Page 20 - szeptember
P. 20
18
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK Riasztási fokozat meghatározásának
nehézségei és megoldási lehetősége
repülőgép-balesetek esetében
Probléma felvetése
A tűzoltóknak káresemények során elsődleges
feladata az emberi élet mentése, amely nem-
csak jogi szabályozókban, hanem az alapvető
emberi ösztönökben is megjelenik. Sokszor
láthatunk példát arra, hogy egy baleset helyszí-
nén emberek tucatjai próbálnak segíteni a baj-
bajutottakon, vagy csak a „katasztrófa-turista-
ként” gyülekező kívülállók érdeklődésének kö-
zéppontjába kerül az esemény. Madártávlatból
úgy tűnik néha, mintha „a sok bába között el-
veszne a gyerek”. A másik véglet a lehető leg-
rosszabb, ha nincs olyan személy, aki a bajba-
jutottakon segítene. A két véglet között kellene
megtalálni az egészséges középutat. Azt, hogy
repülőgéptől az átadási pontra való kijuttatás-üpülőlő égé tptőlől az átát dadáásii po tntra v lalóó kikijjutttt tatáás-
tát, teljesítőképességét. Nem utolsó szempont tt, tttelljje ísítőtőkééképesséégétét. NNem tut lol ósó szempontt
miként biztosítsunk elegendő embert a mentés- tá tá re
hez, ugyanakkor elkerüljük azt a helyzetet, ami- a terepviszony, ami szintén nehezítő tényező ban. Újabb mentő személyeket (magasságtól
kor a segítők már akadályozzák egymást a lehet, valamint az időjárás (szélsőséges hideg, függően kettő-négy, akár alpintechnika alkal-
munkában. meleg, szél) is befolyásolhatja a mentésben mazásával) kell bevonni, amennyiben a repü-
A nemzetközi és hazai szabályozók részle- résztvevők teljesítőképességét. A pszichikai lőgép magassága nem teszi lehetővé a sérült
tesen, mélységében meghatározzák az embe- állapot is nagyban behatárolhatja (nagyszámú közvetlen átadását (általában nagyobb repü-
ri élet mentését megelőző tűz oltásához szük- elhalálozott, roncsolódott, csonkított testek, lőgépek, 5-6-os kategóriától felfele). Ők a
séges erő-eszköz mennyiséget, azonban a gyermekek, stb.) a mentő személyek mentés- szárnyon elhelyezkedve átveszik a fedélzetről
repülőgépekből való mentésnél a mentőerők ben való részvételének időtartalmát. kimentett személyt és leeresztik a földön vá-
létszámát tekintve már hallgatnak, illetve álta- A körülményektől függően további tűzoltói rakozó tűzoltóknak. A levezetés konklúziója-
lánosságban fogalmaznak: mentési csoporto- biztosítás szükséges a mentési útvonalak vé- ként elmondható, hogy a repülőgépek típusától
kat kell alakítani, amelyek létszáma minimum delme érdekében. Itt segítségünkre lehet a függetlenül egy ember mentéséhez minimáli-
két fő. sugarak szerelésénél a Tűzoltási és Műszaki san egy raj szükséges (itt természetesen nem
Mentési Szabályzat, fi gyelembe véve a repü- említhetjük a mentéshez szükséges egyéb
Megoldás a riasztási fokozat lőgép kijáratainak, vészkijáratainak számát is. biztosítási tevékenységeket: mentési útvonalak
meghatározására Elmondható, hogy a repülőgép fedélzetéről biztosítása, stb.).
egy ember mentéséhez minimálisan négy Az I-es riasztási fokozathoz szükséges
A repülőgépen utazók létszámát természete- mentő személy szükséges, ide nem számítva elsődleges beavatkozó erővel a repülőtér ren-
sen nem mindig tudjuk pontosan meghatároz- az irányítói munkát végző(ke)t. Ez a létszám delkezik (a kiemelt minősítéssel rendelkeznie
ni, ezért számíthatunk elsődlegesen a Tűzol- akár hat-nyolcra is dagadhat a lépcsőzetes- kell a különleges szerek miatt), a magasabb
tási és Műszaki Mentési Tervre vagy a futószalagszerű mentés során. fokozat esetére lehetőséget biztosít a nemzet-
légijármű gyártója által kiadott adatokra. A fedélzeten minimálisan két ember szük- közi szabályozó (az ICAO engedi együttműkö-
A légijárműből való mentés során fi gyelem- séges a sérült ellátásához, mentéséhez, gép- dési megállapodások megkötését a környező
be kell venni a mentő személyek fi zikai állapo- ből való kijuttatásához, további kettő segít a tűzoltóságokkal), valamint a Riasztási és Se-
gítségnyújtási Terv is. A lenti táblázatban lát-
ható, hogy négy sérülthöz például már a II. ri-
asztási fokozathoz szükséges erőket kell leri-
asztani, mert ennél a létszámnál már a rajok
pihentetésére is gondolnunk kell (gondoljunk
csak a szűk, nehéz körülmények közötti mun-
kavégzésre). Ehhez a létszámhoz általában
kisebb kategóriába tartozó repülőgépeket
sorolhatunk, azokból a repülőgép tulajdonsá-
gai alapján (magasság) közvetlenül ki tudják
menteni a sérülteket (a mentéshez tudni kell a
szárnyak magasságát is, amely adatot a többi
között a TMMT-ben kell megadni). Nem elha-
nyagolandó szabály továbbá, hogy a zárt he-
lyen műveletet végrehajtók esetleges menté-
séhez ugyanolyan létszámú készenlétbe he-
lyezett raj/rajok is szükségesek.