Page 13 - katved-november
P. 13
11
11
8-10 százalékban találnak szabálytalanságot az
ellenőrök, a rátának nem szabadna százalékos-
nak, legfeljebb csak ezrelékesnek lennie. A vasúti
fuvarozás esetében a kontrollok 3-4 százalékában
bukkannak szabálytalanságra az iparbiztonsági
szakemberek, a vízi szállítás esetében ez az arány
5-6 százalékos. Ezek a számok magasak, hang-
súlyozta Kossa György, ezért a cél mindenképpen
az, hogy a fuvarozók megszokják: Magyarorszá-
gon szigorú felügyelet és ellenőrzés alatt van a KATASZTRÓFAVÉDELEM 2013. november KATASZTRÓFAVÉDELEM 2013. november
veszélyesáru-szállítás. Nyilván csodák nincsenek,
nem várható, hogy egyik napról a másikra javuljon
a statisztika, de egy hatékony és erős hatóság el
tudja érni ezt a célt. Ma már közúton sem egyszerű
kikerülni az ellenőröket, mert például az elektro-
nikus útdíj bevezetése után a katasztrófavédelem ra is jelentős kihívást jelentett az eset. Az egy igen nem tartottak-e be, netán technológiai, műszaki
kezdeményezte, hogy a veszélyes árut szállító jár- komoly helyzet volt, mondta Kossa György, a for- probléma lépett-e fel. Az eljárások minden eset-
műveket az iparbiztonsági hatóság is „láthassa”. És galmat le kellett állítani, de a szituáció azt már nem ben addig tartanak, amíg az okokat fel nem tárják,
nyilván, aki nincs benne a rendszerben és mégis engedte meg, hogy adott helyszínen átfejtsék az hiszen nem lehet egy veszélyes üzemet úgy biz-
megjelenik veszélyesáru-fuvarozóként, akkor ott anyagot, ráadásul nem is egy, hanem két vasúti tonságosan működtetni, hogy nem találták meg a
alapvetően szabálytalan valami, ellenőrzés alá tartály szivárgott abból a vonatszerelvényből. problémát, és azt az üzem nem orvosolta.
kell vonni. A tábornok úgy gondolja, egyre-másra Az idén nem kevés tennivalót jelentett a júniusi Az országos iparbiztonsági főfelügyelő beszélt
záródnak be a kiskapuk, ezt mutatják a számok is, dunai árvíz az iparbiztonságban dolgozóknak is, arról is, hogy a veszélyes üzemekkel kapcsolat-
hiszen a sok feltárt szabálytalanság azt jelenti, a annál is inkább, mert az operatív törzset a főigaz- ban előbb-utóbb jogszabályi úton is kezelni kell az
cégek nem tudják kikerülni az ellenőröket. gatóságon javarészt Kossa György irányította. Így urbanizációból fakadó problémákat. A települések
A veszélyes üzemeknél az interjú készítéséig rálátása volt a teljes árvízi védekezésre, annak terjeszkedésével a lakóövezetek egyre inkább kör-
több mint 430 ellenőrzés zajlott. Márpedig ez nagy szervezésére és irányítására is. A nagyüzemek beveszik az ilyen üzemeket is. Kossa György emlé-
szám, ha fi gyelembe vesszük, hogy egy üzem el- általában vízfolyások mellé települnek, éppen keztetett arra, hogy a hatóság által kijelölt veszélyes-
lenőrzése nem egy napig tart és nem egy ember ezért az üzembiztonsági jelentésüknek tartalmaz- ségi övezeteken belüli fejlesztések engedélyezése
hajtja végre. A veszélyes áruk közúti szállítását nia kell árvízre vonatkozó részeket is, az azokban az önkormányzatok rendkívül nagy felelőssége, leg-
ebben az évben eddig csaknem 29 ezerszer ellen- foglaltakat gyakorolni is kell. Az árvízkor ezeket az főképpen pedig feladata. Ezt pedig végre kell hajtani,
őrizték, több mint 17 és félezer vasúti kocsit vontak üzemeket be is kellett védeni. A nyári áradás több ebben a kérdésben nincs helye engedékenységnek,
kontroll alá, de az ellenőrzött vízi járművek száma mint hatvan üzemet érintett, mindegyiket egyen- a lakosság biztonsága nem szenvedhet csorbát.
is meghaladja a kétezret. Átlagosan kéthavonta ként ellenőrizni is kellett, hogy valóban védet- A jelenleg terítéken lévő feladatokról szólva a
vannak országos akciók, emellett azonban helyi tek-e az árvíz ellen. A komáromi Közép-Európai tábornok beszélt az energetikai szektor létfontos-
és régiós összehangolt ellenőrzésekre is számíta- Gázlefejtő Állomást például ki kellett üríteni, mert ságú elemeinek kijelöléséről, illetve a hulladék-
ni kell. A létfontosságú rendszerelemek területén, biztosra vehető volt, hogy víz alá kerül. Ilyenkor szállítással összefüggő teendőkről. Mint mondta,
például az energiaszektorban, a közlekedésben, biztonsági okokból lefejtik és elszállítják az ottani utóbbiért ágazati szinten a Vidékfejlesztési Mi-
az infokommunikációban és a vízi szektorban is tartályokban található gázt, de ettől függetlenül nisztérium a felelős, a katasztrófavédelemnek két
„
számos olyan esemény következett be, amelynél magát az objektumot, az abban lévő drága be- feladata van az ügyben. Az egyik, hogy amennyi-
ben a szolgáltatás megszűnik és az önkormány-
A jelenlegi feladatok közül a tábornok zat nem tudott sikeres közbeszerzést lefolytatni,
azért, hogy ne legyen egészségügyi kockázat,
kiemelte az energetikai szektor létfontosságú a katasztrófavédelem mint hatóság, kijelöléssel
összefüggő teendőket.„ élhet. Vagyis kijelöli azt a szolgáltatót, amelyik
elemeit, illetve a hulladékszállítással
kilenc plusz három hónapig a hulladékszállítást
ideiglenes ellátással elvégzi. A másik, hogy egyéb
megoldás híján, közegészségügyi krízishelyzetet
megelőzendő, szükségintézkedést hajtathat vég-
az iparbiztonsági szakembereknek valamilyen in- rendezéseket védeni kellett. Ezen kívül a Duna re, ez az úgynevezett szükségellátás koordinálá-
tézkedést meg kellett tenniük. Vagyis egyre inkább mellett különböző technológiájú üzemek vannak, sa. Ugyanakkor, hangsúlyozta a főfelügyelő, nem
„láthatóvá válnak” azok az események, amelyek a bioetanolt gyártótól kezdve az olajfi nomítóig a katasztrófavédelem feladata a hulladékszállítás
már valamilyen intézkedést követelnek az iparbiz- sokféle. Az iparbiztonsági szakemberek a folyó generális felügyelete. Emlékeztetett arra, hogy a
tonsági hatóságtól. mellett lévő valamennyi, a SEVESO II. Irányelv hulladékgazdálkodási törvény változásakor egyes
A közelmúltban például az abasári vízellátás- hatálya alá tartozó üzemet ellenőrizték. Ugyanak- szolgáltatók éltek azzal a lehetőséggel, hogy jog-
ban bekövetkezett fennakadás adott feladatot, de kor nemcsak az árvízre kell felkészülni, tette hozzá szerűen felmondhatták az önkormányzattal kötött
a jászladányi lépfenés eset is olyan, amivel nem a tábornok, hanem például a nagy hidegre is, hi- közszolgáltatási szerződést. Eddig a katasztrófa-
találkozik minden nap a szakterület. A történetek szen a nagy üzemekben általában csővezetékek védelemnek csak néhány esetben kellett kijelölés-
közül ki lehet emelni még a Komárom-Esztergom bonyolult hálózata található, amelyek sérülhetnek sel élnie, tömegesen még nem, de majd kiderül,
megyei gázszivárgást, amikor vasúti kocsiból ve- a nagy hidegben. Tulajdonképpen folyamatos el- mi lesz jövőre. Az önkormányzatok felelős gondol-
szélyes anyag szabadult ki és csak egy hajszálon lenőrzésre, felügyelet alatt tartásra van szükség. kodásúak, és remélhetőleg ez így van a szolgálta-
múlt, hogy nem robbant fel a szállítmány. Itt meg A szakemberek egyébként minden eseményt ki- tóknál is, fogalmazott Kossa György.
kellett találni a megfelelő műszaki megoldást, vizsgálnak, elemeznek, kutatják egyebek mellett
mert még a vasútbiztonsági szakemberek számá- azt, hogy emberi mulasztás történt-e, jogszabályt Galántai Judit