Page 14 - katved-május
P. 14
12 szabály. Ezen kívül egy UN számot kellett
KRÓNIKA Megosztozott az elsôségen kikeresniük a wax-katalógusból, és el kellett
Kelet és Nyugat
mondaniuk, mit kell tudni róla. Ráadásként egy
veszélyességi bárcát is össze kellett állítaniuk,
A tonsághoz kapcsolódó fogalmakat, tárgyakat de nem szétszabdalt papírokat kellett össze-
közös rendőr- és tűzoltónapi majális
rendezni, hanem kilenc jó nagy kockából alkot-
bemutatni. Minden csapattagnak kellett egy
keretében zajlott a felmenő rendszerű
ták meg a képet.
katasztrófavédelmi ifjúsági verseny idei
A hatodik, ár- és belvíz, helyi vízkárelhárítás
döntője. A végső megmérettetésen az álta- feladatot vállalnia, a többieknek pedig két per- elnevezésű állomás azt a célt szolgálta, hogy
cük volt arra, hogy kitalálják, vajon mi szerepel
lános iskolások között a Szabolcs-Szatmár- a papíron. Ezt az állomást tekintette meg a a csapatok elsajátítsák és gyakorolják, hogyan
Bereg megyei csapat, a nyíregyházi Móra majális helyszíneit felkereső Pintér Sándor bel- kell ideiglenes védművet készíteni, mi a ho-
Ferenc Általános Iskola egysége végzett az ügyminiszter az őt kísérő katasztrófavédelmi, mokzsáktöltés és -elhelyezés csínja-bínja. Itt a
élen, a középiskolásoknál pedig Veszprém rendőri, belügyi vezetők társaságában. versenyzőknek nyúlgátat kellett építeni, és az
megyei elsőség született a tapolcai Batsányi A harmadik feladatban elsősegélyt nyúj- sem volt mindegy, hogy mindezzel mennyi idő
János Gimnázium és Kollégium versenyzői- tottak a csapatok, sérülteket láttak el, illetve alatt végeztek.
nek jóvoltából. mentettek ki „szennyezett” terepről. Itt két A következő feladat a fi atalok térképisme-
reti, helymeghatározási jártasságát tesztelte,
a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt.
Ugyanis itt kettévált a csapat, az egyik része
tesztkérdésekre válaszolt, illetve méréseket
végzett egy térképen. Itt döntő volt, milyen
szakszerűen használják a gyerekek a tájolót,
ismerik-e a térképi jeleket. A csapat másik fele
pedig tájolóval felszerelkezve igyekezett meg-
határozott helyre eljutni. Ők pontot ahhoz mér-
Fotó: Schober Andor (RSOE) ten kaptak, hogy hány méteres pontossággal
találtak oda a célba.
Az utolsó, nyolcadik feladat a tűzoltás vilá-
gába vitte a csapatokat, hiszen szabályos alap-
vezetéket kellett szerelniük, amit azután a hely-
színen lévő tűzoltófecskendőhöz (ez esetben
álruhás tűzcsaphoz) kellett csatlakoztatniuk.
Ha ez megvolt, a célvonalnál elhelyezett bóját
kellett megérinteniük a sugárcsővel, természe-
tesen mindezt időre. Emellett az ítészek arra is
A 2013-as versenyt a Magyar Polgári Vé- versenyző egyszer használatos vegyi védelmi kíváncsiak voltak, mennyire ismerik a tűzoltói
delmi Szövetség hirdette meg a BM Országos védőruhát öltött magára fel (az öltözésben és szakfelszereléseket.
Katasztrófavédelmi Főigazgatóság fővédnök- vetkőzésben a többiek segíthettek) és hord- További három állomást is berendeztek a
sége mellett. A rendezésben együttműködő ágyon kiszállította a sérültet, őt a feltételezett versenyzők számára. Itt tulajdonképpen nem
partner volt a Magyar Tűzoltó Szövetség, a szennyezés által nem érintett csapattag látta kellett különös dolgot tenniük, az volt a lé-
Magyar Polgárőr Szövetség, a Rádiós Segély- el. A gyorsaság ezen az állomáson is ponto- nyeg, hogy mindannyian felkeressék ezeket a
hívó és Infokommunikációs Országos Egyesü- kat ért. Az általános és középiskolás csapatok helyeket és megismerkedjenek az ott bemu-
let, valamint a Magyar Vöröskereszt. Az egész ugyanazzal a sérüléssel szembesültek: az tatkozó szervezetekkel. Ennek megfelelően
évben zajló megmérettetésen a szövetségek, egyik bajba jutottat horzsolásokkal, de eszmé- a kilencedik állomáson az alig féléves, gyáli
szervezetek, egyesületek, általános iskolák letlenül találták meg, a másiknak pedig a hor- székhelyű Katasztrófavédelmi Speciális Mentő
és középiskolák 5-13. évfolyamos diákjaiból zsolásokon kívül bokafi cama is volt. és Tűzoltó Egyesület tagjaival találkozhattak, a
szerveződött csapatok vettek részt, összesen A negyedik állomáson az derült ki, a ver- tizedik állomáson a Magyar Polgárőr Szövet-
több ezer gyermeket mozgatott meg a verseny, senyzők össze tudnak-e állítani egy olyan ség képviselői várták a gyerekeket, az utolsó,
a felkészülés. túlélőcsomagot, amelyet kimenekítéskor, kite- tizenegyedik állomáson pedig a Vizek Őre Ví-
A legjobb megyei csapatok részvételével lepítéskor vinnének magukkal. Emellett arról zi-mentő Egylet várta aprócska feladatokkal a
zajló országos döntő megnyitóján először is számot kellett adniuk, mi a teendő, mielőtt csapatokat.
Dr. Endrődi István ny. pv. ezredes, az MPVSZ elhagyják a lakásukat. A dolgot nehezítette, A baleset- és óvásmentes versenyen végül
elnöke köszöntötte a megjelent versenyzőket, hogy úgynevezett mocsárjárással kellett eljut- az általános iskolások között a nyíregyházi
felkészítőket, majd Dr. Tóth Ferenc tű. dandár- niuk a csapatoknak a kipakolt tárgyakig, vagyis Móra Ferenc Általános Iskola csapata végzett
tábornok, országos polgári védelmi főfelügyelő deszkalapokat rakosgatva haladtak a cél felé. az élen, a középiskolásoknál a tapolcai Ba-
megnyitotta a versenyt. Ott aztán az általános iskolásoknak harminc, tsányi János Gimnázium és Kollégium diákjai
Az első hagyományos módon az elméleti a középiskolásoknak pedig negyven tárgyból bizonyultak a legjobbnak. Az első három helye-
versenyszám volt, polgári védelmi, iparbiz- kellett kiválasztaniuk azt a húszat, amelyik be- zett díjait Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok, a
tonsági, tűzvédelmi, tűzmegelőzési tesztet kerülhetett a csomagba. BM OKF országos polgári védelmi főfelügyelő-
töltöttek ki a csapatok, mindhárom szakterü- Az ötödik, iparbiztonsági állomáson az álta- je adta át, a nyertes csapatok pedig az Magyar
letről tíz-tíz kérdést kaptak, mindegyik helyes lános iskolásoknak fejenként egy piktogramról Polgári Védelmi Szövetség országos elnökétől
válaszért egy pont járt. A második állomáson kellett megmondaniuk, milyen veszélyt áb- vehették át a vándorserleget.
az activityből ismert módszerekkel, vagyis kö- rázolnak, a középiskolásoknak emellett még
rülírással, mutogatással, rajzzal kellett iparbiz- azt is, olyankor mi a követendő magatartási Galántai Judit