Page 10 - katved-július-auguszttus
P. 10
8 kirendeltsége állományából állandó hajó-
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK 24/48 órás szolgálati rendben, a Mohács
ellenőri szolgálat alakult, amelynek tagjai
Nemzetközi Vízi Határátkelőhely épületéből
indulva folyamatosan ellenőrzik a veszélyes
árut szállító hajókat. A mohácsi határkikötő
nemcsak Magyarország, hanem az egész
unió vízi határátlépő helye, éppen ezért
minden egyes veszélyes árut szállító vízi
járművet, de legfőképpen a belépő szállít-
mányokat ellenőrizni kell, hiszen az említett
vízi járművek a belépés után akár évekig
is hajózhatnak Magyarország és az unió
területén,további ellenőrzés, kontrol nélkül,
amíg újra át nem lépik a határt.
A katasztrófavédelem a veszélyes árut
szállító, ADN hatálya alá tartozó hajók ellen-
őrzése mellett az ADN hatálya alá nem tarto-
zó hajókat is vizsgálja az esetleges be nem je-
lentett, szabálytalan veszélyesáruszállítások
kiszűrése érdekében.
Veszélyes áruk vízi szállítása során 2012-
ben szerencsére csupán egy komolyabb ese-
mény történt, amikor egy körülbelül 1,3 millió
liter gázolajat szállító tankhajó kikötés közben a veszélyes szállítmányok nyomon követése, mind pedig a folyó teljes élővilágát károsít-
zátonyra futott. A baleset a lakosságra és a valamint a külföldről Magyarországra belépő hatja.
környezetre igen nagy kockázatot jelentett. vízi szállítmányok ellenőrzése. A társhatóságok nyolc esetben intézked-
A vízi balesetek megelőzése és a bizton- Az ellenőrzések Győr-Moson-Sopron és tek a helyszínen, kétszer figyelmeztetéssel,
ságos vízi szállítás érdekében a Belügymi- Baranya megyében, valamint a fővárosban hatszor pedig – összesen 90 ezer forint ösz-
nisztérium Országos Katasztrófavédelmi összesen tizenegy helyszínen zajlottak, szegű – helyszíni bírság kiszabásával éltek.
Főigazgatósága többször is országos ha- emellett mozgó katasztrófavédelmi ellenőri Bírságot a hajónapló szabálytalan vezetésé-
táskörű akciósorozat (DISASTER-akciók) csoportok hét szolgálati hajóval menet köz- ért, valamint a tűzoltókészülékek felülvizs-
végrehajtását irányította a társhatóságok ben hajtották végre a különböző úszó léte- gálati idejének lejárta miatt szabtak ki. Az
bevonásával, illetve a katasztrófavédelem sítmények vizsgálatát. Ez a fajta ellenőrzé- akcióban résztvevő hatóságok együttesen
területi szervei számos esetben vettek részt si mód, a két, mozgásban lévő hajó közötti tizenkét esetben intézkedtek, ez az összes
a társhatóságok által szervezett, a veszé- átszállás, illetve a másik hajó fedélzetének vízi jármű huszonegy százalékát jelentette.
lyes áru vízi szállításának ellenőrzését célzó megközelítése rendkívüli odafigyelést igé- A DISASTER akció célja volt egyebek
akciósorozatban. nyel mind a hajók kapitányaitól, mind pedig mellett, hogy gyorsítsa a hatóságok közötti
A BM OKF Iparbiztonsági Főfelügyelőség az ellenőröktől. információáramlást, átfogó képet adjon a du-
koordinálása mellett július 9-10-én ismét or- Az ellenőrzés hatékony megvalósítása nai vízi közlekedést veszélyeztető jelensé-
szágos hatáskörű akció zajlott „DISASTER érdekében az akcióhoz szükséges erőket és gekről, illetve csökkentse a hatékonyságot
ADN” elnevezéssel. A vízi szállítás ellenőr- eszközöket a műveleti megyékhez csoporto- hátráltató átfedéseket, a párhuzamosságo-
zése a Duna teljes magyarországi szakaszá- sították. A katasztrófavédelemtől összesen kat és a kevésbé lefedett területek számát.
ra kiterjedt, a hatékonyság érdekében abban hatvannyolcan vettek részt az akcióban, a Összességében elmondható, hogy a ka-
három társhatóság, a Nemzeti Közlekedési társszervekkel együtt a létszám meghaladta tasztrófavédelem és a társhatóságok közös
Hatóság, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, il- a százat. hatósági jelenléte a Duna magyarországi
letve az Országos Rendőr-főkapitányság is A két nap során összesen ötvenhét vízi szakaszán kiemelkedően fontos, a közösen
részt vett. Az akció célja volt, hogy támo- járművet vontak kontroll alá, közülük tizen- végrehajtott ellenőrzések nagymértékben
gassa a személy-, jármű-, és áruforgalom három szállított az ADN hatálya alá tartozó hozzájárulnak a vízi közlekedés biztonságá-
nyomon követését, a nemzeti és közösségi veszélyes árut. A katasztrófavédelem össze- nak növeléséhez. Ez azért is lényeges, mert
előírások betartása mellett az ellenőrzé- sen négy esetben tárt fel szabálytalanságot, a biztonságos tranzitútvonal megteremtése
sek időtartamának csökkentését, valamint amely az összes ellenőrzött ADN-es jármű elősegíti a versenyszféra számára a vállal-
a biztonsági követelmények teljesítésének csaknem harmincegy százalékát érinti, ezen kozóbarát üzleti környezet megteremtését.
szavatolását. A művelet célpontjában az ügyekben hatósági eljárás indult. Az ellenőr- Ez az egyik elengedhetetlen feltétele a glo-
illegális nemzetközi és belföldi veszélyes zött vízi járművek összesen 57 ezer tonná- bális gazdasági válságból való kivezető út
szállítmányok felderítése, a rejtett vagy sza- nyi, valamint közel 2,7 millió liter veszélyes megtalálásának, miután a szállítóvállalatok
bálytalan veszélyesáru-szállítás feltárása, a árut szállítottak. A számok is bizonyítják, számára kedvező környezet hatására a du-
közlekedési biztonság növelése, a jövedéki mennyire fontos a szabálytalanságok kiszű- nai személy- és áruszállító forgalom növeke-
szabálytalanságok feltárása, valamint a vízi rése, hiszen egy-egy veszélyes árut szállító dése prognosztizálható. Ez további hasonló
járművek állapotával összefüggő, más jog- hajót ért baleset, vagy rendkívüli esemény ellenőrzési akciók szervezését teszi szüksé-
szabályokban meghatározott, a közlekedés következményeként a Duna a magyarorszá- gessé, ami nagyban hozzájárulhat Magyar-
biztonságát befolyásoló szabálytalanságok gi szakasztól egészen a Fekete-tengerig ország egyetlen nemzetközi vízi útja bizton-
kiszűrése állt. Az akció célja volt ezen kívül elszennyeződhet, ami mind az ivóvízbázist, ságának garantálásához. (BM OKF-IBFF)