Page 20 - szeptember
P. 20

18

        IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK  Riasztási fokozat meghatározásának




            nehézségei és megoldási lehetősége


            repülőgép-balesetek esetében



            Probléma felvetése
            A tűzoltóknak káresemények során elsődleges
            feladata az emberi élet mentése, amely nem-
            csak jogi szabályozókban, hanem az alapvető
            emberi ösztönökben is megjelenik. Sokszor
            láthatunk példát arra, hogy egy baleset helyszí-
            nén emberek tucatjai próbálnak segíteni a baj-
            bajutottakon, vagy csak a „katasztrófa-turista-
            ként” gyülekező kívülállók érdeklődésének kö-
            zéppontjába kerül az esemény. Madártávlatból
            úgy tűnik néha, mintha „a sok bába között el-
            veszne a gyerek”. A másik véglet a lehető leg-
            rosszabb, ha nincs olyan személy, aki a bajba-
            jutottakon segítene. A két véglet között kellene
            megtalálni az egészséges középutat. Azt, hogy
                                                                                repülőgéptől az átadási pontra való kijuttatás-üpülőlő égé tptőlől az átát dadáásii po tntra v lalóó kikijjutttt tatáás-
                                              tát, teljesítőképességét. Nem utolsó szempont tt, tttelljje ísítőtőkééképesséégétét. NNem tut lol ósó szempontt
            miként biztosítsunk elegendő embert a mentés-  tá tá                re
            hez, ugyanakkor elkerüljük azt a helyzetet, ami-  a terepviszony, ami szintén nehezítő tényező   ban. Újabb mentő személyeket (magasságtól
            kor a segítők már akadályozzák egymást a   lehet, valamint az időjárás (szélsőséges hideg,   függően kettő-négy, akár alpintechnika alkal-
            munkában.                         meleg, szél) is befolyásolhatja a mentésben   mazásával) kell bevonni, amennyiben a repü-
               A nemzetközi és hazai szabályozók részle-  résztvevők teljesítőképességét. A pszichikai   lőgép magassága nem teszi lehetővé a sérült
            tesen, mélységében meghatározzák az embe-  állapot is nagyban behatárolhatja (nagyszámú   közvetlen átadását (általában nagyobb repü-
            ri élet mentését megelőző tűz oltásához szük-  elhalálozott, roncsolódott, csonkított testek,   lőgépek, 5-6-os kategóriától felfele).  Ők a
            séges erő-eszköz mennyiséget, azonban a   gyermekek, stb.) a mentő személyek mentés-  szárnyon elhelyezkedve átveszik a fedélzetről
            repülőgépekből való mentésnél a mentőerők   ben való részvételének időtartalmát.  kimentett személyt és leeresztik a földön vá-
            létszámát tekintve már hallgatnak, illetve álta-  A körülményektől függően további tűzoltói   rakozó tűzoltóknak. A levezetés konklúziója-
            lánosságban fogalmaznak: mentési csoporto-  biztosítás szükséges a mentési útvonalak vé-  ként elmondható, hogy a repülőgépek típusától
            kat kell alakítani, amelyek létszáma minimum   delme érdekében. Itt segítségünkre lehet a   függetlenül egy ember mentéséhez minimáli-
            két fő.                           sugarak szerelésénél a Tűzoltási és Műszaki   san egy raj szükséges (itt természetesen nem
                                              Mentési Szabályzat, fi gyelembe véve a repü-  említhetjük a mentéshez szükséges egyéb
            Megoldás a riasztási fokozat      lőgép kijáratainak, vészkijáratainak számát is.  biztosítási tevékenységeket: mentési útvonalak
            meghatározására                      Elmondható, hogy a repülőgép fedélzetéről   biztosítása, stb.).
                                              egy ember mentéséhez minimálisan négy   Az I-es riasztási fokozathoz szükséges
            A repülőgépen utazók létszámát természete-  mentő személy szükséges, ide nem számítva   elsődleges beavatkozó erővel a repülőtér ren-
            sen nem mindig tudjuk pontosan meghatároz-  az irányítói munkát végző(ke)t. Ez a létszám   delkezik (a kiemelt minősítéssel rendelkeznie
            ni, ezért számíthatunk elsődlegesen a Tűzol-  akár hat-nyolcra is dagadhat a lépcsőzetes-  kell a különleges szerek miatt), a magasabb
            tási és Műszaki Mentési Tervre vagy a   futószalagszerű mentés során.  fokozat esetére lehetőséget biztosít a nemzet-
            légijármű gyártója által kiadott adatokra.  A fedélzeten minimálisan két ember szük-  közi szabályozó (az ICAO engedi együttműkö-
               A légijárműből való mentés során fi gyelem-  séges a sérült ellátásához, mentéséhez, gép-  dési megállapodások megkötését a környező
            be kell venni a mentő személyek fi zikai állapo-  ből való kijuttatásához, további kettő segít a   tűzoltóságokkal), valamint a Riasztási és Se-
                                                                                gítségnyújtási Terv is. A lenti táblázatban lát-
                                                                                ható, hogy négy sérülthöz például már a II. ri-
                                                                                asztási fokozathoz szükséges erőket kell leri-
                                                                                asztani, mert ennél a létszámnál már a rajok
                                                                                pihentetésére is gondolnunk kell (gondoljunk
                                                                                csak a szűk, nehéz körülmények közötti mun-
                                                                                kavégzésre). Ehhez a létszámhoz általában
                                                                                kisebb kategóriába tartozó repülőgépeket
                                                                                sorolhatunk, azokból a repülőgép tulajdonsá-
                                                                                gai alapján (magasság) közvetlenül ki tudják
                                                                                menteni a sérülteket (a mentéshez tudni kell a
                                                                                szárnyak magasságát is, amely adatot a többi
                                                                                között a TMMT-ben kell megadni). Nem elha-
                                                                                nyagolandó szabály továbbá, hogy a zárt he-
                                                                                lyen műveletet végrehajtók esetleges menté-
                                                                                séhez ugyanolyan létszámú készenlétbe he-
                                                                                lyezett raj/rajok is szükségesek.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25