Page 9 - katved-július-auguszttus
P. 9
7
„DISASTER-ADN 2013” tásának következetes és rendszeres ellenőr-
zése, valamint a szállításokhoz kapcsolódó
telephelyi ellenőrzések fő céljai közé tartozik
A Duna Európa VII. közlekedési folyosója, amely komoly biztonsági ki- a szabályok pontos betartásának számonké-
hívásokat jelent a rendészeti szervek számára. A folyó adottságainak rése, elsősorban a balesetek megelőzésének
elérése, a dunai közlekedés biztonságának
köszönhetõen összeköttetést jelent a vízgyûjtô területéhez tartozó orszá- garantálása érdekében.
gok között, így a Duna-régiót a schengeni és a nem schengeni tagállamok, A Dunán szállított veszélyes áruk össz-
valamint tagjelölt és más harmadik országok alkotják, ami megnehezí- tömege éves szinten eléri a százmillió
ti az összehangolt rendészeti fellépést, az országok közötti koordináci- tonnát. Az előző években évente mintegy
ót. A Fekete-tenger felôl a Dunán keresztül az Európai Unió tagállamai háromezer-kétszáz veszélyes árut szállító KATASZTRÓFAVÉDELEM 2013. július-augusztus
elérhetôek, sôt a Duna–Majna–Rajna-csatorna akár a kontinensen ke- hajó jelentkezett be a NAVINFO-rendszeren
keresztül. Ezen hajók szállítmányával kap-
resztüli vízi szállítást is lehetôvé teszi. csolatos veszélyesáru-osztályok szerinti
statisztikai adatokkal az előző év vonatko-
zásában már rendelkezünk, így elmondható,
hogy ezek közül a legtöbb hajó valamilyen
üzemanyagot (gázolajat és benzint) szállí-
tott.
A hivatásos katasztrófavédelmi szer-
vek 2007 májusa óta rendelkeznek önálló
hatósági jogkörrel a veszélyes áruk közúti
szállításának ellenőrzésében tekintetében.
A katasztrófavédelemről és a hozzá kap-
csolódó egyes törvények módosításáról
szóló 2011. évi CXXVIII. törvény elsődleges
célja a lakosság biztonságának és bizton-
ságérzetének a növelése, a természeti és
civilizációs katasztrófák elleni védekezés
hatékonyságának fokozása, a katasztrófavé-
delmi szervezetrendszer erősítése, valamint
a katasztrófavédelmi intézkedések eredmé-
nyességének növelése. A veszélyes áruk
Fotó: Jóri András
szállításával kapcsolatos konkrét feladatok
és kötelezettségek, a fenti törvénnyel mó-
dosított ágazati törvényekben, valamint a
hivatásos katasztrófavédelmi szerv eljárásai
során a veszélyes áruk vasúti és belvízi szál-
lításának ellenőrzésére és a bírság kiveté-
sére vonatkozó egységes eljárás szabályai-
ról, továbbá az egyes szabálytalanságokért
kiszabható bírságok összegéről, valamint a
bírságolással összefüggő hatósági feladatok
általános szabályairól szóló 312/2011. (XII.
23.) Korm. rendeletben fogalmazódtak meg.
A 2012. január 1-én hatályba lépett ren-
delet, valamint a víziközlekedésről szóló
2000. évi XLII. törvény módosításával, a ve-
szélyes áruk vízi szállításának ellenőrzését
is önálló hatósági jogkörrel végzi a kataszt-
rófavédelmi hatóság.
A veszélyes áruk vízi szállításának dunai
ellenőrzését az önálló hatósági jogkörrel
rendelkező, területileg illetékes nyolc me-
gyei katasztrófavédelmi igazgatóság és helyi
z Európai Unió stabilitásának megőr- lamok egy része (a schengeni külső határokkal szervei látják el. A vízi szállítás esetén az
zése érdekében közösségi szinten az rendelkező országok) egyszerre célpontjai és ellenőrzéseket nemzetközi és nemzeti vízi
A elkövetkező időszak egyik legfontosabb tranzitállamai az illegális kereskedelemnek és úton egyaránt, vagy a kikötők területén, illet-
biztonsági kérdésének tekinthető az illegális az arra épülő vagy ugyanezen útvonalat fel- ve azon kívül veszteglő-, lekötőhelyen hajt-
migráció és az embercsempészet mellett az használó jogellenes cselekményeknek, ezért a ják végre a katasztrófavédelem ellenőrei.
árucsempészet – kiemelten a veszélyes áru- jelenség kezelése ezekre az országokra mind A vízi szállítások hatékonyabb ellenőr-
nak minősülő egyes jövedéki termékek csem- nagyobb anyagi, biztonságpolitikai, jogalkotási zése érdekében tavaly a Baranya Megyei
pészete – elleni eredményes fellépés. A tagál- és morális terhet ró. A veszélyes áruk szállí- Katasztrófavédelmi Igazgatóság mohácsi