Az úgynevezett
Havaria-tapasz minden tűzoltóautón alapkész-
let. Ennek segítségével lehet leggyorsabban
megakadályozni azt, hogy a veszélyes és mérge-
ző hatású anyag a környezetbe kerüljön. A por-
alapú vegyi anyaghoz kis mennyiségű vizet kell
adagolni, és egy tálkában kikeverni. Az eljárás
gyors, egyszerű és életmentő. Az így kapott
tömítő gyurmával kell elzárni az üzemanyag
útját. Átmeneti megoldásnak tökéletes, és az
anyag nagyobb nyomásnak is ellenáll.
Olyankor, ha nagyobb mennyiségű üzem-
anyagot szállító jármű szenved balesetet, már
szükséges lehet habtakaróval bevonni az egész
roncsot. Ez azért fontos, hogy az éghető gázok
kiáramlását megakadályozzák, így csökken a
robbanás veszélye is.
Amikor az üzemanyag már kifolyt az úttest-
re, akkor azt el kell távolítani onnan. Erre a tűz-
Fotók: Szeged HTP
oltók egy speciális felitató anyagot használnak,
amely lehet homok vagy szórható granulátum
is. Ezeket használat után le kell adni az arra kije-
lölt megsemmisítő állomásra. A nagyobb meny-
nyiségű káros anyagot természetesen az úttest
kezelője távolítja és szállítja el.
Olyankor, amikor a tartály annyira megsérült,
hogy nem lehet megfékezni az üzemanyagok,
olajok szivárgását, akkor a megoldás azok gyors
átfejtése. Erre különösen akkor van szükség, ha
az üzemanyag közvetlenül veszélyezteti a kör-
nyezetet, például elszennyezhet egy közeli tavat,
folyót vagy csatornát. Ilyen esetben a tűzoltók
kármentő edényt használnak, amelybe nagyobb
mennyiségű üzemanyagot is kimenthetnek. A
sérült tartályból az elegyet szivattyúval fejtik át
a mentesítő edénybe, megszüntetve ezzel a köz-
vetlen veszélyt.
2021. NOVEMBER 13