Page 27 - magazin-július-augusztus
P. 27
25
A pályázat nagyon régóta érdekelte, még több
téma van, amit szeretne megírni – mondta. A lakás-
tüzek megelőzése és az ifjúságnevelés volt a fő célja,
így született meg a Tűzoltó Bandi és Morzsi 2017. július-augusztus
Komplex Óvodai Tűzmegelőzési Program, amely-
nek összeállítására rengeteg időt szentelt.
Segítségére volt egy tapasztalt óvónő is, aki cso-
porttársa az egyetemen. Vele együtt alkották meg a
tananyagot.
Hogy milyen nehézségekkel kellett szembenézi?!
Elkészíteni egy programot nem nehéz, annál bonyo-
lultabb viszont elérni, hogy azt befogadja az oktatási
rendszer. Minden egyedi benne, nem volt mire KATASZTRÓFAVÉDELEM
támaszkodniuk. Sok amerikai példát kutattak fel,
szakkönyveket, pszichológiai munkákat olvastak el.
András hónapokig csak ezzel foglalkozott. Minden
egyes feladatot tesztelt, ami nem vált be, az „ment a
levesbe”, ami jó volt, az bekerült a programba.
Ugyanakkor hozzátette: „ez egy alap, természetesen
tovább lehet fejleszteni.” Fotók: Kolláth András
A cím, Tűzoltó Bandi és Morzsi, valójában
Andrásra és a kutyájára utal. Fontos szempont volt,
hogy a gyerekek meg tudják személyesíteni azt,
amit látnak-hallanak, hogy azt egyből a maguké- programjában – a levegő, a föld és a víz mellett – sze-
nak érezzék. replő tűz témakörbe.
A program a nagycsoportos korosztály számára A megvalósítás során a pedagógus a terv alapján
készült, célja pedig az, hogy olyan tudást adjon az átadja az információt a gyerekeknek, eljátssza velük
a szituációs gyakorlatokat, majd elmondja nekik,
hogy a program végén eljön hozzájuk Tűzoltó
Bandi, aki megnézi, hogyan sikerült elsajátíta-
niuk az ismereteket, mit tanultak, vannak-e
olyan fegyelmezettek, mint egy tűzoltó. Ezzel
már a kezdetekkor felkeltik a kicsik érdeklődé-
sét, hiszen a játék végén egy hús-vér tűzoltóval
találkozhatnak.
A program négy témakörre épül: kony-
ha-, erdő- és karácsonyfatűz, valamint
közlekedési baleset. Ezekhez társulnak szi-
tuációs játékok, amelyekben öt-öt óvodás
szerepel. Olyan helyzeteket elevenítenek
meg, amelyekben egy szülő és egy gyer-
mek szerepel, a szituációban mindenkinek
megvan a szerepe, mit hogyan csinál,
mond. Az alaphelyzet az, hogy a szülőnek
nem tanította meg Tűzoltó Bandi, hogyan
kell helyesen cselekedni egy-egy tűzesetnél,
ilyenkor rendkívül fogékony kicsiknek, ami az életük ezért jól jön a kicsik tudása.
végéig elkíséri őket. A legfontosabb jellemzője, hogy Minden szituációt eljátszottak gyermekekkel és
különböző tevékenységekkel fejleszti a meglévő kom- azt tapasztalta, hogy ez működő és hasznos program
petenciákat: a zenei kompetenciát például népdalok- – mesélte Kolláth András. A résztvevő gyermekek-
kal, körjátékokkal, a vizuális művészetet pedig színe- ben megmaradt az élmény és az információ.
zőkkel. Minden a tűzoltás, a tűzmegelőzés köré épült, A játékos feladatok mindegyike Tűzoltó Bandihoz
a játékok, a mondókák is a tűzoltósághoz köthetőek. és Morzsihoz kötődik. Rengeteg tűzoltókról szóló
A játékos kurzus egy héttől egy hónapig tarthat. verset, mondókát és mesét is tartalmaz a program –
Az anyag tökéletesen beleillik az óvodák oktatási ezeket megtanulják és szívesen mondják is a kicsik.