Page 19 - magazin-november
P. 19
17
tesítési és helyreállítási műveleteiről, a MAL álla- A közutak és a Duna után a
mi felügyeletéről, a kártalanítási eljárásokról és a
térség általános rehabilitációjáról. vasúton ellenõriztek
A jelentéstevő magyarországi látogatásá-
nak elsődleges célja az volt, hogy áttekintse a
áromnapos, országos vasúti (DISASTER-
magyar kormánynak az egészséges környezet H ellenőrök a Magyarország területére belépő
biztosítása érdekében, ezen belül a mérgező és RID) ellenőrzéssorozat zajlott október kö- szállítmányok ellenőrzésének.
veszélyes termékek és hulladékok kezelésében zepén, amelynek során a katasztrófavé- Az októberi vizsgálatsorozat során szerzett
kifejtett tevékenységét, az ezen a téren elért delem a társhatóságokkal együtt több mint 2500 tapasztalatok ismét azt erősítették, hogy indo-
eredményeket és természetesen a nehézsége- vasúti járművet vizsgált meg, ezek közül több kolt volt azoknak a jogszabályoknak a megal- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2012. november
ket is. A cél ugyanis az, hogy csökkenjen, illetve mint ezer a veszélyes áruk szállítására vonatkozó kotása, amelyek értelmében ez év januárjától
megszűnjön az ilyen tevékenységek emberi jo- jogszabály hatálya alá tartozott. Az akció célja az a katasztrófavédelem önálló hatóságként jár
gok érvényesítésére gyakorolt kedvezőtlen ha- illegális szállítmányok kiszűrése, illetve az egyéb el a vasúti veszélyesáru-szállítás ellenőrzései
tása, vagyis ne sérüljön az emberek élethez, az szabálytalanságok felderítése volt. során is. A Disaster RID-akcióban műveleti
egészséghez, valamint a biztonságos és egész- A katasztrófavédelem iparbiztonsági szak- területi szervként részt vett a Fővárosi Kataszt-
séges környezethez való joga. emberei a társhatóságokkal közösen össze- rófavédelmi Igazgatóság, a Bács-Kiskun, a
Calin Georgescu kérdései arra irányultak, sen 2523 vasúti járművet vizsgáltak meg, Győr-Moson-Sopron, a Békés, a Somogy és a
hogy rendelkezett-e a MAL katasztrófakocká- ezek közül 1086 tartozott a RID (veszélyes Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Katasztrófa-
zat-kezelési tervvel, vajon a baleset oka tisztán áruk vasúton történő szállításának szabályai) védelmi Igazgatóság Az ellenőrzésekben más
emberi mulasztás volt vagy egyéb szempontok hatálya alá. A katasztrófavédelem az ellen- megyei katasztrófavédelemi igazgatóságok
is közrejátszottak, valamint hogy volt-e a helyi őrzések során harmincnégy esetben észlelt iparbiztonsági szakemberei is közreműködtek.
lakosságnak menekülési lehetősége. A jelentés- valamilyen hibát, míg a társszervek hat alka- A katasztrófavédelem mellett az Országos
tevő az iránt is érdeklődött, hogy vannak-e az or- lommal tártak fel szabálytalanságot. Rendőr-főkapitányság, a Nemzeti Adó- és
szág más pontjain is a kolontárihoz hasonló táro- Az október 16-18. között megtartott or- Vámhivatal, valamint a Nemzeti Közlekedé-
zók, és jelentenek-e ezek bármilyen kockázatot. szágos ellenőrzési akció célja az illegális si Hatóság hajtott végre ellenőrzéseket a
Bakondi György elmondta, hogy a katasztrófa nemzetközi és belföldi veszélyes szállítmá- Disaster-RID akcióban. Annak érdekében,
idején érvényben lévő, az EU veszélyes anya- nyok felderítése, a rejtett vagy szabálytalan hogy az akciósorozat még hatékonyabb le-
gokról szóló irányelveknek megfelelő magyar veszélyesáru-szállítás feltárása, valamint a gyen, a hatóságok a veszélyes áruk vasúti
jogszabályok szerint a vörösiszap nem minősült szállítások alágazatonkénti nyomonkövetése szállításának ellenőrzését illetékességi terü-
veszélyes anyagnak, ezért a gyár nem volt kö- volt. Különös fi gyelmet szenteltek a hatósági letükön egy időben, közösen hajtották végre.
teles katasztrófakockázat-elemzést készíteni.
A tábornok tájékoztatott arról is, hogy a baleset
pontos okait ma még nem lehet meghatározni, Szolnokon lesz az elsõ
így azt sem, milyen mértékben és kiket terhel a
történtekért a felelősség. A vállalat vezetése el- logisztikai központ
len jelenleg büntetőeljárás zajlik, annak lezárulta
előtt nem lehet erről felelősen nyilatkozni – szö-
gezte le. A többi magyarországi vörösiszap-tá- özel egy évnyi előkészítő munka után rendszerébe több okból is hasznos. Egyfelől
rozónál már nem folyik aktív termelés – folytatta az október 12-én aláírt szerződéssel ki lehet váltani a meglévő korszerűtlen, drágán
a főigazgató, ezek rekultivációja folyamatban K megjelent a polgári logisztika a kataszt- üzemeltethető megyei raktárakat, másfelől
van, de a két évvel ezelőtti tragédia óta folyama- rófavédelmi logisztika rendszerében, és Szol- megoldást jelenthetnek a jelenlegi raktárakban
tosan ellenőrzik őket, így sem a lakosságra, sem nokon létrejöhet az első logisztikai szolgáltató tárolt inkurrens, rosszul strukturált készletek
a környezetre nem jelentenek veszélyt. Bakondi központ (LSZK). További három ilyen rendszer- hatékonyabb kezelésére is. Ezen felül a köz-
György a vörösiszap-katasztrófa kapcsán ki- be lépésével kiválthatóak lesznek a korszerűt- pontok bevonásával egy logisztikai szolgálta-
fejtette, álláspontja szerint a korábban eljáró len megyei raktárak. táscsomag – készletezési, egységrakomány-
hatóságoknak fel kellett volna ismerniük, hogy a A Szolnokra tervezett központ megalakítá- képzési, nyilvántartási, kar ban tartási funkciók,
MAL technológiája elavult. sáról szóló szerződést Dr. Demény Ádám tű. kiszállítási feladatok – „vásárolható meg” szer-
A megbeszélést követően Calin Georgescu ezredes, BM Országos Katasztrófavédelmi ződéses jogviszony alapján.
a főigazgatóság által szervezett helyszíni bejá- Főigazgatóság Gazdasági Ellátó Központ (BM Az elképzelések szerint a szolnoki köz-
ráson vett részt az érintett településeken, Ajkán, OKF GEK) igazgatója és Karmazin György, a pontban elsősorban az árvízi védekezéshez
Kolontáron és Devecseren. Itt tartózkodása BI-KA Logisztika Kft. ügyvezető igazgatója írta használható készleteket, technikai eszközö-
további részében pedig a Külügyminisztérium, alá. A polgári és a katasztrófavédelmi logisztika ket tárol majd a BM OKF GEK. Az új és a
a Belügyminisztérium, a Vidékfejlesztési Mi- összekapcsolódását mindketten újszerűnek és meglévő készletek együttesen lehetővé teszik
nisztérium, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, példaértékűnek értékelték. a Tisza vonalán, illetve a Körösöknél a gyors
az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nem- A döntés, amely szerint négy logisztikai reagálást és az anyagok igény szerinti szállí-
zetgazdasági Minisztérium, valamint az Orszá- szolgáltató központból álló területi logisztikai tását. Az új rendszerrel kapcsolatos elvárás a
gos Atomenergia Hivatal és az Alapvető Jogok raktárrendszer jöjjön létre, tavaly decemberben rugalmas hozzáférés és az állandó rendelke-
Biztosának Hivatala képviselőivel, a bíróságok született meg. Az akkor meghatározott ütemter- zésre állás.
képviselőivel, valamint az ügyben érintett parla- vet tartva ez év elején kezdődött meg a kidolgo- Dr. Demény Ádám a szerződés aláírását
menti képviselőkkel, civil szervezetekkel, a ma- zói munka, márciusra pedig elkészült a központ követően elmondta, hogy a következő idők
gánszféra és az áldozatok képviselőivel találko- létrehozásáról szóló szerződés tervezete és a feladata a logisztikai szolgáltató központ anya-
zott. A magyarországi látogatás eredményeit hozzá kapcsolódó új anyagellátási rendszer. gokkal történő feltöltése, valamint a tervekben
a jelentéstevő az ENSZ Emberi Jogi Tanács A logisztikai központok bevonása a kataszt- szereplő győri, miskolci és pécsi központ szer-
2013 szeptemberi ülésszakán mutatja be. rófa-elhárítási feladatokat támogató logisztika ződésének mihamarabbi előkészítése.