Page 10 - magazin-május
P. 10
8 A képzések egy részét lehet itthon lebonyolítani.
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK többi laktanyában készenléti szolgálatot telje-
Az oktatási tematika általános része megegyezik a
sítőkével, a különleges feladat ellátását segítő
napi képzésnek azonban része a saját erőből
épített fatüzelésű tűzszimulációs konténer,
amelyben a belső, zárt térben keletkezett tü-
zek oltását gyakorolják, megismerik a védeke-
zési és támadási technikákat. Rendszeresek a
tűzoltási gyakorlatok a reptéri égetőgödörnél,
a száz négyzetméteres felületen esetenként
húsz-huszonöt tonna üzemanyagot égetnek
el. A sorban ezután következik az a képzés,
amelyhez a légikikötő tűzoltói Lipcséig utaz-
tak. A csoportot Jambrik Rudolf tű. ezredes,
kirendeltségvezető vezette.
A gyakorlat a második része volt annak
a tavaly novemberi, budapesti felkészítésnek,
amikor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
öt napon át negyvenórás elméleti képzésen
vett részt a tizenhat tűzoltó. A lipcsei kiképző-
központot a régi laktanyából alakították át, mára különféle tüzeket oltottak. Elsajátították azokat ményeknek valamennyi magyar reptéri tűzoltó
ez Európa egyik legkorszerűbb, minden igényt a technikákat, amelyekkel az üzemanyagtó- megfelelt és erről tanúsítványt is kapott.
kielégítő kiképzőkomplexuma. Négyféle kikép- csák vagy éppen a csöpögő kerozin tüzét kell Először 2010-ben jártak – akkor még – fe-
zőállomás áll rendelkezésre: a Boeing 747-es oltani, de elmélyültek a hajtóműben, a segéd- rihegyi tűzoltók Lipcsében, négy évvel ezelőtt
szimulátor, vagyis az a gázüzemű szimulátor, hajtóműben, a fékeknél, a futóműnél, illetve az összesen harmincan vettek részt a képzésen.
amelyen minden olyan tűzesetet „elő tudnak ál- utas- és csomagtérben keletkező tűz oltási tak- Rá egy évre ugyanannyian gyakoroltak Né-
lítani”, amely bármely repülőgép fedélzetén és tikájában is. Megtanulták, hogyan kell az utaso- metországban, tavaly pedig tizenöten trénin-
egyéb szerkezeti részein előfordulhat, ezen kí- kat szakszerűen kimenteni, a géptörzset átvizs- geztek. Az idén tizenheten voltak ott a gya-
vül egy roll-over mobil konténer, egy légzőpálya gálni, az utas- és a csomagteret átszellőztetni. korlati felkészítésen, a vezetői állományból
és egy olyan is, ahol a kézi tűzoltókészülékek A felkészítésen volt idő arra is, hogy átismétel- nyolcan első ízben szerezték meg a nemzetkö-
használatát lehet gyakorolni. jék a sugárcső helyes tartását, kezelését, vagy zi tűzoltásvezetői képesítést. A repülőtéri tűzol-
A Németországban töltött három nap alatt azt, hogy miként kell a gép körül mozogni. A tré- tóság rendszeresített állományának a negyede
a magyar reptéri tűzoltók átismételték, amit ning során ügyeltek arra, hogy minden tűzoltó még nem vett részt hasonló gyakorlaton.
korábban elméletben megtanultak, így a tűz- minden beosztásban lásson el feladatot, vagyis
oltási, felderítési, gépátvizsgálási taktikákat, a szerepek cserélődtek. A képzés záróvizsgája Kép és szöveg: Jambrik Rudolf tű. ezredes,
megismerkedtek a veszélyforrásokkal, majd egy komplex gyakorlat volt. A vizsgakövetel- kirendeltségvezető
A világ legimpozánsabb Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Dél-Pesti Katasztrófavédelmi Kirendelt-
vízhidas köszöntõje A Repülőtéri Hivatásos Tűzoltó-pa-
ség
rancsnokság nagy teljesítményű habbal oltó
tűzoltó gépjárművei vízhíddal köszöntötték a
Norwegian légitársaság Gatwick-Budapest
járatát március 30-án. A vizes köszöntő olyan
jól sikerült, hogy az internetes szavazáson hu-
szonnyolc pályázó repülőtéri tűzoltóság közül
az első helyen végzett a nemzetközi mezőny-
ben valamennyi kontinens versenyzője közül.
Az anna.aero kiadó által meghirdetett Fire
Truck Water Arch (FTWA – Tűzoltó Gépjárművek
Vízhídja) megmérettetés első helyének elismeré-
seként a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Re-
pülőtér Tűzoltóság a „The Arch of Triumph” címet
kapta meg, az elismeréssel járó oklevéllel együtt.
A repülőtéri tűzoltóságok a világon mindenhol
vizes köszöntőben részesítik a légikikötőbe ér-
kező légitársaság első járatát, ezzel üdvözölve a
landoló repülőgépet a nemzetközi protokollnak és
egyben a hagyományoknak megfelelően.
Fotó: FKI RHTP Kisdi Márk Máté tű. főhadnagy