Page 26 - magazin-január
P. 26
24 2. ábra arra, hogy elegendő tűzesetek vizsgálatára vonatkozó sza-
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK kiképzett kezelő A rendelet tartalmazza a tűzvizsgálati
bályokról szóló 12/2007. (IV. 25.) ÖTM
van-e az állomány-
tevékenység általános szabályait. A jogszabály
ban, a technikai esz-
közök megfelelő mó-
2007. május 1-jével lépett hatályba a vizsgálók
végzettségére vonatkozó rendelkezés kivéte-
don alkalmazható-
ak-e és megtörtént
lével, mely csak a következő év január 1-jétől
ezek műszaki felül-
hatályos. A jogszabály 2007-es módosításának
vizsgálata is. Az állo-
folytassanak le, ugyanakkor azokból szakma-
mány rendelkezik a
ilag jól hasznosítható információkat lehessen
feladat ellátásához az volt a célja, hogy kevesebb tűzvizsgálatot
szükséges minimális nyerni, kevesebb, magasabban képzett tűzvizs-
létszámmal, de a ke- gáló végezze a feladatot. Ezek alapvetően
zelők helyettesítése megvalósultak, ám a szakmai színvonal nem
nem mindenhol meg- növekedett. A tűzvizsgálati tevékenységből
oldott, mert a tanfo- továbbra sem szerezhető meg az a tapasztalat,
lyamokra a beiskolá- amely szükséges a tűzmegelőzési és beavat-
zás a képzés kapaci- kozási szabályok megalapozott változtatásá-
tása miatt nehéz. hoz, új szabályok alkotásához. Márpedig éppen
Külön fi gyelmet szen- ez lenne a tűzvizsgálat egyik szerepe. Ezentúl
teltünk a regionális megalapozza a tűz keletkezésével, terjedésé-
műszaki mentő bázi- vel kapcsolatos tűzvédelmi, valamint a tűzoltást
sokon található da- akadályozó szabálytalanságok felelőseivel
A káresetek helyszín szerinti ruknak. Az ellenőrzés szembeni szankcionálási eljárásokat is. Az
megoszlása tapasztalatai alapján előzőekben felsoroltak mellett az elmúlt évek
egyértelműen megál- jelentős tűzesetei (Debrecen, Tatárszent-
A Tűzoltósági Főfelügyelőség a borsodi lapítható, hogy a daruk műszaki állapota györgy, Miskolc) rávilágítottak arra is, hogy a
árvízi védekezésben 5 fővel vett részt, egy megfelelő, a darukezelők és teherkötözők kiemelt jelentőségű, nagy fi gyelmet és érdek-
hétig a Borsod Megyei Védelmi Központban, elméleti ismeretei és gyakorlati tudása eltérő, lődést kiváltó tűzesetek vizsgálatát megalapo-
majd egy hétig Felsőzsolcán a helyi védeke- a darukezelői gyakorlatok száma kevés. A zottabban, körültekintőbben kell elvégezni. A
zés irányításában. Feladatuk egyebek mellett témavizsgálat megállapításai alapján javasla- jelenlegi rendszer tapasztalatai azt mutatják,
a kitelepítés, a vízeltávolítás, a helyi logiszti- tot tettünk és intézkedtünk az elméleti és hogy a feladatot igen eltérő színvonalon, időn-
ka megszervezésének irányítása, valamint gyakorlati képzések egységesítésére. ként alapvető hibákat vétve látják el a tűzvizs-
az érkező egységek és a helyi erők felállítá- A beavatkozások elemzésekor a főfelü- gálók. A tűzvizsgálati szakterület szorosabb
si helyének kijelölése volt. Az OKF-en maradt gyelőség kiemelt fi gyelmet fordít a bevetendő felügyelete az előzőekben vázolt problémák
kollégák a veszélyhelyzeti koordinációs köz- szerek és felszerelések használhatóságára, miatt elkerülhetetlenné vált.
pontban láttak el szolgálatot. A kolontári vö- illetve a meglévő szerek rendszerben tartá- Melyek tehát a tűzesetek vizsgálatára vo-
rösiszap-katasztrófa helyszíni irányítási sának felülvizsgálatára, arra, hogy a tűzoltó natkozó szabályokról szóló 12/2007. (IV.25.)
munkáiban a tűzoltósági főfelügyelő, az technika beszerzésekhez megalapozott szak- ÖTM rendelethez képest új előírások?
operatív törzsben a főfelügyelőség munka- mai javaslatokat tudjunk adni. Az elemzések A jogszabály első paragrafusa változatlan
társai vettek részt. során a többi között vizsgáljuk a jelzéstől a maradt, a 2.§ (3) bekezdése viszont módosult.
2011. január 1-jétől a Tűzoltósági Főfelü- beavatkozásig eltelt időt, a tűzoltóságok jö- Az eredeti szerint, ha a beavatkozás nem az
gyelőség négy osztállyal működik, melyek vőbeni diszlokációja miatt. Áttekintjük a jelen- illetékességi területen történt, akkor a beavat-
feladata a többi között a szakirányítás, ellen- legi technikai állománytáblát, az abban sze- kozó tűzoltóság köteles volt az adatokat a tűz-
őrzés és felügyelet, a jogszabály-előkészítés, replő szereket. Javasoljuk meglévő, de jelen- eset keletkezési helye szerint illetékes hivatá-
az országban bekövetkezett jelentős kárese- leg nem alkalmazott különleges szerek kivo- sos önkormányzati tűzoltósággal a megfelelő
tek felszámolásának irányításában való se- nását (pl. kis műszaki mentő), illetve újak csatornákon keresztül haladéktalanul közölni.
gítségnyújtás, a beavatkozások elemzése és rendszerbe állítását (pl. kombinált szerek). A változtatás értelmében a tűzesettel kapcso-
az ezzel kapcsolatos iránymutatás. A főfelü- Bérczi László tű. ezredes latos adatokat a beavatkozó tűzoltóságnak a
gyelőség közreműködik a tűzoltási és műsza- tűzoltósági főfelügyelő megyei katasztrófavédelmi igazgatósághoz is
ki mentési taktikai el kell juttatnia.
elvek kidolgozásá- 3. ábra A három évvel ezelőtti verzió szerint akkor
ban, hasznosításá- kellett hivatalból tűzvizsgálati eljárást lefolytatni,
ban, valamint a tűz- ha a tűzesettel összefüggésben bűncselek-
vizsgálat irányításá- mény gyanúja merült fel, a tűzeset során halál-
ban, ellenőrzésében eset történt, a tűzeset minősített riasztási foko-
és együttműködik a zata II-es vagy annál magasabb volt, illetve, ha
társ főosztályokkal. szakmai vagy egyéb szempontok azt indokol-
A főfelügyelőség ták. A novemberi módosítás kibővítette ezt a
a beérkezett adatok kört, most már akkor is le kell folytatni az eljá-
alapján megvizsgálta rást, ha a tűzoltás során beavatkozó tűzoltó
a regionális műszaki nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett,
mentő bázisokat és a tűzeset tömegtartózkodású épületben történt,
értékelte a 2010-es valamely telepített aktív tűzvédelmi rendszer,
tevékenységüket. A berendezés nem működött, vagy a becsült kár-
vizsgálat kiterjedt A tűzesetek keletkezési okai érték meghaladja a százmillió forintot. A régi