Page 13 - OKF Online Magazin
P. 13
11
lés és az azokban élő nagyjából tizennégyezer lakos biztonságára 8. Alsómarócon tartotta sorrendben tizenhatodik ülését a Magyar–Szlo- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2015. január
vigyáznak. vén Katasztrófavédelmi Vegyes Bizottság.
1. Újabb két önkéntes tűzoltó egyesület kapott jogot az önálló beavatko- 9. Több mint százhúsz, szolgálatellátás közben megsérült belügyi dolgozó,
zásra: Tyukod és Tarpa önkéntesei ezek után már a hivatásosok felügye- köztük negyvenkilenc tűzoltó vehetett át elismerést a Belügyminisztériumban.
lete nélkül is dolgozhatnak. 9-10. Szentendrén tanácskozott az EU MURA 2015 Projekt
1-3. Az ónos eső okozott problémákat az ország több pontján, a leg- Árvízvédekezési Munkaműhely. A projekt egyik kiemelt célja komplex lakos-
súlyosabb helyzet Budapest és az agglomeráció magasabban fekvő, sági terepgyakorlat végrehajtása a partnerországok árvíz- és katasztrófa-
hegyvidéki területein alakult ki, ahol a növényzetre fagyott eső súlya védelmi szervezeteinek bevonásával,
ágakat tört le és fákat döntött ki. A leszakadt nagyfeszültségű vezeté- külön hangsúlyozva a Mura folyó árvízi
kek miatt több tízezren maradtak hosszabb-rövidebb időre áram nélkül, védekezési feladatait. A munkaműhely
akadt, ahol napokig generátorok biztosították az áramot. Az extrém célja volt előkészíteni a 2015 májusára
időjárás Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szol- tervezett gyakorlat feladatait.
nok, Veszprém és Komárom-Esztergom megyében is sok munkát adott 9-10. Két napon át a veszélyes
a tűzoltóknak. A Börzsönyben, Nagyoroszi közelében két gyermek a áruk vasúti fuvarozását ellenőrizték,
nagyszülőkkel egy vendégházban rekedt. Kimentésükön nagy erőkkel az akció a DISASTER RID 2014 „B”
dolgoztak a Nógrád megye hivatásos és önkéntes egységei. A veszé- elnevezést kapta.
lyes viszonyok miatt több tucat utat le kellett zárni, gondok voltak a vasúti 10. Közös cargózási gyakorlatot
közlekedésben is. tartott Kecskeméten a katasztrófavé-
1. Budapesten tartotta zárókonferenciáját a SEERISK projekt. A két és fél delem és a honvédség. A cél az volt,
éven át tartó nemzetközi együttműködés célja a közös katasztrófavédelmi hogy felkészítse a HUNOR központi
szempontú kockázatelemzés és felkészülés megvalósítása volt a Duna mentőegységét és a logiszitikai fel-
makrorégióban. adatokat ellátó Gazdasági Ellátó Köz-
4. Elismerő oklevelet adott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigaz- pont állományát a légi alkalmazás
gatóságnak a Horvát Védelmi és Mentési Főigazgatóság, amiért a magyar követelményeire. Ezen túlmenően
fél segített Horvátországnak a Vukovár-Szerém megyét sújtó árvíz során, ténylegesen is gyakorolták a mentő-
2014 május-júniusában. csapat felszerelésének málházását
5. A Magyar Közlönyben megjelent az új Országos Tűzvédelmi Szabály- az AN-26-os szállítógép fedélzetére.
zat, amely a tűzvédelmi szabályozás teljes megújításának egyik legfon- 11. Körülbelül két és félmilliárd forint
tosabb állomása. A szabálygyűjtemény 2015. március 5-én lép hatályba. értékben vettek át speciális jármű-
17-én megalakult a Tűzvédelmi Műszaki Bizottság, amelynek jogszabály- veket a tűzoltó-parancsnokságok. A
ban meghatározott feladata kidolgozni azokat a tűzvédelmi műszaki irány- főváros, Székesfehérvár és Érd lét-
elveket, amelyek segítik a tervezőket az OTSZ-ben előírtak betartásában. raszert kapott. Bács-Kiskun, Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Komárom-
December első hetében megkezdődött a katasztrófavédelem hatósági Esztergom, Vas és Zala megye katasztrófavédelmi igazgatóságára pedig
állományának továbbképzése az új OTSZ előírásaiból. Az elkövetkező hó- a mobil labor egységeknél rendszeresített, speciálisan felszerelt gépkocsik
napokban csaknem tízezer ember, köztük civil tűzvédelmi szakemberek, kerültek. Baja és Gyula ugyanakkor emelőkosaras járművet vehetett át.
szakértők, tervezők, mérnökök, kivitelezések közreműködői, valamint az 15-17. Országúti körülmények között és tanpályán is gyakorolták a lét-
épületek és létesítmények üzemeltető kapnak felkészítést. raszerek vezetését az ilyen tűzoltójárművekre beosztott gépkocsivezetők.
A tizenöt fős csoportok számára Tökölön és Zsámbékon szervezett gép-
járművezetés-technikai tréning célja az volt, hogy az öt Magirus M 42L
létraszer kezelői minél tökéletesebben elsajátítsák e speciális jármű veze-
tésének szakmai fogásait.
23. Vezetőváltás történt az országos iparbiztonsági főfelügyelőség élén,
Kossa György tű. dandártábornokot a poszton dr. Takács Árpád tű. dan-
dártábornok követte.
27-28. Beköszöntött az igazi tél, az ország déli és délnyugati ré-
szein átlagosan tizenöt-húsz centiméternyi hó hullott. A havazással
érintett tíz megyében – Baranya, Bács-Kiskun, Csongrád, Fejér, Győr-
Moson-Sopron, Pest, Somogy, Vas, Veszprém, Zala – főként árokba
csúszott járműveket mentettek a hivatásos, az önkormányzati és az
önkéntes tűzoltó egységek, néhány megyében azonban rendkívüli
segítségre és időszakos közlekedési korlátozások bevezetésére is
szükség volt. A tűzoltókat összesen hetven, havazással összefüggő
káresethez riasztották 28-án.
31. A hagyományokhoz híven a hivatásos katasztrófavédelem ve-
zetői 2014 utolsó napján is állomáshelyükön köszöntötték a szilvesz-
terkor is szolgálatban lévő tűzoltókat. Az országos katasztrófavédelmi
főigazgató a kollégák előtt elmondta, a hivatásosok 2015-ben beve-
zetendő életpályamodellje bérfejlesztést, lakástámogatást és új biz-
tosítási rendszert hoz. Kiderült az is: folytatódik a tendencia, tovább
növekszik az önkéntes tűzoltó egyesületek támogatására fordítható
összeg, 2015-ben az elosztható pénz már 500 millió forint lesz.
Fotó: HUNOR/Pest, Somogy, Vas MKI/Gödöllő, Nagykanizsa HTP/Sárvár KvK/FKI Videócsoport/Schober Andor-RSOE/Jóri András