Page 20 - katved-március
P. 20

18

      MAGAZin  Amikor a tûzoltó gyújtja a tüzet…


                                                                                ellenőrzött  körülmények  között  szereznek  gya-
                                             a Dél-pesti Katasztrófavédelmi Kirendeltség ve-
           A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren lévő Re-
           pülőtéri Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság erő- és
                                                                                a  konstrukció  úgy  néz  ki,  hogy  egy  konténert
                                                A  teendőkről  Horváth  Zsolt  tű.  főhadnagy,
           eszközállománya a Nemzetközi Polgári Repülési   zetője, Jambrik Rudolf tű. ezredes.  korlati  tapasztalatokat.  Nagyon  leegyszerűsítve
           Szervezet  (ICAO)  előírásainak  maradéktalanul   szolgálatparancsnok  tartott  eligazítást,  aki  nem-  körülbelül  a  kétharmad  részénél  kettévágtak,  a
           megfelel. Az ICAO a legsűrűbben közlekedő re-  csak azt mondta el, mi a teendő, hanem felhívta   kisebbik  részt  megemelték,  ebből  lett  a  tűztér.
           pülőgéptípusok méretei alapján tíz kategóriába so-  a fi gyelmet a szabályszerű felszerelés viselésére   Az ide előre bekészített nyirkos fa tűz hatására
           rolja a reptereket. Budapest légikikötője a kilences   is.  Ezt követően a tűzoltók gyakorlógépének kö-  tökéletlen égésterméket állít elő, vagyis igen sűrű,
           kategóriába tartozik, ehhez igazodik a tűzvédelmi   zelében egyre-másra gyulladtak a tüzek…A kapott   szerves anyagokkal teli, tömény füst keletkezik.
           kategória is. Ez azt jelenti, hogy a reptéri tűzoltó-  utasítások szerint először a FOAM-7 habbal bete-  A konténer nagyobbik része megtelik a füsttel és
           ság mindkét leszállópályára egyidejűleg tudja ezt   rítette a gép törzsét (a reptéren használatos hab-  forró levegővel, kialakul a rollover (égéstermékek
           a kategóriát biztosítani. Az eszközállomány ugyan-  képző anyag jelentősen eltér az átlagostól, hiszen   kavargó,  szórványos  lángra  lobbanása),  majd
           akkor lehetővé teszi a legmagasabb, tízes kategó-  meg kell tapadnia a gép oldalán, nem folyhat le   utána a fl ashover, vagyis a teljes lángba borulás.
           riájú légi járművek fogadását is.  azonnal). Ez nem véletlen, hiszen természetesen   (A  fl ashover  a  tűz  legveszélyesebb  stádiuma.
             A  parancsnokságon  hat  nagy  teljesítményű   az utasok védelme a legfontosabb, az pedig meg-  Következményeként a helyiségben egy hirtelen,
           habbal oltó, egy vízszállító, két gyorsbeavatkozó,   kívánja, hogy a reptéri tűzoltók kifejezésével élve   erőteljes átmenettel tűz keletkezik.) Ekkor a hő-
           valamint egy földi szer van készenlétben. Három   – leszakítsák a lángot a géptörzsről. Az ATTACK   mérséklet meghaladja a 600-800 Celsius fokot.
           álláshelyen látnak el készenléti szolgálatot, hogy a   1 és 2 kézisugarakkal vette ki a részét a feladatból,   A  budapesti  légikikötőben  minden  hónapban
           repülőtér tagoltsága, illetve nagy területe ellenére is   az egyik sugárral a keletkező tüzeket oltották, a   előfordul kényszerleszállás, a tűzoltók napi feladata-
           tartani tudják a beavatkozási időnormát. Ez pedig   másikat pedig védelemre használták, ezzel hűtöt-  ik során meghatározott esetekben biztosítják a repü-
           igen szoros: a riasztástól számított két percen belül   ték a szárnyat, a törzset (a repülőgépek üzemanya-  lőgépek tankolását, kezelik a riasztásokat, amelyek
           a repülőtér bármely pontján az adott géptípushoz   ga a szárnyakban, valamint az azokat a törzs alatt   változatos esetekről, köztük elhagyott csomagokról,
           szükséges oltóanyag mennyiségének felével meg   összekötő  részekben  van),  azokat  a  területeket,   robbanótestekről,  irodatüzekről  szólnak.  Nagy  ka-
           kell kezdeniük az oltást. A harmadik perc végére   amelyek még nem fogtak lángot. A gépbe dugólét-  tasztrófák is szerepelnek a reptér történetében, a
           pedig minden szernek a helyszínen kell lennie. A   ra segítségével a SQUAD-1 személyzete hatolt be,   Ferihegyi  Repülőtéren  1975.  január  tizenötödikén
           Liszt  Ferenc  Nemzetközi  Repülőtéren  található   hordágyon kihozták a „sérültet”, majd a szárnyon   egy IL-18-as csapódott földnek, a balesetben a ki-
           különböző  rendeltetésű  létesítmények  tűzvédel-  leadva a biztonsági zóna határán kívülre vitték.   lencfős személyzet életét vesztette. 1994 február-
           mi feladatait is a parancsnokság látja el, a kisebb   A gyakorlaton minden részfeladatra kellő időt szán-  jában a hangárban keletkezett tűz, ekkor a TU-134
           városnak is beillő területen az üzemanyagteleptől   tak, a valóságban azonban csak percek állnak a re-  A-3-as szerelés közben gyulladt ki, az elszenvedett
           kezdve az utasforgalmi épületeken, műhelyeken,   pülőterek tűzoltóinak rendelkezésére. A nemzetközi   égési sérülésekbe négy szerelő halt bele.
           raktárakon, hangárokon át a cargo-bázisig, postáig   sztenderdeknek  megfelelően  a  különböző  típusú
           egy sor létesítmény megtalálható.   gépmadarak kijáratainak számát, áteresztő képes-    RHTP-Galántai Judit
               Az  állandó  készenlét  állandó  felkészü-  ségét  úgy  tervezik,  hogy  az  összes  utas  másfél
                  lést  is  igényel.  A  repülőtéri  tűzoltók   percen belül el tudja hagyni a fedélzetet. Eddig van
                    szakmai képzése az utóbbi évek-  túlélési esélyük ugyanis a bent keletkező füstben.
                     ben  kapott  lendületet.  A  szol-  Sokkal több idejük egyébként sem lenne, a repülő-
                      gálati  csoportok  minden  nap   gépek törzse nagyjából három perc alatt ég át.
                      gépreállási,  tűzoltási,  szerelési   A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tűzoltói
                      és  elméleti  foglalkozásokon   azonban  nem  kizárólag  a  kimustrált  Boeingen
                     vesznek részt, meghatározott te-  gyakorolhatnak. Nagyjából másfél éve használják
                   matika szerint. Ezen kívül külföldön   a saját kivitelezésben elkészített tűzszimulációs
                 is gyarapítják tudásukat.   konténert  is.  Ennek  segítségével  valós  körül-
             Március  ötödikén  a  C  szolgálati  csoporton   mények  között  tapasztalhatják  meg  a  zárttéri
           volt  a  gyakorlatozás  sora.  A  tréningen  a  Bázis   tüzek oltásának veszélyeit, és sajátíthatják el a
           állomáshely  FOAM-7-es  névre  hallgató  FLF   megfelelő oltástechnikai fogásokat, végső soron
           Panther-e, a SQUAD-1 hívónevű TLF Mercedes
           Atego, az ATTACK-1 és 2 nevű RIV Mercedes
           Ategok, valamint a TENDER-1 nevet viselő víz-
           szállító vett részt. Utóbbi húszezer liter vizet és
           ezer liter habképző anyagot hord magával, ennyi
           vízzel képes kiszolgálni két habbal oltó járművet.
           A történéseket a helyszínen követte fi gyelemmel
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25