Page 7 - katved-oktober
P. 7
5
során. Akár délben, akár hajnali elengedhetetlen eszköze Bende- tának meglétét. Az év első kilenc katasztRóFaVÉDELEM 2015. október
három órakor van ellenőrzés, a fi- gúz. Mindenki tudja a kikötőben, hónapjában 1498 vízi járművet
gyelmünket ugyanúgy kell össz- hogy Bendegúz nélkül nem kez- ellenőrzött a katasztrófavédelem
pontosítanunk.” A Mohácson dődhet meg a szolgálat. Az 1971- Mohácson, amelyből 665 tartozott
szolgáló kollégáknak ráadásul az
időjárás viszontagságaival is meg Rendhagyó ellenőrzés szeptember közepén
kell küzdeniük, nyáron a forró-
sággal, télen pedig a hideggel. Szeptember 14-18. között rendhagyó DISASTER-akció zajlott Baranya, Bács-Kis-
És a nyelv… Az ellenőrzés során kun és Csongrád megyében: a katasztrófavédelem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
beszélt nyelv nem magyar, nem és az Országos Rendőr-főkapitányság munkatársaival együtt – a BM Országos
német, nem angol, nem szerb, Katasztrófavédelmi Főigazgatóság iparbiztonsági főfelügyelőségének koordi-
nem horvát, nem ukrán és még nálása mellett – tizenegy helyszínen, a nap huszonnégy órájában ellenőrizték a
sorolhatnám. A Duna-parti vá- veszélyes áruk közúti, vasúti és vízi fuvarozását. A fix helyszíneken kívül hat mobil
rosban úgy hívják, „hajósnyelv”. csapat dolgozott, ők akkor is segítettek, ha a kijelölt helyszíneken feltorlódtak a
Minden nyelvből egy kicsi, ösz- járművek. Az akcióban a társszervek ellenőreivel együtt körülbelül háromszázan
szegyúrva úgy, hogy minden- vettek részt.
ki értse. A kikötői szolgálatnak
ezen a területen is egészen spe- Közúton összesen 2683 járművet ellenőriztek, ezek közül 215 szállított az
ciális képességei vannak. Egyna- ADR hatálya alá tartozó veszélyes árut, 11 esetben tártak fel szabálytalanságot,
pos látogatásunk után már mi is 8 esetben vissza is kellett tartani a járművet. A vasúti ellenőrzések során ösz-
gazdagabbak lettünk egy „hajós- szesen 1016 vasúti járművet vontak kontroll alá, 455 szállított a RID hatálya alá
nyelvből” eredő szóval, ez pedig tartozó veszélyes árut. Szabálytalanságra 24 vasúti kocsi esetében bukkantak.
a csizmi. A csizmi nem más, mint A szakemberek vízi úton összesen 24 járművet vizsgáltak, 10 szállított az ADN
hatálya alá tartozó veszélyes árut. Az egy hét alatt a katasztrófavédelem és a
társhatóságok együttesen 51 esetben intézkedtek, a rendőrség 5, az adó- és
vámhivatal 11 esetben tárt fel szabálytalanságot a közúti forgalomban részt-
vevő, nem veszélyes árut szállító járművek esetében. Egy ADR-es járműnél
tachográffal kapcsolatos szabálytalanságra derült fény.
ben felújított hajót két csíkos pólós az ADN hatálya alá, azaz valami-
idős, bajszos kapitány felváltva lyen veszélyes áru volt a rakomá-
irányítja. A hatóság szakemberei nya, vagy korábban szállított ilyet.
a Bendegúzzal utaznak ki a vízi Szeptember végéig az ADN-es
járművek vizsgálatához. járműveken mindössze tizenhá-
rom hiányosságot tártak fel az el-
A katasztrófavédelem a töb- lenőrök, ez pedig a munkatársak
bi között vizsgálja a vízi veszé- szigorú, következetes és hatékony
lyesáru-szállításhoz kapcsolódó szolgálatellátásának köszönhető.
dokumentumokat, a személyzet
végzettségét, az egyéni védőesz- Kép és szöveg: Kasza Anett
közöket és a tűzoltói berendezé- tű. főhadnagy
sek állapotát, azok felülvizsgála-
az ADN hatálya alá tartozó hajók
személyzetének egyik kötelező
egyéni védőeszköze, a csizma.
Visszatérve az ellenőrzések
menetére, a huszonnégy órás
szolgálat ideje alatt egy úgyneve-
zett hajókövető rendszer segítsé-
gével folyamatosan figyelemmel
kísérik a Dunán közlekedő hajó-
kat. Az országba történő be- és
az onnan való kilépés során ha-
sonlóan, mint egy közúti határ-
átkelőhelyen, minden járművet
kontroll alá vonnak. A veszélyes
árut szállító uszályok, tankerek a
kikötőtől távolabb, úgynevezett
veszteglési pontokon horgonyoz-
nak le. Az ellenőrzések egyik