Page 27 - magazin-január
P. 27
25
Változások sokat, a további intézkedésre tett javaslatokat,
a létesítmény, szabad terület tűzvédelmi hely-
zetének értékelését. Az viszont újdonság, hogy
a tűzvizsgálatban a jelentésnek szólnia kell a beavatkozás szak-
szerűségéről, illetve magába kell foglalnia a
legjobb nemzeti gyakorlat kialakítását célzó
esetleges észrevételeket.
jogszabály szerint a hivatásos önkormányzati alapján eddig olyan személyt lehetett kijelölni További újdonság, hogy a tűzvédelmi ható- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. január
tűzoltóság parancsnoka is dönthetett a tűzvizs- erre a feladatra, aki az illetékes tűzvédelmi ság vezetőjének a tűzeseti helyszíni szemléről
gálat indításáról, az új szabályozás szerint erre hatóság állományának tagja, felsőfokú szakmai szóló jegyzőkönyvet azonnal, a tűzvizsgálatról
szakmai vagy egyéb szempontból indokolt képzettséggel, továbbá tűzvizsgálói tanfolyami szóló összefoglaló jelentést pedig annak elké-
esetben a megyei katasztrófavédelmi igazgató, végzettséggel és legalább hároméves tűzoltá- szülte után haladéktalanul meg kell küldenie a
a főváros területén a fővárosi tűzoltóparancsnok si, tűzvizsgálati vagy tűzmegelőzési gyakorlat- megyei katasztrófavédelmi igazgatóságnak, a
vagy az országos katasztrófavédelmi főigazga- tal rendelkezik. A módosított szöveg már hiva- főváros területén a BM Országos Katasztrófa-
tó tehet javaslatot. Ezen kívül változott a riasz- tásos tűzoltóság állományának tagjáról szól, és védelmi Főigazgatóságnak.
tási fokozat megítélése is, hiszen A rendelet 13. §-ának 2007-es
a módosítás óta a III-as vagy an- változata szerint (1) A tűzoltóság
nál magasabb minősített fokozatú szervei bűncselekmény gyanúja
tűzeseteknél kell tűzvizsgálatot vagy halál esetén ügyeletük útján
tartani, és a 3.§. újonnan megal- haladéktalanul kötelesek a rend-
kotott (2) bekezdése szerint „A őrség illetékes szerveit értesíteni.
minősített riasztási fokozat meg- (2) Amennyiben a tűzesettel kap-
állapításánál a káreset felszámo- csolatban a rendőrség és a tűz-
lása során egy időben helyszínen vizsgáló is helyszíni szemlét foly-
tartózkodó legnagyobb erő-esz- tat le, úgy azt lehetőség szerint
köz alapján megállapítható riasz- egyidejűleg kell megtenniük. A
tási fokozatot kell fi gyelembe tűzvizsgálati eljárás a rendőrség
venni.” vagy más hatóság által folytatott
A 4. § értelmében a Magyar eljárással párhuzamosan is lefoly-
Honvédség létesítményeiben, tatható. (3) A tűzvizsgáló az (1)
ingatlanaiban, járműveiben kelet- bekezdésben meghatározott eset-
kezett tűzesetek vizsgálatánál ben, illetve a rendőrség megkere-
már nem az illetékes hivatásos sésére, a vizsgálat lezárását kö-
önkormányzati tűzoltóság, hanem vetően a tűzvizsgálati jelentést a
a tűzvédelmi hatóság működik keletkezett egyéb iratokkal együtt
közre szakértőként. a kiadmányozási rendnek megfe-
A tűzvizsgálat lefolytatásának lelően haladéktalanul megküldi a
szabályai is több helyen változtak. vizsgálatot végző rendőri szerv-
A 17. paragrafus jelentősen bővült, nek. A módosítást követően így
eddig mindössze az állt benne, fest ez a paragrafus: (1) A hatóság
hogy a tűzvizsgálatot a tűzeset a 3. § (1) bekezdés a) és b) pontja
keletkezési helye szerint illetékes esetén a tűzeseti helyszíni szem-
tűzvédelmi hatóság vezetője által léről szóló jegyzőkönyvet, és an-
kijelölt személy, vagy személyek nak elkészültéig keletkezett egyéb
végzik. A módosítás arra is kitér, tűzvizsgálati bizonyítékokat azon-
mikor nem vehet részt a hatóság nal megküldi a rendőrség részére.
a tűzvizsgálati eljárásban. Abban (2) A rendőrségtől érkezett meg-
az esetben például, ha vonatkozik rá a közigaz- lehetőséget ad arra, hogy hatályos tűzvizsgá- keresés esetén a hatóság a megkeresés idő-
gatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános lati szakértői engedéllyel rendelkező személy pontjáig keletkezett tűzvizsgálati bizonyítékokat
szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 42. § végezze a tűzvizsgálatot. küldi meg. 3) A tűzvizsgáló a vizsgálat lezárását
(6) bekezdése: vagyis az ügy intézésében nem A belügyminiszteri rendelet már nem csupán követően a tűzvizsgálati jelentést a keletkezett
vehet részt az a hatóság, amelyik vezetőjével a kárt szenvedett létesítményről, építményről egyéb bizonyítékokkal együtt a kiadmányozási
szemben kizárási ok merül fel. Szintén kizárja beszél, a 9. § (2) bekezdés a szabad területre, rendnek megfelelően haladéktalanul megküldi
a hatóság részvételét az új szabályozás, ha a erdőre, mezőgazdasági területre is kitér. a vizsgálatot végző rendőri szervnek.
tűzeset kapcsán bűncselekmény gyanúja merül Az összegyűjtött bizonyítékok felhasználá- A 2007-es rendeletnek a tűzvizsgálati eljá-
fel, vagy haláleset történt, ha a tűzoltás követ- sával készített összefoglaló tűzvizsgálati jelen- rás zárására vonatkozó 15. §-a a mostani mó-
keztében a beavatkozó állomány tagjai közé tésnek a korábbihoz hasonlóan tartalmaznia kell dosítással egy új bekezdést kapott, ennek ér-
tartozó tűzoltó meghalt vagy nyolc napon túl a tűz keletkezésével, terjedésével kapcsolatos telmében a tűzvizsgálati eljárásról annak befe-
gyógyuló sérülést szenvedett, illetve abban az ok-okozati összefüggéseket, a sérültek, elhuny- jezéséig csak a tűzjelzés idejére, a tűzeset
esetben is, ha a tűz által érintett területen (épít- tak, károsultak adatait, a fi gyelembe vett és a helyére és idejére vonatkozó információt lehet
mény, épület, létesítmény, szabadtér) a hatóság mellőzött bizonyítási eszközöket, a mellőzés nyilvánosságra hozni, valamint azt, hogy tör-
vagy szakhatóság a tűzvizsgálati eljárást meg- indokolását, valamint mindezek alapján a tűz tént-e tűzoltói beavatkozás, és indult-e tűzvizs-
előzően eljárt vagy eljárás lefolytatását meg- keletkezési helyére, idejére, okára, a gyújtófor- gálati eljárás. A nyilatkozattételnél fi gyelembe
kezdte. rásra és a személyi felelősségre vonatkozó kell venni a közreműködő szervekre vonatkozó
Bővült a tűzvizsgálat lefolytatására alkal- megállapításokat, a személyek, anyagi javak szabályokat.
mas személyek köre is. A 8. § (3) bekezdése veszélyeztetettségére vonatkozó megállapítá- Összeállította: GJ