Page 20 - magazin-április
P. 20
Magazin
egyedülálló képességekkel ruházza fel a Duna
németországi szakaszáig. A személyzet a szolgá-
lati időt a beavatkozásokon kívül gyakorlatok-
kal, továbbképzésekkel, vízi veszélyesanyag-
szállítás ellenőrzésével tölti.
A Szent Flórián tűzoltóhajó 2000-ben épült
Finnországban, hossza tizennégy, szélessége
négy méter. Két Volvo főmotorja összesen 700
lóerős, hegymenetben, közepes vízállásnál,
méreteihez képest tekintélyes, óránként 37–40
kilométeres sebességgel halad, míg völgymenet-
ben, azaz folyásiránnyal egyező irányban órán-
ként 47-50 kilométerrel hasítja a vizet.
Vízkiszorítása tizenöt tonna, a hajótest alumíni-
umból készült. A Szent Flórián tűzoltóerejét jól
mutatja, hogy tűzoltószivattyúja percenként leg-
kevesebb hatezer liter vizet ereszt át, ha nincs
leszűkítve a szívócsöve, akkor kilencezer literrel
is elbír. A két vízágyúja 10-15 bar nyomással dol-
gozik, ezek közül az egyik távirányítású. Az
egyik vízágyú percenként 3100 litert, a másik
percenként 2800 liter oltóanyagot lő ki, ez a
mennyiség habanyag hozzáadásával is teljesít-
hető. A fedélzetén tizenkét tömlőcsatlakozót ala-
kítottak ki, az oltóvíz táplálására használt szi-
vattyút külön Volvo motor hajtja. A második
segédmotor pedig egy Yanmar
generátor, amely 4,5 kilowattos
teljesítményével 220 voltos vál-
tóáramot képes előállítani.
A Flóriánnak különleges
önmentő rendszere is van, ez azt
jelenti, hogy képes a hajó körül
vízfüggönyt kialakítani, ezzel
tűzoltáskor megóvni a forróság-
tól a személyzetet és a járművet.
Habanyagtartályai 500 litere-
sek, üzemanyagtankjai pedig
1500 liter gázolajat nyelnek el.
Fedélzetén egy 450 kilogramm
teherbírású elektromos daru is
található, de két elektromos hor-
gonycsörlőjének segítségével
ennél nagyobb súllyal is megbirkó-
zik. A hajó eleje lehajtható, ez a partraszállást és A kormányállásba a legkorszerűbb nautikai,
a vízből mentést, valamint a műszaki mentést azaz a navigációt segítő berendezéseket építet-
segíti. ték bele. A hajó Holland-Furuno radarja a vízben
18 KATASZTRÓFAVÉDELEM