Page 20 - magazin-április
P. 20

Magazin








           egyedülálló képességekkel ruházza fel a Duna
           németországi szakaszáig. A személyzet a szolgá-
           lati időt a beavatkozásokon kívül gyakorlatok-
           kal, továbbképzésekkel, vízi veszélyesanyag-
           szállítás ellenőrzésével tölti.
              A Szent Flórián tűzoltóhajó 2000-ben épült
           Finnországban, hossza tizennégy, szélessége
           négy méter. Két Volvo főmotorja összesen 700
           lóerős, hegymenetben, közepes vízállásnál,
           méreteihez képest tekintélyes, óránként 37–40
           kilométeres sebességgel halad, míg völgymenet-
           ben, azaz folyásiránnyal egyező irányban órán-
           ként 47-50 kilométerrel hasítja a vizet.
           Vízkiszorítása tizenöt tonna, a hajótest alumíni-
           umból készült. A Szent Flórián tűzoltóerejét jól
           mutatja, hogy tűzoltószivattyúja percenként leg-
           kevesebb hatezer liter vizet ereszt át, ha nincs
           leszűkítve a szívócsöve, akkor kilencezer literrel
           is elbír. A két vízágyúja 10-15 bar nyomással dol-
           gozik, ezek közül az egyik távirányítású.  Az
           egyik vízágyú percenként 3100 litert, a másik
           percenként 2800 liter oltóanyagot lő ki, ez a
           mennyiség habanyag hozzáadásával is teljesít-
           hető. A fedélzetén tizenkét tömlőcsatlakozót ala-
           kítottak ki, az oltóvíz táplálására használt szi-
           vattyút külön Volvo motor hajtja.  A második
           segédmotor pedig egy Yanmar
           generátor, amely 4,5 kilowattos
           teljesítményével 220 voltos vál-
           tóáramot képes előállítani.
              A   Flóriánnak     különleges
           önmentő rendszere is van, ez azt
           jelenti, hogy képes a hajó körül
           vízfüggönyt kialakítani, ezzel
           tűzoltáskor megóvni a forróság-
           tól a személyzetet és a járművet.
              Habanyagtartályai 500 litere-
           sek, üzemanyagtankjai pedig
           1500 liter gázolajat nyelnek el.
           Fedélzetén egy 450 kilogramm
           teherbírású elektromos daru is
           található, de két elektromos hor-
           gonycsörlőjének     segítségével
           ennél nagyobb súllyal is megbirkó-
           zik. A hajó eleje lehajtható, ez a partraszállást és    A kormányállásba a legkorszerűbb nautikai,
           a vízből mentést, valamint a műszaki mentést         azaz a navigációt segítő berendezéseket építet-
           segíti.                                              ték bele. A hajó Holland-Furuno radarja a vízben


     18                                                         KATASZTRÓFAVÉDELEM
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25