Page 12 - magazin-november
P. 12
10 Moson-Sopron, valamint a tése természetesen alapvetõen radtak ott, az éjszakát pedig még ennél is ke-
VÖRÖSISZAP-KATASZTRÓFA Komárom-Esztergom me- nem krízisintervenciós feladat, Az odakerült embereket egyenként végigjár-
– A befogadó-állomás üzemelte-
Az elsõ hullámban a Gyõr-
vesebben töltötték az ideiglenes szálláson.
tuk, megnéztük. Felmértük, hogy milyen se-
fogalmazhatunk úgy is, hogy
gyei kollégák utaztak a
az idõk, vagyis az eddigi be-
gítségre van szükségük, ami azért fontos,
katasztrófa helyszínére,
vetések során „ránk ma-
mert menet közben is mindig derülnek ki dol-
mi hatan a második hul-
gok. Beszélgettem például egy idõs asz-
lámban érkeztünk, októ-
radt”. Tegyük gyorsan hoz-
szonnyal, aki elmesélte, hogyan menekült fel
zá, hogy a helybéliek nagyon
ber nyolcadikán. Egyik
jó munkát végeztek a befo-
feladatunk volt pedagógu-
a disznóól tetejére, és csak akkor mászott le,
soknak tanácsot adni, mert
gadóhely kialakításakor, és
a devecseri iskola a segítsé-
tam neki, hogy ha belemászott az iszapba,
szívbõl megköszönték a segítsé-
günket. Meg aztán valahol logikus is
günket kérte: hogyan kell bánni
akkor biztos van sérülése. Erre azt felelte,
ilyen helyzetben a diákokkal, mit kell és mit ebben a mi részvételünk, hiszen ha a amikor körülbelül derékig ért az iszap. Mond-
hogy van, persze, de azért nem mutatta meg
szabad velük tenni, a tanárok miként tudják Maslow-féle szükséglet-piramist vesszük a doktornak, mert nem akart senkinek gon-
segíteni a gyerekeket a trauma feldolgozásá- alapul, akkor tudjuk, hogy a pszichológiai se- dot okozni. Száz szónak is egy a vége, nagy
ban. Ezért hárman mindjárt az iskolában kezd- gítségnyújtás elõtt elõször a kitelepítettek fi- nehezen áttörtük a tartózkodásból és sze-
tek. Elmondták a pedagógusoknak, hogy az ziológiai szükségleteivel kell foglalkozni. Ma- mérmességbõl épített falat, és sikerült elér-
elsõ idõben ne a tanulás, hanem az élmények gyarán, amikor van fedél a fejük felett, kap- ni, hogy a néni levegye a mackónadrágot –
feldolgozása kerüljön elõtérbe – az oktatás ke- tak enni, inni, használhatták a mosdót, akkor látszott, hogy bizony súlyosan
retein belül és kívül is. Órán és órán kívül is akkor lehet lélektanilag is közelíte- megégett, nyilván komoly fáj-
hagyni kell a gyerekeket, hadd meséljenek ni hozzájuk. dalmai is voltak, úgyhogy vé-
mindarról, amit a vörösiszap-áradat érkezése- gül be kellett vinni a kór-
kor átéltek – minél többször elmondják azt, ! Mi annak a magyaráza- házba, ahol ellátták a se-
ami õket érte, minél többször ventillálnak, az ta, hogy amikor bejelen- beit.
annál jobban segít az élmény feldolgozásá- tik, hogy kitelepítik Ko-
ban. Ezen kívül egy csomó dolgot be lehet lontárt, mert akár újabb ! Régi közhely, hogy a
építeni az oktatásba, például az alumínium- áradat is jöhet, akkor két- szemmel látható testi
gyártásról szólva lehet beszélni mondjuk a vö- tucatnyian mégis úgy dön- sérülések idõvel be-
rösiszap-tározókról, azok mûködésérõl. tenek, hogy ott maradnak. gyógyulnak, a lelkiekhez
Utána átmentünk, megnéztük a helyszínt Õk vajon mire számítanak? azonban több idõ kell, és a
Kolontáron, onnan tovább Ajkára, szerettünk megrázkódtatás hosszú távú félel-
volna egy, az égési sérülések gyógyulását – Tapasztalataim szerint ez inkább az meket okozhat, valódi betegségek képé-
meggyorsító készüléket ajánlani az idõs emberekre jellemzõ. Talál- ben, utólag is jelentkezhet. Megelõzhetõ a
ajkaiak figyelmébe (ez a tár- koztam én is ilyen magatar- PTSD?
gyalás jelenleg is folyik). tással, nem most Kolon-
Ezt követõen én vissza- táron, hanem még Fel- – Igen, a poszttraumás stressz betegség
mentem Devecserbe, sõzsolcán. Egy nyolc- (posttraumatic stress disorder-PTSD) ese-
nekem ugyanis ott ro- van év körüli házas- tén kifejezetten hasznos a krízisintervenciós
konaim élnek, és en- pár mondta azt, munka, hiszen akár megelõzhetõk a késõbbi
gedélyt kaptam rá, hogy ha jön is az ár, problémák, de legalábbis csökkenthetõ azok
hogy szolgálati idõ õk nem kezdik elölrõl valószínûsége. Ha nem is sikerül ezeket elke-
után náluk maradhas- az életüket, ott ma- rülni, legalább a tünetek mérsékelhetõek. A
sak. Szombatra virradó- radnak. Megmondom PTSD pszichoszomatikus tüneteket okozhat:
ra itt ért a hír, hogy Ko- õszintén, az árvíz után éjszakai felriadást, rémálmokat, kialakulhat
lontárt kitelepítik, mert félõ, megkerestem õket, hogy magas vérnyomás, fekélybetegség, gyakori
hogy leomlik a tároló gátja. Ek- vajon túlélték-e? Szerencsére lehet az izzadás, verejtékezés – rendkívül
kor átvittek Kolontárra, majd to- nem esett bajuk, mert az õ házuk széles skálán mozoghatnak a tünetek. Meg-
vábbirányítottak Ajkára. Ott a már megszo- dombon volt. A motívum talán az lehet, hogy változhat az egyén viselkedése, agresszíveb-
kott módon a befogadó-állomást kellett üze- ezek az emberek annyira ragaszkodnak a há- bé válhat, vagy éppen ellenkezõleg, magába
meltetni, megnéztük, hogy minden rendben zukhoz, az õ életük ehhez kötött, és nem ké- fordulhat. Ilyenkor a környezet szerepe igen
van-e, figyeltünk a befogadó-lapoktól kezdve pesek máshol újrakezdeni. Ez a személyiség fontos, ha idõben felismeri a változást, szak-
a mosdók állapotán át a terem felszerelésé- egyfajta rigiditását is mutatja. Az idõsek emberhez juttathatja a bajban lévõt.
ig, az étkeztetés megszervezéséig mindenre, egész élete a házban testesül meg, szinte Mint annyi másban, egy-egy katasztrófa
és természetesen fogadtuk az odaérkezõket. azonosulnak az épülettel. feldolgozásában is különbözünk egymástól.
Az életkor is szerepet játszik ilyenkor, de leg-
! Nem elõször hallom, hogy a krízisinter- ! Visszatérve a kitelepítettekre, tulajdon- inkább a személyiségjegyek döntõek. Illetve
venciós teamek tagjai õrködnek a befo- képpen hány emberrel kellett az ajkai az, amit a szakma mental toughness-nek,
gadóhelyek kialakítása felett, ügyelnek ar- befogadóhelyen foglalkozni? mentális keménységnek, vagy edzettségnek
ra, hogy mindenkinek mindene megle- nevez, amellyel valaki fel tudja dolgozni a tör-
gyen. Pedig ez nem hangzik tipikus pszi- – Kettõszáznyolcvanhárom ember re- ténteket. A személyiségszerkezet, illetve a
choszociális gondozó tevékenységnek… gisztrált be, de negyvennél többen nem ma- mentális edzettség már gyermekkorban