Page 19 - magazin-október
P. 19

19


       így napirenden van a bírságolás gyakorlatá-
       nak kidolgozása. Ezzel ugyanis a kisebb súlyú
       vétségeket lehetne büntetni, azokat, ame-
       lyeknél nem indokolt a jogszabályokban je-
       lenleg megnevezett súlyos büntetéseket al-
       kalmazni, de elég hatásosak ahhoz, hogy elri-
       asszák az üzemeket a jogsértésektõl. A távla-
       ti tervek között szerepel egy úgynevezett ka-                                                               KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. október
       tasztrófavédelmi hozzájárulás bevezetése is.
          A veszélyes üzemek képviselõi kifogá-
       solták, hogy a különbözõ biztonsági szakte-
       rületek szabályzói ugyanarról a témáról né-
       ha eltérõen rendelkeznek, szükséges lenne
       egyszerûbb, átláthatóbb, összehangoltabb
       szabályokat alkotni. (Lásd a keretes írást.)
          A cégek vezetõi, biztonsági szakemberei
       nehezményezték, hogy a hatósági, szakha-
       tósági eljárások hosszadalmasak, gyakran
       két helyen párhuzamosan futnak, néha
       olyan hosszú idõ telik el a döntésig, hogy az
       közben okafogyottá is válhat. A megjelentek
       szóvá tették azt is, hogy a cégeik, lévén jog-
       követõ üzemek, versenyhátrányban vannak
       azokkal a vállalkozásokkal szemben, ame-
       lyek megkerülik a jogszabályokat, így a biz-
       tonsági intézkedések, beruházások és más,
       elõírt eljárások költségeit megspórolják.
                            Galántai Judit
                                                                                         I.   rész
       Felkészülés az EU Tanácsának
       Felkészülés az EU Tanácsának

       2011. elsõ félévi magyar elnökségére
       2011. elsõ félévi magyar elnökségére


       Az EU Tanácsának elnökségét féléves perió-  Az EU Tanács elnökségét féléves rotáci-  kotó. A magyar EU-elnökségi program alap-
       dusokban látják el a tagállamok. Magyaror-  óban ellátó tagállamok az EU politikai napi-  ját jelentõ, a Tanács 18 hónapra szóló prog-
       szág 2011. január 1. és június 30. között töl-  rend folytonosságának megõrzése érdeké-  ramját (közismertebben a trió programot) a
       ti be a soros elnöki tisztséget.   ben trióban látják el feladataikat, 18 hónapos  Tanács 2009 decemberében jóváhagyta. A
                                          stratégiai programot készítenek és egymás  trió program végrehajtása a spanyol elnök-
       I. Elnökségi felkészülés –         között folyamatosan egyeztetik a napirenden  séggel, 2010. január 1-jén megkezdõdött.
                                          lévõ dossziékat. Magyarország a trió utolsó  A féléves EU-elnökségi program az EU
       általános uniós környezet          tagjaként Spanyolországot és Belgiumot kö-  Tanácsa programját és munkatervét jelenti.
                                          veti az elnöki tisztségben, az utánunk követ-  Ezek egyrészrõl „örökölt dossziék”, amelyek-
       EU Tanács elnökség intézménye      kezõ trió Lengyelország-Dánia-Ciprus.   nek a tárgyalása korábban elkezdõdött és
       A soros elnökség alapvetõen a tagállamok                               Magyarországnak kell folytatni ezek kidolgo-
       kormányainak részvételével mûködõ, dön-  Az EU Tanács Programja        zását, másrészrõl a Bizottság munkaprog-
       téshozatali, jogszabályalkotó szerepet betöl-  A Bizottság kizárólagos jogszabály-kezde-  ramjába foglalt közlemények és/vagy jog-
       tõ Tanács vezetését, elnöklését takarja. Az  ményezési jogosultságával elsõdlegesen ha-  szabályjavaslatok, amelyek tárgyalását el
       EU-elnökségi feladat elsõdlegesen a Tanács  tározza meg az EU Tanácsának napirendjét.  kell kezdeni. Harmadrészt pedig az elnökség
       féléves politikai programjának meghatározá-  Az EU Tanácsát irányító elnökség a Tanács  saját kezdeményezései, prioritása, amelynek
       sát, végrehajtásának irányítását jelenti. Az  programjára gyakorolt befolyása másodla-  során tanácsi következtetéseket vagy más
       elnökség sikere az Unió politikai napirendjét  gos. Az EU nagy intézményi hármasa az Eu-  tanácsot, véleményt megfogalmazó doku-
       uraló dossziék (felelõsségi területek) elõre-  rópai Bizottság - Európai Parlament - EU Ta-  mentumokat fogad el az EU Tanácsa.
       vitelében, lezárásában, megoldásában, tisz-  nácsa közül az elsõ a javaslattevõ, a másik
       tességes közvetítõi szerep (honest broker)  két intézmény pedig közösen vagy külön-kü-  II. Elnökségi felkészülés - PROCIV
       ellátásában mutatkozik meg. Az elnökség  lön a jogszabályalkotó.
       ugyanakkor az EU-tagság elõnyeinek a hazai  Az EU Tanács Elnökségének legfõbb  EU Tanács Polgári Védelmi Munkacsoport
       polgárokban történõ tudatosítását is szolgál-  partnere a Bizottság, az Európai Parlament a  (PROCIV)
       ja, és növeli hazánk EU-beli elismertségét,  polgári védelem területén csak a Lisszaboni  Az OKF-re az a feladat vár, hogy az EU Ta-
       javítja és színesíti a rólunk kialakított képet.    Szerzõdés hatálybalépésével lett társjogal-  nács E.21. polgári védelemmel foglalkozó
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24