Page 16 - magazin-február
P. 16

Portré








                                                                   A rábízott karcagi kirendeltségre a 4-es főút
                                                                komoly feladatokat ró, speciális helyzetben van-
                                                                nak a Tisza-tó közelsége miatt is.  Az alföldi
                                                                város életébe sűrűn hasít bele a szirénaszó.  A
                                                                kirendeltségvezető kitűzött célja, hogy gyakori
                                                                és gyakorlatias képzésekkel, saját személyes
                                                                jelenlétével is inspirálja a kollégákat.
                                                                   Magánéletéről nem sokat mond el. Egy diplo-
                                                                ma előtt álló leány édesapja, aktív társadalmi
                                                                életet élő ember, sportegyesületi elnök, és elége-
                                                                dett ember. Sok energiát képes a közösség építé-
                                                                sébe fektetni, egyszerűen azért, mert csak egy jól
                                                                működő helyen érzi hasznosnak magát, legyen
                                                                az egy faluközösség, egy város tűzoltósága vagy
                                                                egy… helyesebben a karcagi kirendeltség.









           Kissné Papp Timea
           CIPÉSZ, URÁNBÁNYÁSZ,


           KÉMÉNYSEPRŐ





                  Kalandos életutat mondhat magáénak a katasztrófavédelem kémény-
                  seprőipari szervezetének első idei nyugdíjasa.  Szalai János, a Heves
                  megyei ellátási terület szakembere tizennégy évnyi szolgálat után, 2018

                  februárjában teszi le végleg a kéménykotrót.



           Szalai   János    kéményseprő       szakmunkás       máson Csajka várta, ez vitte a bányásznak jelent-
           Budapesten született, majd Nyíregyházán              kező fiatalokat az uránvárosba, ahol az akkor
           cipésznek tanult. A szakma kiváló tanulójaként       legmodernebb és legkomfortosabb munkásszál-
           tizennyolc évesen 6 forint 50 filléres órabérért     láson lakott. (Az internet szerint a GAZ–13 Csajka
           alkalmazták volna a szakmájában, ám ő többre         a Gorkiji Autógyár 1959-től gyártott luxus személy-
           vágyott… így elindult szerencsét próbálni, akár      gépkocsija volt, amelyet elsősorban a Szovjetunió és

           a népmesék suszterlegénye. (1974-ben körülbelül      több más szocialista ország vezetői használtak. Az 5,5
           2600 forint volt az átlagkereset, Szalai János cipész-  literes, 195 lóerős, V8-as benzinmotoros autó maxi-
           ként ennek nagyjából a felét kapta volna. A szerk.)  mum 160 kilométer/órás sebességre volt képes, és 16-
              Egy jó fizetéssel kecsegtető álláshirdetésre      21 litert fogyasztott 100 kilométeren. A szerk.) A
           jelentkezve került Pécsre, ahol uránbányásznak       bányavállalat és az üzemek együtt csaknem
           állt. Fiatalon lenyűgözte, hogy már a vasútállo-     nyolcezer embert foglalkoztattak a legnagyobb



     14                                                         KATASZTRÓFAVÉDELEM
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21