Page 7 - magazin-február
P. 7
5
Az integrált árvízkezelés operatív aspektu- Összefoglalójában Thomas De Lannoy, az tudományos-technikai fejlesztés, a felkészülés
sait vette górcső alá a harmadik munkacsoport, EU Bizottság Humanitárius és Polgári Védelmi és gyakorlatok meghatározó fontosságát. Ed-
melynek moderátora Jackovics Péter pv. őrnagy, Igazgatóságának nevében is megköszönte az dig többnyire csak akkor mutatkozott szolidari-
a BM OKF Műveleti Osztályának vezetője volt, Integrált Árvízkezelési Elnökségi Munkaműhely tás, amikor már megtörtént a baj – hívta fel a
raportőre pedig az Európai Bizottságot képvise- szervezőinek azt az óriási munkát, amit ennek fi gyelmet az ezredes, hozzátéve, jó lenne, ha
lő Cristina Brailescu. Sok más érdekes követ- a vitathatatlanul sikeres, rangos szakmai fórum- ez az összetartás nemzeti és közösségi szinten
keztetés mellett a raportőr felhívta a fi gyelmet nak a megrendezésére fordítottak. Kifejtette, egyaránt jelen lenne már akkor, amikor még
arra, hogy a 2002-es nagy árvíz tanulságaiból, hogy a munkaműhely ismételten bizonyította az csak a baj elkerülése érdekében dolgoznak. KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. február
tapasztalataiból levonható fontos következteté- integrált, komplex megközelítés és hozzáállás Jelezte a szakember, hogy milyen uniós jog-
seket, ajánlásokat a németországi katasztrófa- fontosságát. Említést tett a három nap során anyagra lenne szükség az árvízvédelem, a
elhárítási szervek, hatóságok beépítették „mun- felmerült szempontokról, következtetésekről, és vizek kártételének megelőzése, e munka egész
kájukba”, gyakorlatukba. Ezek nélkül a követke- hozzátette, ezeknek a témába vágó jogi doku- rendszerének korszerűsítése, tökéletesítése
ző, 2010-es árvíz összehasonlíthatatlanul na- mentumokban is tükröződniük kell, annak hang- céljából.
gyobb károkkal járt volna – jelentette ki. súlyozásával, hogy az – EU közösségi mecha- A háromnapos rendezvény szakmai munká-
A Grafjódiné Varga Gabriella, a BM OKF nizmusában lefektetett – jogi és gyakorlati ala- jának, a munkacsoport-üléseknek az eredmé-
Műveleti Osztályának munkatársa által mode- pokon kell tovább dolgozni. nyei tanácsi következtetések formájában kerül-
rált negyedik munkacsoport az árvízkezelés Dr. Tóth Ferenc pv. ezredes, tanácsos, a nek a PROCIV (Polgári Védelmi Tanácsi Mun-
humán aspektusaival foglakozott. A raportőr BM OKF Polgári Védelmi Főfelügyelőségének kacsoport) február 16-i brüsszeli ülésének
Danica Babič (Szlovénia) az állampolgári fele- vezetője tartotta meg az Integrált Árvízkezelé- asztalára. A következtetések hangsúlyt fektet-
lősségvállalás, „az önmentő képesség”, öngon- si Elnökségi Munkaműhely szakmai összefog- nek a teljes katasztrófavédelmi ciklus idején
doskodás – sok tekintetben és sok országban lalóját. A szakember az egyetemes katasztró- szükséges szorosabb együttműködésre, a korai
– még nyitott kérdéseire, aspektusaira és prob- favédelem történetéből vett konkrét, meggyőző riasztó és előrejelző rendszerek fejlesztésére,
lémáira hívta fel a fi gyelmet. Mint mondta, e példákkal igazolta, hogy milyen rendkívüli je- a modern technológiák és térinformatikai meg-
téren még sok tagállamban és az Európai Uni- lentősége van a nemzetközi szakmai fórumon oldások használatára, a legsúlyosabb kataszt-
óban is fontos jogi problémákat kellene megol- felvetett témáknak és a javasolt megoldások- rófákra való felkészülésre, az egységes vezetés-
dani. Javasolta egyebek mellett, hogy az „árví- nak. Több katasztrófaelméleti kérdésben is irányításra helyi, régiós, országos és EU-s
zi védekezés” fogalmát cseréljük „árvízkezelés- állást foglalt az ezredes. Hangsúlyozta az át- szinten, az árvízi gyorsreagálású képesség
re”, mert az jobban tükrözi a korszerű követel- fogó megközelítés, a szakszerű kockázatelem- fejlesztésére és a lakosság felkészítésére.
ményeket. zés, a kölcsönös információcsere, a folyamatos Turányi József
Tűz- és katasztrófavédelmi biztosítási
feladatok az elnökség idején
agyarország 2011. január 1. és 2011. dezvények helyszíneinek tűzvédelmi célellen- tűzoltói beavatkozások felszámolásában ve-
június 30. között látja el az Európai őrzésére, illetve az egyes helyszínek közötti hetnek részt. Ezeken a napokon Gödöllő HÖT
MUnió soros elnöki tisztségét. Ebben közlekedés tűzoltói biztosítására is. Ezért az II-es szerét is 1+5 fővel kell készenlétben
az időszakban külön szervezési, rendvédelmi FTP és Gödöllő HÖT a rendezvények helyszí- tartani. A kiemelt rendezvények idejére az
feladatokra van szükség, a rendezvények és nén tűzvédelmi hatósági célellenőrzést hajtott FTP egy magasból mentő járművet a gödöllői
delegációk biztonsága érdekében elengedhe- végre, mely során vizsgálták többek között a tűzoltóságon tart készenlétben, biztosítva
tetlen a közreműködő társszervek folyamatos 100 méteren belül található tüzivíz forrásokat, ezzel egy esetleges tűzoltói beavatkozás
egyeztetése, koordinációja. a létesítményen belül az elsődleges tűzoltói gyors és hatékony végrehajtását. Egy esetle-
A rendvédelmi feladatok közül kiemelt sze- beavatkozást segítő eszközök, berendezések ges légi esemény hatékony felszámolása ér-
repet kapott a katasztrófavédelem, illetve a meglétét, a kiürítési útvonalakat, a tűzriadó dekében a Ferihegyi nemzetközi repülőtéren
megelőző és mentő tűzvédelem egyaránt. terveket és az automatikus tűzjelző- és oltóbe- az RKI és az FTP szintén közös helyismereti
Ezért az EU soros elnökséggel összefüggő rendezéseket. A feltárt kisebb hiányosságok foglalkozásokat hajtott végre. A helyismeret
rendezvények tűzvédelmi, katasztrófavédelmi megszüntetésére a szükséges intézkedéseket megszerzése és a beavatkozói feladatok pon-
biztosítására, a biztosítási feladatokat ellátó megtették, melyeket utóellenőrzések alkalmá- tosítása érdekében az FTP minden gépjármű-
szervezetek tevékenységének összehangolá- val rendben találtak. fecskendőjére beosztott állomány legalább
sára Biztosítási Tervet készítettünk. Ez tartal- Az esetleg szükséges tűzoltói beavatkozá- egy szolgálatot az RKI szolgálati csoportjával
mazza a BM Országos Katasztrófavédelmi sok hatékonyságának érdekében a beavatko- közösen teljesít.
Főigazgatóság (továbbiakban: OKF), a Fővá- zó állomány számára – mind a három szolgá- Az FPVI a Gödöllői Királyi Kastély épületé-
rosi Polgári Védelmi Igazgatóság (továbbiak- lati csoportban – a megjelölt helyszíneken nek és külső környezetének sugárfelderítését
ban: FPVI), a Pest Megyei Katasztrófavédelmi helyismereti foglalkozást tartottak, egyúttal elvégezte. A delegációk közlekedése által
Igazgatóság (továbbiakban: PMKI), a Repülő- ellenőrizték a Tűzoltási Műszaki Mentési Ter- érintett útvonalakon a veszélyes áruk közúti
téri Katasztrófavédelmi Igazgatóság (további- vek alkalmazhatóságát is. szállítását és az érintett telephelyek ADR el-
akban: RKI), a Fővárosi Tűzoltó-parancsnok- A rendezvények napjain az érintett tűzol- lenőrzését az FPVI és PMKI folyamatosan
ság (továbbiakban: FTP), Gödöllő Város Hiva- tóságoknak a minimum létszámtól eltérő szol- ellenőrzi. Az érintett útvonalakon történő tűz-
tásos Önkormányzati Tűzoltósága (továbbiak- gálatszervezést kell végrehajtaniuk, ennek oltói beavatkozásokról a riasztott tűzoltóságok-
ban: Gödöllő HÖT) és a Monor Város Önkor- alapján Gödöllő HÖT I-es szere 1+5 fővel és nak azonnali jelentési kötelezettségük van az
mányzat Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság Monor HÖT gyorsbeavatkozó szere 2 fővel OKF Főügyelete részére.
(továbbiakban: Monor HÖT) rendezvényekkel dolgozik, más eseményhez nem riaszthatóak, Bérczi László tű. ezredes
kapcsolatos feladatait. Ezek kiterjednek a ren- csak a delegációk mozgásával összefüggő Tűzoltósági Főfelügyelő