Page 9 - magazin-május
P. 9

7

        Száz hajó, tizenhárommillió liter


        veszélyes anyag


        A veszélyes áruk vízi szállításának ellenôrzése zajlott a BM Országos Katasztrófavédelmi Fôigazgatóság Iparbiz-
        tonsági Fôfelügyelôségének koordinálásával április 8-10. között. Az akcióval egy idôben a Duna biztonságának
        és védelmének javítása érdekében „A Dunai Folyami Fórum struktúrájának létrehozása” címû nemzetközi projekt  KATASZTRÓFAVÉDELEM    2014. május
        (DARIF-projekt) keretén belül közös rendészeti ellenôrzést tartottak a résztvevô Duna menti országok rendészeti
        szervei, amelyhez a DISASTER 2014 ADN akció is kapcsolódott

             DARIF és a DISASTER-                                                           ellenőrei  viszonylag  kevés
             akciót a hatékony vég-                                                         szabálytalanságot   talál-
        A rehajtás   érdekében                                                              tak,  jellemzően  a  fuvarok-
        a  katasztrófavédelem  és                                                           mányokkal  volt  gond.  A
        az  érintett  társhatóságok,  a                                                     szabálytalanságok  száma
        Nemzeti  Közlekedési  Ható-                                                         egyébként  is  csökkenést
        ság, a Nemzeti Adó- és Vám-                                                         mutat,  ami  azt  bizonyítja,
        hivatal, az Országos Rendőr-                                                        hogy  az  évről-évre  visz-
        főkapitányság,  a  munkaügyi                                                        szatérő  ellenőrzési  akció
        és közegészségügyi hatóság                                                          megváltoztatta a veszélyes-
        közösen hajtotta végre.                                                             áru-szállításában  résztvevő
          A DARIF-projekt fő célja az                                                       hajózási  társaságok  fuva-
        volt, hogy összehangolt, gyors                                                      rozási  szokásait,  mostanra
        fellépést és operatív, határokon                                                    jogszabálykövető  magatar-
        átnyúló  rendészeti  szakmai                                                        tást tanúsítanak. A mostani
        együttműködést  alakítson  ki  a                                                    akció a Duna teljes szaka-
        vízi úton megvalósuló bűnözés                                                       szán zajlott, tudni lehetett a
        és szervezett bűnözés ellen. Mindezt azért, hogy   sága érdekében az akcióhoz szükséges erőket és   vizsgálatról, tehát aki mégis tilosban akart járni, az
        a kiemelt közlekedési folyosónak számító Dunán   eszközöket a műveleti megyékhez csoportosította.   nem merészkedett vízre ezekben a napokban. A
        mind a személy-, mind pedig az áruszállítás biz-  A három nap alatt az akcióban a társszervekkel   folyami szállítás résztvevői egyébként is pontosan
        tonságosan bonyolódjék.            együtt összesen százhuszonhárman vettek részt.   tudják, hogy míg a folyó felsőbb szakaszain belső
          A  DISASTER  ADN  akció  célja,  hogy  tá-  Kereken  száz  vízi  járművet  vontak  kontroll   uniós határok híján szabadabban közlekedhetnek,
        mogassa a személy-, jármű- és áruforgalom   alá, ezek közül tizennyolc szállított az ADN ha-  a magyar hatóságok a schengeni határ miatt ala-
        nyomon követését, úgy csökkentse az ellenőr-  tálya alá tartozó veszélyes árut. Az ellenőrzött   pos ADN-ellenőrzést tartanak a hajókon.
        zések időtartamát, hogy közben a nemzeti és   vízi  járművek  összesen  hatezer  kilogramm,   Összességében elmondható, hogy a kataszt-
        közösségi előírásokat betartsák, és a bizton-  valamint több mint tizenhárom millió liter veszé-  rófavédelem  és  a  társhatóságok  együttes  ható-
        sági követelmények teljesüljenek.  lyes árut szállítottak. Ezek a számok is bizonyít-  sági jelenléte a Duna magyarországi szakaszán
          A katasztrófavédelem az ellenőrzéseket – a   ják,  mennyire  fontos  a  szabálytalanságok  ki-  kiemelkedően fontos, a közösen végrehajtott el-
        Baranya  és  a  Komárom-Esztergom  megyei,   szűrése, a vízi közlekedés és a veszélyes áruk   lenőrzések nagymértékben hozzájárulnak a vízi
        valamint a fővárosi igazgatóság koordinálásával   szállításának fokozott hatósági felügyelete.   közlekedés biztonságosabbá tételéhez. Mindeze-
        – a Duna teljes szakaszán hajtotta végre. Ellen-  Az  összehangolt  ellenőrzési  akció  során  a   ken túl a nemzetközi akciók jó alkalmat teremtenek
        őriztek kikötőkben, veszélyesáru-szállításban   résztvevő hatóságok saját hatáskörben több sza-  arra is, hogy a magyar hatóságok gyakorolják az
        érintett telephelyeken, valamint menet közben   bálytalanságot is feltártak, ezek kapcsán meg is   információcserét a külföldi partnerekkel.
        is. Utóbbihoz a katasztrófavédelem és a társ-  indították a hatósági eljárást. Leginkább bűnügyi
        hatóságok szolgálati hajóit vették igénybe.   esetekre  derült  fény,  például  csempészett  árut   Kozma Sándor tű. ezredes, főosztályvezető
          A katasztrófavédelem az ellenőrzés hatékony-  találtak  egy-egy  hajón.  A  katasztrófavédelem     veszélyes szállítmányok főosztály, BM OKF



        „Háromszázzal jön helybe az esemény”



        A Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság Dél-Pesti Katasztrófavédelmi Kirendeltség és a Repülõtéri Hivatásos Tûzoltó-
        parancsnokság állományából tizenhat tûzoltó és egy tolmács járt Lipcsében március 27-31. között, ahol a repülõtér nem-
        zetközi kiképzõközpontjában a repülõgéptûz-oltás és -mentés alapszintû kurzusának gyakorlati részén vettek részt.


            repülőtéri tűzoltó- és mentőszolgálatok-  A  legmagasabb  szintű  biztonság  érdekében  mondják, „300 kilométer/órával helybe jön az
            nak nemcsak a hazai, hanem a nemzet-  megfogalmazott  elvárásokat  nem  egyszerű  esemény”.  Mindezek  figyelembevételével  ná-
            köz
        A i  előírásoknak  is  meg  kell  felelniük,  betartani,  de  ezek  nélkül  nem  kaphatnak  le-  luk az összes norma kicsit eltér az általánostól,
        így  a  Liszt  Ferenc  Nemzetközi  Repülőtéren  és felszállási engedélyt az utasszállító gépek.  és bizony speciális eszközökre és tréningek-
        egyebek mellett a Nemzetközi Polgári Repülé-  Egy-egy utasszállító fedélzetén akár több száz  re  van  szükségük,  felkészültségüket  napra-
        si Szervezet, az ICAO ajánlásai is irányadóak.  utas tartózkodhat, és ahogy a reptéri tűzoltók  készen  kell  tartaniuk,  sőt,  fejleszteniük  kell.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14