Page 22 - szeptember
P. 22
20 nyos ponton történő áthaladás. A specifi kus
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK áramlás kifejezhető a sebesség és a személy-
sűrűség szorzataként. A maximális specifi kus
áramlási érték 0,175 fő/m sűrűségnél alakul
2
ki. A számított áramlást viszont a specifi kus
áramlás és az effektív szélesség szorzataként
határozzuk meg. A létszám és a specifi kus
áramlás ismeretében meghatározható az át-
haladási idő, amely a kettő érték hányadosa.
A WHO felmérési adatai szerint a magyar-
országi férfi ak 41 százaléka túlsúlyos, 17,1
százaléka elhízott, a nőknél ugyanez az arány
31,3, illetve 18,2 százalék. A 20 százalékos
testsúlytömeg-növekedés hatását a 3. és 4.
ábrák szemléltetik.
A 20 százalékos testsúlytömeg-növekedés
következtében beálló változásokat az 5. ábrá-
ban foglaltam össze: a maximális specifi kus
áramlási értékhez tartozó sűrűség érték az
2
2
1,9 fő/m -ről 1,6 fő/m értékre (3. ábra) csök-
kent, a maximális specifi kus áramlás 3,8-ról
3,2 fő/s/m-re (4. ábra).
2
3. ábra A specifi kus áramlás a sűrűség függvényében A magyar tűzvédelmi szabályozás 1m /
főre jutó alapterület alatt is vízszintesen 0,26
m/s, lépcsőn lefelé 0,18 m/s, lépcsőn felfelé
0,13 m/s haladási sebességet rendel. A diag-
ramokból megállapítható, hogy vízszintesen
2
2
2,4 fő/m sűrűségtől, a lépcsőknél 2,7 fő/m -től
a számításhoz rendelt haladási sebesség
értéke nem megfelelő. Fiatalok által látogatott
rendezvények esetében ez az érték vízszin-
tesen 3 fő/m sűrűségtől, a lépcsőknél 3,4 fő/
2
m -től számít nem megfelelőnek.
2
A tervezés során fi gyelembe kell venni,
hogy a lépcsőre való bebocsátás, a közlekedő
szűkítése, egyesítése során a személyek sű-
rűsége 2,5 fő/m érték fölé ne kerüljön. Az
2
épületen belüli tömegdinamikát ezen felül
befolyásolja a tömegmozgás iránya (egyirá-
nyú, szembe áramlás), rendezettsége, az
építészeti kialakítások (közlekedők kereszte-
ződése, szűkülése), a külső környezeti felté-
telek, a biztonsági személyzet képzettsége és
nem utolsó sorban a tudatos és előre elkészí-
4. ábra Haladási sebesség a sűrűség függvényében tett forgatókönyvek bizonyos vészhelyzetek
megoldására, kezelésére. Elengedhetetlen az
5. ábra Menekülési útvonalhoz tartozó értékek II. emberek információval történő ellátása – lép-
Max. haladási max. spec.
Menekülési útvonal elemei k tényező csőházban is hangfal létesítése – a pánik el-
sebesség (m/s) áramlás fő/s/m kerülése, a tömeg mozgatása érdekében.
rámpa, közlekedő, ajtó 1,4 0,98 0,91 Minden tömegrendezvény esetében vizsgálni
lépcső kell az épületből kiáramló emberek elvezeté-
fokmagasság (cm) fokszélesség (cm) sét szolgáló utak, terek meglétét, mivel a lét-
15 30 1,22 0,85 0,79 számra méretezett ajtókon kibocsátott szemé-
16 30 1,18 0,82 0,77 lyek az utcán torlódnak fel, ezzel akadályozva
17 28 1,01 0,77 0,72 nemcsak saját haladásukat, hanem a mentés
20 23 0,92 0,64 0,60 során beavatkozó személyeket is.
Összefoglalva: a tömegkatasztrófák bekö-
vetkezése négy tényezőre vezethető vissza:
A kiürítési útvonal teljes szélességét nem élesen kiálló sarkokat, valamint a negatív nem megfelelő tervezés, szervezés; erős ér-
használjuk ki, hiszen távolságot tartunk a sarkokat is, ahová adott esetben bárki beszo- zelmi állapotban lévő tömeg; a tömegmozgás
faltól, különböző akadályoktól, valamint a rulhat. Az épületekben, nagy csarnokban, irányításának és ellenőrzésének hiánya; a
beépített építészeti elemektől – fogódzkodók, auláknál a kerekített tartóoszlopok adott eset- létesítményben előforduló magas kockázat (pl.
kapaszkodók –, amelyek csökkentik a közle- ben alkalmasak a tömegnyomás csökkenté- gyors tűzterjedés, erős füstképződés); létesí-
kedők teljes szélességét. Amennyiben a ter- sére is. tési hiányosság.
vezés idején tudható, hogy az adott épületben A specifi kus áramlás: egységnyi effektív Veres György tű. alezredes
tömeg gyűlhet össze, lehetőleg kerülni kell az szélességen, egységnyi idő alatt, egy bizo- okl. biztonságtechnikai mérnök (MSc)