Page 16 - magazin-február
P. 16
Portré
A rábízott karcagi kirendeltségre a 4-es főút
komoly feladatokat ró, speciális helyzetben van-
nak a Tisza-tó közelsége miatt is. Az alföldi
város életébe sűrűn hasít bele a szirénaszó. A
kirendeltségvezető kitűzött célja, hogy gyakori
és gyakorlatias képzésekkel, saját személyes
jelenlétével is inspirálja a kollégákat.
Magánéletéről nem sokat mond el. Egy diplo-
ma előtt álló leány édesapja, aktív társadalmi
életet élő ember, sportegyesületi elnök, és elége-
dett ember. Sok energiát képes a közösség építé-
sébe fektetni, egyszerűen azért, mert csak egy jól
működő helyen érzi hasznosnak magát, legyen
az egy faluközösség, egy város tűzoltósága vagy
egy… helyesebben a karcagi kirendeltség.
Kissné Papp Timea
CIPÉSZ, URÁNBÁNYÁSZ,
KÉMÉNYSEPRŐ
Kalandos életutat mondhat magáénak a katasztrófavédelem kémény-
seprőipari szervezetének első idei nyugdíjasa. Szalai János, a Heves
megyei ellátási terület szakembere tizennégy évnyi szolgálat után, 2018
februárjában teszi le végleg a kéménykotrót.
Szalai János kéményseprő szakmunkás máson Csajka várta, ez vitte a bányásznak jelent-
Budapesten született, majd Nyíregyházán kező fiatalokat az uránvárosba, ahol az akkor
cipésznek tanult. A szakma kiváló tanulójaként legmodernebb és legkomfortosabb munkásszál-
tizennyolc évesen 6 forint 50 filléres órabérért láson lakott. (Az internet szerint a GAZ–13 Csajka
alkalmazták volna a szakmájában, ám ő többre a Gorkiji Autógyár 1959-től gyártott luxus személy-
vágyott… így elindult szerencsét próbálni, akár gépkocsija volt, amelyet elsősorban a Szovjetunió és
a népmesék suszterlegénye. (1974-ben körülbelül több más szocialista ország vezetői használtak. Az 5,5
2600 forint volt az átlagkereset, Szalai János cipész- literes, 195 lóerős, V8-as benzinmotoros autó maxi-
ként ennek nagyjából a felét kapta volna. A szerk.) mum 160 kilométer/órás sebességre volt képes, és 16-
Egy jó fizetéssel kecsegtető álláshirdetésre 21 litert fogyasztott 100 kilométeren. A szerk.) A
jelentkezve került Pécsre, ahol uránbányásznak bányavállalat és az üzemek együtt csaknem
állt. Fiatalon lenyűgözte, hogy már a vasútállo- nyolcezer embert foglalkoztattak a legnagyobb
14 KATASZTRÓFAVÉDELEM