Page 20 - katved-március
P. 20
18
MAGAZin Amikor a tûzoltó gyújtja a tüzet…
ellenőrzött körülmények között szereznek gya-
a Dél-pesti Katasztrófavédelmi Kirendeltség ve-
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren lévő Re-
pülőtéri Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság erő- és
a konstrukció úgy néz ki, hogy egy konténert
A teendőkről Horváth Zsolt tű. főhadnagy,
eszközállománya a Nemzetközi Polgári Repülési zetője, Jambrik Rudolf tű. ezredes. korlati tapasztalatokat. Nagyon leegyszerűsítve
Szervezet (ICAO) előírásainak maradéktalanul szolgálatparancsnok tartott eligazítást, aki nem- körülbelül a kétharmad részénél kettévágtak, a
megfelel. Az ICAO a legsűrűbben közlekedő re- csak azt mondta el, mi a teendő, hanem felhívta kisebbik részt megemelték, ebből lett a tűztér.
pülőgéptípusok méretei alapján tíz kategóriába so- a fi gyelmet a szabályszerű felszerelés viselésére Az ide előre bekészített nyirkos fa tűz hatására
rolja a reptereket. Budapest légikikötője a kilences is. Ezt követően a tűzoltók gyakorlógépének kö- tökéletlen égésterméket állít elő, vagyis igen sűrű,
kategóriába tartozik, ehhez igazodik a tűzvédelmi zelében egyre-másra gyulladtak a tüzek…A kapott szerves anyagokkal teli, tömény füst keletkezik.
kategória is. Ez azt jelenti, hogy a reptéri tűzoltó- utasítások szerint először a FOAM-7 habbal bete- A konténer nagyobbik része megtelik a füsttel és
ság mindkét leszállópályára egyidejűleg tudja ezt rítette a gép törzsét (a reptéren használatos hab- forró levegővel, kialakul a rollover (égéstermékek
a kategóriát biztosítani. Az eszközállomány ugyan- képző anyag jelentősen eltér az átlagostól, hiszen kavargó, szórványos lángra lobbanása), majd
akkor lehetővé teszi a legmagasabb, tízes kategó- meg kell tapadnia a gép oldalán, nem folyhat le utána a fl ashover, vagyis a teljes lángba borulás.
riájú légi járművek fogadását is. azonnal). Ez nem véletlen, hiszen természetesen (A fl ashover a tűz legveszélyesebb stádiuma.
A parancsnokságon hat nagy teljesítményű az utasok védelme a legfontosabb, az pedig meg- Következményeként a helyiségben egy hirtelen,
habbal oltó, egy vízszállító, két gyorsbeavatkozó, kívánja, hogy a reptéri tűzoltók kifejezésével élve erőteljes átmenettel tűz keletkezik.) Ekkor a hő-
valamint egy földi szer van készenlétben. Három – leszakítsák a lángot a géptörzsről. Az ATTACK mérséklet meghaladja a 600-800 Celsius fokot.
álláshelyen látnak el készenléti szolgálatot, hogy a 1 és 2 kézisugarakkal vette ki a részét a feladatból, A budapesti légikikötőben minden hónapban
repülőtér tagoltsága, illetve nagy területe ellenére is az egyik sugárral a keletkező tüzeket oltották, a előfordul kényszerleszállás, a tűzoltók napi feladata-
tartani tudják a beavatkozási időnormát. Ez pedig másikat pedig védelemre használták, ezzel hűtöt- ik során meghatározott esetekben biztosítják a repü-
igen szoros: a riasztástól számított két percen belül ték a szárnyat, a törzset (a repülőgépek üzemanya- lőgépek tankolását, kezelik a riasztásokat, amelyek
a repülőtér bármely pontján az adott géptípushoz ga a szárnyakban, valamint az azokat a törzs alatt változatos esetekről, köztük elhagyott csomagokról,
szükséges oltóanyag mennyiségének felével meg összekötő részekben van), azokat a területeket, robbanótestekről, irodatüzekről szólnak. Nagy ka-
kell kezdeniük az oltást. A harmadik perc végére amelyek még nem fogtak lángot. A gépbe dugólét- tasztrófák is szerepelnek a reptér történetében, a
pedig minden szernek a helyszínen kell lennie. A ra segítségével a SQUAD-1 személyzete hatolt be, Ferihegyi Repülőtéren 1975. január tizenötödikén
Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található hordágyon kihozták a „sérültet”, majd a szárnyon egy IL-18-as csapódott földnek, a balesetben a ki-
különböző rendeltetésű létesítmények tűzvédel- leadva a biztonsági zóna határán kívülre vitték. lencfős személyzet életét vesztette. 1994 február-
mi feladatait is a parancsnokság látja el, a kisebb A gyakorlaton minden részfeladatra kellő időt szán- jában a hangárban keletkezett tűz, ekkor a TU-134
városnak is beillő területen az üzemanyagteleptől tak, a valóságban azonban csak percek állnak a re- A-3-as szerelés közben gyulladt ki, az elszenvedett
kezdve az utasforgalmi épületeken, műhelyeken, pülőterek tűzoltóinak rendelkezésére. A nemzetközi égési sérülésekbe négy szerelő halt bele.
raktárakon, hangárokon át a cargo-bázisig, postáig sztenderdeknek megfelelően a különböző típusú
egy sor létesítmény megtalálható. gépmadarak kijáratainak számát, áteresztő képes- RHTP-Galántai Judit
Az állandó készenlét állandó felkészü- ségét úgy tervezik, hogy az összes utas másfél
lést is igényel. A repülőtéri tűzoltók percen belül el tudja hagyni a fedélzetet. Eddig van
szakmai képzése az utóbbi évek- túlélési esélyük ugyanis a bent keletkező füstben.
ben kapott lendületet. A szol- Sokkal több idejük egyébként sem lenne, a repülő-
gálati csoportok minden nap gépek törzse nagyjából három perc alatt ég át.
gépreállási, tűzoltási, szerelési A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tűzoltói
és elméleti foglalkozásokon azonban nem kizárólag a kimustrált Boeingen
vesznek részt, meghatározott te- gyakorolhatnak. Nagyjából másfél éve használják
matika szerint. Ezen kívül külföldön a saját kivitelezésben elkészített tűzszimulációs
is gyarapítják tudásukat. konténert is. Ennek segítségével valós körül-
Március ötödikén a C szolgálati csoporton mények között tapasztalhatják meg a zárttéri
volt a gyakorlatozás sora. A tréningen a Bázis tüzek oltásának veszélyeit, és sajátíthatják el a
állomáshely FOAM-7-es névre hallgató FLF megfelelő oltástechnikai fogásokat, végső soron
Panther-e, a SQUAD-1 hívónevű TLF Mercedes
Atego, az ATTACK-1 és 2 nevű RIV Mercedes
Ategok, valamint a TENDER-1 nevet viselő víz-
szállító vett részt. Utóbbi húszezer liter vizet és
ezer liter habképző anyagot hord magával, ennyi
vízzel képes kiszolgálni két habbal oltó járművet.
A történéseket a helyszínen követte fi gyelemmel