Page 9 - magazin-május
P. 9
7
Száz hajó, tizenhárommillió liter
veszélyes anyag
A veszélyes áruk vízi szállításának ellenôrzése zajlott a BM Országos Katasztrófavédelmi Fôigazgatóság Iparbiz-
tonsági Fôfelügyelôségének koordinálásával április 8-10. között. Az akcióval egy idôben a Duna biztonságának
és védelmének javítása érdekében „A Dunai Folyami Fórum struktúrájának létrehozása” címû nemzetközi projekt KATASZTRÓFAVÉDELEM 2014. május
(DARIF-projekt) keretén belül közös rendészeti ellenôrzést tartottak a résztvevô Duna menti országok rendészeti
szervei, amelyhez a DISASTER 2014 ADN akció is kapcsolódott
DARIF és a DISASTER- ellenőrei viszonylag kevés
akciót a hatékony vég- szabálytalanságot talál-
A rehajtás érdekében tak, jellemzően a fuvarok-
a katasztrófavédelem és mányokkal volt gond. A
az érintett társhatóságok, a szabálytalanságok száma
Nemzeti Közlekedési Ható- egyébként is csökkenést
ság, a Nemzeti Adó- és Vám- mutat, ami azt bizonyítja,
hivatal, az Országos Rendőr- hogy az évről-évre visz-
főkapitányság, a munkaügyi szatérő ellenőrzési akció
és közegészségügyi hatóság megváltoztatta a veszélyes-
közösen hajtotta végre. áru-szállításában résztvevő
A DARIF-projekt fő célja az hajózási társaságok fuva-
volt, hogy összehangolt, gyors rozási szokásait, mostanra
fellépést és operatív, határokon jogszabálykövető magatar-
átnyúló rendészeti szakmai tást tanúsítanak. A mostani
együttműködést alakítson ki a akció a Duna teljes szaka-
vízi úton megvalósuló bűnözés szán zajlott, tudni lehetett a
és szervezett bűnözés ellen. Mindezt azért, hogy sága érdekében az akcióhoz szükséges erőket és vizsgálatról, tehát aki mégis tilosban akart járni, az
a kiemelt közlekedési folyosónak számító Dunán eszközöket a műveleti megyékhez csoportosította. nem merészkedett vízre ezekben a napokban. A
mind a személy-, mind pedig az áruszállítás biz- A három nap alatt az akcióban a társszervekkel folyami szállítás résztvevői egyébként is pontosan
tonságosan bonyolódjék. együtt összesen százhuszonhárman vettek részt. tudják, hogy míg a folyó felsőbb szakaszain belső
A DISASTER ADN akció célja, hogy tá- Kereken száz vízi járművet vontak kontroll uniós határok híján szabadabban közlekedhetnek,
mogassa a személy-, jármű- és áruforgalom alá, ezek közül tizennyolc szállított az ADN ha- a magyar hatóságok a schengeni határ miatt ala-
nyomon követését, úgy csökkentse az ellenőr- tálya alá tartozó veszélyes árut. Az ellenőrzött pos ADN-ellenőrzést tartanak a hajókon.
zések időtartamát, hogy közben a nemzeti és vízi járművek összesen hatezer kilogramm, Összességében elmondható, hogy a kataszt-
közösségi előírásokat betartsák, és a bizton- valamint több mint tizenhárom millió liter veszé- rófavédelem és a társhatóságok együttes ható-
sági követelmények teljesüljenek. lyes árut szállítottak. Ezek a számok is bizonyít- sági jelenléte a Duna magyarországi szakaszán
A katasztrófavédelem az ellenőrzéseket – a ják, mennyire fontos a szabálytalanságok ki- kiemelkedően fontos, a közösen végrehajtott el-
Baranya és a Komárom-Esztergom megyei, szűrése, a vízi közlekedés és a veszélyes áruk lenőrzések nagymértékben hozzájárulnak a vízi
valamint a fővárosi igazgatóság koordinálásával szállításának fokozott hatósági felügyelete. közlekedés biztonságosabbá tételéhez. Mindeze-
– a Duna teljes szakaszán hajtotta végre. Ellen- Az összehangolt ellenőrzési akció során a ken túl a nemzetközi akciók jó alkalmat teremtenek
őriztek kikötőkben, veszélyesáru-szállításban résztvevő hatóságok saját hatáskörben több sza- arra is, hogy a magyar hatóságok gyakorolják az
érintett telephelyeken, valamint menet közben bálytalanságot is feltártak, ezek kapcsán meg is információcserét a külföldi partnerekkel.
is. Utóbbihoz a katasztrófavédelem és a társ- indították a hatósági eljárást. Leginkább bűnügyi
hatóságok szolgálati hajóit vették igénybe. esetekre derült fény, például csempészett árut Kozma Sándor tű. ezredes, főosztályvezető
A katasztrófavédelem az ellenőrzés hatékony- találtak egy-egy hajón. A katasztrófavédelem veszélyes szállítmányok főosztály, BM OKF
„Háromszázzal jön helybe az esemény”
A Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság Dél-Pesti Katasztrófavédelmi Kirendeltség és a Repülõtéri Hivatásos Tûzoltó-
parancsnokság állományából tizenhat tûzoltó és egy tolmács járt Lipcsében március 27-31. között, ahol a repülõtér nem-
zetközi kiképzõközpontjában a repülõgéptûz-oltás és -mentés alapszintû kurzusának gyakorlati részén vettek részt.
repülőtéri tűzoltó- és mentőszolgálatok- A legmagasabb szintű biztonság érdekében mondják, „300 kilométer/órával helybe jön az
nak nemcsak a hazai, hanem a nemzet- megfogalmazott elvárásokat nem egyszerű esemény”. Mindezek figyelembevételével ná-
köz
A i előírásoknak is meg kell felelniük, betartani, de ezek nélkül nem kaphatnak le- luk az összes norma kicsit eltér az általánostól,
így a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren és felszállási engedélyt az utasszállító gépek. és bizony speciális eszközökre és tréningek-
egyebek mellett a Nemzetközi Polgári Repülé- Egy-egy utasszállító fedélzetén akár több száz re van szükségük, felkészültségüket napra-
si Szervezet, az ICAO ajánlásai is irányadóak. utas tartózkodhat, és ahogy a reptéri tűzoltók készen kell tartaniuk, sőt, fejleszteniük kell.