Page 15 - OKF Online Magazin
P. 15

13

                                                                    helyet kapnak, hanem általuk javul a térségek                      KATASZTRÓFAVÉDELEM 2015. január
                                                                    ellátása is. Mindehhez a tábornok hozzáfűzte,
                                                                    a járművek mellett az alkalmazott informatikai
                                                                    programok is segítik a beavatkozások hatékony-
                                                                    ságát, mint mondta, folyik a térinformatikával
                                                                    támogatott PAJZS műveletirányítási rendszer
                                                                    összekapcsolása a 112-es segélyhívóval, így
                                                                    az erők, eszközök gyorsan, pontosan riasztha-
                                                                    tók. Végezetül Bakondi György kijelentette, azt
                                                                    kívánja, hogy a most átadott gépkocsikat a rajtuk
                                                                    szolgálatot teljesítő állomány a leghatékonyabb
                                                                    módon, a biztonság érdekében használja.
                                                                    	 A köszöntő után az országos katasztrófavé-
                                                                    delmi főigazgató átadta a megyei igazgatóságok
                                                                    vezetőinek a járművek jelképes indítókulcsát.
                                                                    	 A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság
                                                                    három Magirus gyártmányú, 42 méter mentési
                                                                    magasságú létrás tűzoltógépjárművet kapott,
                                                                    ezek Óbudán, Kispesten és Csepelen dolgoz-
                                                                    nak. Ugyanilyen szer került Székesfehérvárra
                                                                    és Érdre is. A Magirus M 42 L magasból mentő
                                                                    szer akár egy tizennégy emeletes épületnél is
                                                                    használható mentésre és tűzoltásra. A kitolt lét-
                                                                    rával létrahíd üzemben több mint húszméteres
                                                                    távolságot képes áthidalni, egyszerre tizenket-
                                                                    ten tartózkodhatnak a létraszerkezeten. A jár-
                                                                    mű rendelkezik egy számítógép által vezérelt
                                                                    stabilitási programmal, ez képes csökkenteni
                                                                    a működés közbeni kilengést. A mentőkosár-
                                                                    ban egyszerre három ember fér el. Amikor daru
                                                                    üzemmódban használják, négy tonnányi terhet
                                                                    tud felemelni. A jármű vízágyúja elektromos
                                                                    vezérlésű, a kezelőállásokból távirányítással
                                                                    kezelhető, 10 bar nyomás mellett 2500 liter/perc
                                                                    teljesítménnyel.
                                                                    	 A Bács-Kiskun, a Győr-Moson-Sopron, a
                                                                    Hajdú-Bihar, a Komárom-Esztergom, a Vas

Országúton és tanpályán is gyakoroltak az új létraszerek vezetői

Tizenöt fős csoportokban gépjárművezetés-technikai trénin-          hogy milyen az, amikor csökkent tapadási felületű úton meg-
gen vettek részt Tökölön és Zsámbékon az öt Magirus M 42L           indul az alattuk lévő tizennyolc tonna.
létraszerre beosztott gépjárművezetők. A cél az volt, hogy elsa-
játítsák a jármű vezetésének minden fogását.                           A létraszert vezetőknek azt is meg kell szokniuk, hogy a kosár
                                                                    alaphelyzetben több mint egy méterrel a szerelvény elé nyúlik, ez
   A hivatásos katasztrófavédelem gépjárművezetés-technikai         a körülmény pedig szűk helyen, fordulóknál vagy kisebb körforga-
oktatói által szervezett képzésen résztvevő, az új létraszerre be-  lomban nagyobb odafigyelést igényel.
osztott tűzoltók országúti vezetésen és tan-
pályás tréningen is átestek. Előbbi esetében
olyan útvonalon kellett hajtaniuk, ahol vá-
rosi, országúti és autópálya jellegű útszakasz
is van. A tanpályán a jármű méreteire, irányít-
hatóságára helyezték a hangsúlyt, hiszen
ezek a Magirusok nehezebbek, magasabbak
és hosszabbak a korábbiaknál, a kezelőszer-
vek is máshol vannak, ezért például az is a
felkészítés célja volt, hogy a kezelőszervek
elhelyezkedését megtanulják, hogy később
ne kelljen azokat „keresgélni”. 	

   A Drivingcamp zsámbéki vezetéstech-
nikai pályáján a gépjárművezetők fel-
ügyelet mellett, biztonságos körülmények
között részesültek abban az „élményben”,
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20