Page 29 - magazin-október
P. 29

érvényes szabályok szerint a
                                                                               vonatok 15 kilométer/óra sebes-
                                                                               séggel közlekedhetnek.  Az IC
                                                                               ezzel a csökkentett sebességgel
                                                                               haladt.  A személyvonatban a
                                                                               vonatbefolyásoló berendezés
                                                                               sebességkorlátozó funkcióját
                                                                               hatástalanították, így az nem
                                                                               látta el a feladatát. A személy-
                                                                               vonat a pilisi, menetrend sze-
                                                                               rinti megállás után a megenge-
                                                                               dett 15 helyett 12-29 kilomé-
                                                                               ter/órával gurult ki az állomás-
                                                                               ról, majd a nyílt vonalon fel-
                                                                               gyorsult 100-107 kilométer/órás
                                                                               sebességre.  A szerelvény elro-
                                                                               bogott a fényjelzést nem adó
                                                                               térközjelző mellett, a mozdony-
                                                                                   vezető a következő pályaív-
                                                      Fotók: PMKI Monor HTP és Murai László
         komoly próbatétel volt, akadt                                               ben vette észre az elöl
         olyan kolléga, aki akkor már                                                haladó    vonat    végét,
         csaknem harminc éve szolgált,                                               azonnal gyorsfékezett, az
         de nem találkozott ilyen horde-                                             ütközést azonban már
         rejű káreseménnyel. A munká-                                                nem lehetett elkerülni.
         latok késő délutánig eltartot-                                                 A vizsgálat és a nyo-
         tak, az utómunkálatok pedig az                                              mozás 2009 tavaszán íté-
         esti órákba is belenyúltak.                                                 lethirdetéssel zárult.  A
           A Közlekedésbiztonsági Szer-                                              személyvonat mozdony-
         vezet azonnal vizsgálatot ren-                                              vezetője ellen elsősorban
         delt el az eset kapcsán.  A sze-                                            vasúti közlekedés halá-
         mélyvonat tizenegy méterre                                                  los tömegszerencsétlen-
         fúródott bele az előtte haladó                                              séget okozó gondatlan
         vagonba.  A balesetben négyen                                               veszélyeztetésének vét-
         meghaltak, négyen súlyosan                                                  sége miatt indítottak
         megsérültek, negyven ember                                                  eljárást. Emellett megál-
         pedig sérüléseket szenvedett. A                                             lapították, hogy több
         szakemberek az okokat vizsgál-                                              mint 154,5 millió forin-
         va megállapították, hogy a bal-                                             tos kár keletkezett, ezért
         eset előtt az állomásközben kábel-                                         különösen nagy vagyoni
         zárlat miatt meghibásodott a biztosítóberende-       hátrányt okozó közérdekű üzem működésének
         zés, emiatt az úgynevezett vonali térközbiztosító    gondatlan megzavarása is szerepelt a vádemelé-
         berendezés és Pilis állomás biztosítóberendezése     si javaslatban.
         nem működött megfelelően. A forgalomirányító           A vonatbaleset áldozatainak emlékére a hely-
         személyzetnek lehetősége lett volna azt használ-     színen kopjafát állítottak, megemlékezve a
         hatatlannak minősíteni és áttérni az állomástávol-   súlyos vonatbalesetről és egyben felhívva a
         ságú közlekedésre. Erre azonban nem került sor,      figyelmet az ilyen jellegű eseményekre.
         a vonatok továbbra is térközben közlekedtek. Az


                                           2021. OKTÓBER                                                         27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32