Page 15 - katved-november
P. 15
13
Gyakorlat az M6-os autópálya alagútjában
Mecsek Autópálya Konceszszi ós Zrt. bekövetkező baleseteket követően azok beszorult a vezetőfülkébe, életveszélyben volt.
szer ve zésében együttműködési gya- körülményeinek, okainak feltárása – erről Az alagút bal pályáján érkező járművek mindkét
Akor la tot hajtottak végre az esetleges ve - már Oberling József r. ezredes, az ORFK forgalmi sávot elfoglalták, ezért az alagúton
szélyhelyzetek elhárításában részt vevő szerve- közlekedési főosztályának vezetője tájékoztatta nem lehetett áthaladni. Az uralkodó légmozgás
zetek az M6-os autópálya C alagútjában, október a sajtó képviselőit. megfordult és az intenzív keleti szél hatására a
21-én késő este. A feltételezés szerint az Ezt követően a füstgép beindításával kezdetét kiáramló ammónia a feltorlódott járművek felé
autópálya egyik alagútjában egy nagy mennyiségű vette a gyakorlat. A forgatókönyv szerint egy, haladt, életveszélyes helyzetet teremtve. KATASZTRÓFAVÉDELEM 2014. november
veszélyes anyagot szállító tartálykocsi a vezető az C alagút bal pályáján haladó, harmincezer Az ilyen helyzetekre kidolgozott tervek
rosszulléte miatt az alagút falának hajtott, amelynek liter ammóniát szállító tehergépjármű Tolna értelmében a gyakorlatban a környéken lévő
következtében több gépjármű is összeütközött, és Baranya megye határán a gépjárművezető tűzoltóságok vettek részt nagy erőkkel, a véméndi,
a veszélyes anyag pedig szivárogni kezdett. Az rosszulléte miatt az alagút falának ütközött. A a szekszárdi, a mohácsi, a pécsi, a bajai hivatásos
eseményen az esetleges veszé -
lyhelyzetek elhárításában részt vevő
szervezetek – a kataszt rófavédelem,
a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az
alagutak kezelője, biztonsági tisztje
és diszpécserei, a rendőrség és a
mentőszolgálat – képviselték magu-
kat a beavatkozói állomány mellett.
A gyakorlatot megelőző sajtó-
tájékoztatón Szemeti Gábor, a
Mecsek Autópálya Koncessziós
Zrt. ügyvezető igazgatója el-
mondta, hogy a szakasz átadása
óta nem volt komolyabb, nagyobb
erők bevonását igénylő baleset.
Az alagutakba a legmodernebb
technológiát építették be, kamerával
figyelik a forgalmat, baleset esetén
pedig hangosbeszélőn utasítják
az autósokat. Bérczi László
tű. dandártábornok, országos
tűzoltósági főfelügyelő röviden
ismertette az alagutak biztonsági
berendezéseit és azt, hogy ezek
milyen módon szolgálják az
utazók biztonságát. A főfelügyelő elmondta, forgatókönyv szerint a baleset idején éppen és a bátaszéki önkormányzati tűzoltók érkeztek
a mostanihoz hasonló gyakorlatok célja a zajlott a kamerarendszer karbantartása, így a tehát a helyszínre. Tolna és Baranya megye
balesetek során együtt dolgozó szervezetek történteket a segélykérő telefonon jelezték a katasztrófavédelmi műveleti szolgálata is a
valós együttműködésének gyakorlása és hatóságoknak. A helyzetet súlyosbította, hogy helyszínen dolgozott, a katasztrófavédelmi mobil
annak vizsgálata, hogy a tervekben foglaltak a tartálykocsi mögött haladó két személyautó laborok pedig méréseket végeztek. A tűzoltók
hogyan teljesülnek. Emlékeztetett rá, hogy sofőrje későn észlelte a balesetet és a teherautó végül tizennégy sérültet mentettek ki és adtak át a
a jogszabály négyévente írja elő hasonló hátuljába csapódtak. Az ütközés következtében mentőknek, egy embert azonban már nem tudtak
gyakorlat megtartását, majd kiemelte, hogy a az egyik autó a tartálykocsi alá szorult, a tartály megmenteni. A káresetet este tizenegy órára sikerült
beavatkozások során elsődleges cél a károk megsérült, és az ammónia szivárogni kezdett felszámolni.
gyors, hatékony elhárítása és a beavatkozó belőle. Az ammóniát az alagútban uralkodó A gyakorlat végrehajtását Fülep Zoltán, a BM
szervezetek egymást segítő, támogató légmozgás a teherautó vezetőfülkéje felé vitte. A Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
munkája. A rendőrség feladata a balesetek balesetben mindhárom autó utasai megsérültek, tűzoltósági főosztályvezetője megfeleltre értékelte.
megakadályozása, a többi résztvevő szervezet a járművekbe szorultak, a tűzoltóknak kellett
munkájának biztosítása, valamint az esetleg őket kiszabadítaniuk. A tartálykocsi vezetője Kép és szöveg: Boros Brigitta tű. főhadnagy
Felavatták Kövecs Gergõ síremlékét
posztumusz hadnagy síremlékét halálának megyei igazgatóság és a tűzoltóságok állománya, hogy jelet, emléket hagyjon maga után. Kövecs
első évfordulója közeledtével, október valamint Dorog és Esztergom polgármestere és Gergő a rászorulók segítését tekintette életcéljá-
A 27-én délután avatták fel megemlékezés rendőrkapitánya. nak, hiszen amellett, hogy hivatásos tűzoltó volt,
keretében. A síremlékavatáson részt vett dr. Bakondi A Himnusz után Czomba Péter tűzoltó ez- szabadidejében mentőápolóként is dolgozott.
György tűzoltó altábornagy, a BM Országos redes, megyei katasztrófavédelmi igazgató Kövecs Gergő hivatástudata mindenekfölött állt,
Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója, a méltatta a posztumusz hadnagy életútját. Mint ami példaértékű hagyaték. Tudta, hogy ahová
gyászoló család, a társszervek megyei vezetői, a elmondta, minden ember azzal a szándékkal él, megy, ott mások a segítségére szorulnak.