Page 15 - OKF Online Magazin
P. 15
13
helyet kapnak, hanem általuk javul a térségek KATASZTRÓFAVÉDELEM 2015. január
ellátása is. Mindehhez a tábornok hozzáfűzte,
a járművek mellett az alkalmazott informatikai
programok is segítik a beavatkozások hatékony-
ságát, mint mondta, folyik a térinformatikával
támogatott PAJZS műveletirányítási rendszer
összekapcsolása a 112-es segélyhívóval, így
az erők, eszközök gyorsan, pontosan riasztha-
tók. Végezetül Bakondi György kijelentette, azt
kívánja, hogy a most átadott gépkocsikat a rajtuk
szolgálatot teljesítő állomány a leghatékonyabb
módon, a biztonság érdekében használja.
A köszöntő után az országos katasztrófavé-
delmi főigazgató átadta a megyei igazgatóságok
vezetőinek a járművek jelképes indítókulcsát.
A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság
három Magirus gyártmányú, 42 méter mentési
magasságú létrás tűzoltógépjárművet kapott,
ezek Óbudán, Kispesten és Csepelen dolgoz-
nak. Ugyanilyen szer került Székesfehérvárra
és Érdre is. A Magirus M 42 L magasból mentő
szer akár egy tizennégy emeletes épületnél is
használható mentésre és tűzoltásra. A kitolt lét-
rával létrahíd üzemben több mint húszméteres
távolságot képes áthidalni, egyszerre tizenket-
ten tartózkodhatnak a létraszerkezeten. A jár-
mű rendelkezik egy számítógép által vezérelt
stabilitási programmal, ez képes csökkenteni
a működés közbeni kilengést. A mentőkosár-
ban egyszerre három ember fér el. Amikor daru
üzemmódban használják, négy tonnányi terhet
tud felemelni. A jármű vízágyúja elektromos
vezérlésű, a kezelőállásokból távirányítással
kezelhető, 10 bar nyomás mellett 2500 liter/perc
teljesítménnyel.
A Bács-Kiskun, a Győr-Moson-Sopron, a
Hajdú-Bihar, a Komárom-Esztergom, a Vas
Országúton és tanpályán is gyakoroltak az új létraszerek vezetői
Tizenöt fős csoportokban gépjárművezetés-technikai trénin- hogy milyen az, amikor csökkent tapadási felületű úton meg-
gen vettek részt Tökölön és Zsámbékon az öt Magirus M 42L indul az alattuk lévő tizennyolc tonna.
létraszerre beosztott gépjárművezetők. A cél az volt, hogy elsa-
játítsák a jármű vezetésének minden fogását. A létraszert vezetőknek azt is meg kell szokniuk, hogy a kosár
alaphelyzetben több mint egy méterrel a szerelvény elé nyúlik, ez
A hivatásos katasztrófavédelem gépjárművezetés-technikai a körülmény pedig szűk helyen, fordulóknál vagy kisebb körforga-
oktatói által szervezett képzésen résztvevő, az új létraszerre be- lomban nagyobb odafigyelést igényel.
osztott tűzoltók országúti vezetésen és tan-
pályás tréningen is átestek. Előbbi esetében
olyan útvonalon kellett hajtaniuk, ahol vá-
rosi, országúti és autópálya jellegű útszakasz
is van. A tanpályán a jármű méreteire, irányít-
hatóságára helyezték a hangsúlyt, hiszen
ezek a Magirusok nehezebbek, magasabbak
és hosszabbak a korábbiaknál, a kezelőszer-
vek is máshol vannak, ezért például az is a
felkészítés célja volt, hogy a kezelőszervek
elhelyezkedését megtanulják, hogy később
ne kelljen azokat „keresgélni”.
A Drivingcamp zsámbéki vezetéstech-
nikai pályáján a gépjárművezetők fel-
ügyelet mellett, biztonságos körülmények
között részesültek abban az „élményben”,