Page 28 - magazin-július-augusztus
P. 28
26
MAGAZIN óvodában már járt András. A pedagógusok megkö- Tűzoltók a felhőkarcoló
A komáromi Szivárvány és a tatabányai Sárberki
ájus elején ismét teljesült egy nagy álmom,
szönték, hogy részesei lehettek a folyamatnak, a
gyermekek pedig imádták a programot, sokkal Megy hetet töltöttem a „Nagy Almában”.
Fantasztikus élmény volt, rengeteg látnivalóval,
élménnyel, és mivel az elmúlt évek alatt már kellő-
képpen „megfertőződtem”, a szokásos turistalát-
ványosságokon túl a külső tűzlépcsők, a sprinkler
rendszerek tűzcsapjai, a háztetőkön található víztá-
rozók és természetesen a tűzesetekhez vonuló tűz-
oltók is felkeltették az érdeklődésemet.
New York az Egyesült Államok legnépesebb
városa, nagyjából nyolc és félmillió lakosa van,
majdnem annyi tehát, mint egész Magyarország-
nak. És akkor még nem számítottuk bele az agg-
lomerációt, amellyel együtt majdnem húszmillió
emberről beszélhetünk. A Nagy Almában minden
nagy: európai szemmel nézve valósággal sokkol a
látvány, az érzés, a gigantikusság mindenhol,
mindenben megfigyelhető, a sarki bolt kínálatától
a Central Park vagy bármelyik üzlet méretén
keresztül az utak, járdák szélességéig, vagy éppen
az épületek magasságáig.
Rögtön fel is felvetődhet a kérdés, vajon hogyan
biztosítják a háromszáz méteres felhőkarcolók leg-
felső emeletén is a megfelelő víznyomást. Erre
szolgálnak a különleges látványt nyújtó és a New
York-i városképhez tartozó víztározók, ott ugyanis
minden hatemeletesnél magasabb épületnek saját
fegyelmezettebbek és nyugodtabbak voltak, mint
máskor, hiszen várták Tűzoltó Bandi érkezését.
Ezekben az intézményekben a naposokhoz hasonló-
an tűzőrséget is működtettek a program ideje alatt:
öt óvodás piros karszalagot kapott, és egy hétig ők
voltak az óvodai tűzoltók. Ellenőrizték, hogy nincse-
nek-e eltorlaszolva a menekülési útvonalak, megnéz-
ték, hogy a helyükön vannak-e a tűzoltó készülékek.
Óriási lelkesedéssel és őszinteséggel beszélt
András a személyes tapasztalatairól. Egy alkalom-
mal konyhatüzet szimuláltak – idézett fel egy példát.
– A gyerekeknek egyetlen egyszer mesélte el a szitu-
ációt, ám amikor videofelvételre került sor, mégis
elsőre végigcsinálták. „A gyermek felvette a játékte-
lefont, felhívta a tűzoltókat, elmondta, hogy ő kicso-
da, és hogy mi történt. Ekkor tudatosult bennem,
hogy ez tényleg működik, a gyermek megjegyezte és
készségszinten elsajátította” – mondta. Vagyis a
program segítségével játékos formában már az óvo-
dában megtanulják, elraktározzák ezeket az infor-
mációkat a gyerekek, akik így – András reményei
szerint – felnőtt korukban nem elfutnak majd, ha
ilyen esettel találkoznak, hanem tudni fogják, hogy
mit kell tenniük.
Völgyi Ágnes tű. főhadnagy