Page 4 - magazin-szeptember
P. 4

2

             A hivatásosokra akkor van szükség,
        INTERJÚ  A hivatásosokra akkor van szükség,


                    amikor mindenki más menekül
                    amikor mindenki más menekül


                                            Interjú Dr. Bakondi György fõigazgatóval

            Július 1-jétõl a belügyminiszter döntése alapján Dr. Bakondi György tû. vezérõrnagy az Országos Katasztrófavédelmi
            Fõigazgatóság fõigazgatója. Az OKF elsõ embere az elmúlt években tapasztalt hiányosságok mellett a várható változá-
            sokról, illetve árvízi védekezésért felelõs miniszteri biztosként végzett munkájáról is beszélt.
           z Ismételt hivatalba lépésekor a kine-  ADR hatálya alá esõ nemzetközi veszélyes  – Kiemelném például a kritikus infrastruktúra
           vezését azzal magyarázta, hogy a bel-  szállítmányokról, a légi forgalomról vagy ép-  ellenõrzésérõl szóló törvényt, amely a villamos-
           ügyminiszter szemléletváltozást kíván  pen olyan, a közelmúltban többször is problé-  energia- és gázellátás kérdése mellett a közle-
           ezen a területen is. Ön szerint mit kell  mát okozó civil rendezvényekrõl, amelyek  kedési feltételek biztosítására és a vízelvezeté-
           ezen érteni?                        biztosítási terve alacsony szintû, ráadásul a  si rendszerek problematikájára is kitér. Igenis
                                               hatóságok tájékoztatása sem megfelelõ. Úgy  tudni kell, ki a felelõs azért, hogy amikor egy
           – A miniszter szándéka szerint a rendvédelmi  látom, e téren az elmúlt nyolc évben rosszab-  nagyobb viharnál vezetékek szakadnak le,
           szervek vezetésében ezt általában el kell érni.  bodott a helyzet, mert hatósági jogköröket  hosszú idõre szolgáltatás nélkül maradnak em-
           Egyértelmû, hogy az Országos Katasztrófavé-  vontak el – harmincháromból három maradt  berek. Ugyancsak foglalkozni kell a biztosí-
           delmi Fõigazgatóságnak hol a helye a kataszt-  –, és súlyosbító körülmény, hogy a szerve-  tottsági arány kérdésével, ami a helyreállítás-
           rófák elleni védekezés magyarországi rendsze-  zetben több szinten is döntésképtelenség  nál is fontos szempont. Ki kell alakítani az ön-
           rében. Ez egy központi államigazgatási szerv,  mutatkozott. Tulajdonképpen kivonult az ál-  gondoskodás és az állami támogatás olyan
           amely közigazgatási feladatokat lát el, hatósá-  lam ezekbõl a feladatokból. Jó példa a panel-  együttesét, amely fokozza az emberek vagyon-
           gi munkát végez, vagyis szakirányító, tervezé-  program: megszüntettek a tûzoltóság szak-  biztonságát, és amely végsõ soron elvezet
           si, elemzõ, valamint értékelõ és koordinációs  hatósági közremûködési kötelezettségét, és  oda, hogy a kormánynak nem kell évente há-
           tevékenységet folytat. Az OKF a jóval tágabb  így elõfordulhat, hogy nem ellenõrizhetõ, mi-  rom-négy, de akár tízmilliárd forintot is a javai-
           hazai katasztrófavédelmi rendszernek a szak-  lyen anyagokat építenek be egy-egy felújítás  kat elvesztett emberek megsegítésére költe-
           mai megalapozója, motorja, ha tetszik, közös-  során. Ugyanígy probléma a beavatkozás  nie. A közelmúltban az úthálózatban keletke-
           ségépítõ ereje, hiszen a hivatásosok mellett  kérdése is, amit már hivatalba lépésem elõtt,  zett, mintegy 31 milliárd forintos kár pedig an-
           nagyon sok önkéntes – speciális mentõk, ku-  a borsodi árvízi védekezés irányításakor ta-  nak vizsgálatára készteti a kormányt, hogy mi
           tyás mentõk, vízi mentõk stb. – dolgozik e te-  pasztaltam. A kormány veszélyhelyzetet hir-  minden vezetett ide. A károkban lehet-e szere-
           rületen, nem beszélve azokról, akik a tényle-  detett, amely olyan minõsített idõszak, ami-  pe az autópálya kivitelezése körüli hibáknak,
           ges veszélyhelyzetben igyekeznek a bajba ju-  kor megváltoznak a irányítási, felelõsségi és  annak, hogy nem épültek olyan átereszek,
           tottak segítségére lenni. Ez egy olyan közös-  finanszírozási viszonyok. Láthatóan hiányzik  amelyek ilyen esetben megakadályozhatták
           ség, amely a lakosság élet- és vagyonbizton-  a felkészültség, amit „élesben” már nem le-  volna a pálya alámosása okozta rongálódáso-
           ságának érdekében tevékenykedik.    het megszerezni. Miközben pontosan tudha-  kat. Más területen is szabályozási problémák
                                               tó, hogy a hazai katasztrófák 95 százalékát a  vannak. A veszélyes üzemek engedélyezõ ha-
           z Ezen a ponton már tulajdonképpen a  víz okozza, s megbízható vízügyi és meteoro-  tósága az OKF, mégsem tudunk szankcionálni.
           közbiztonság kérdésénél tartunk, amely-  lógiai prognózisok vannak, tehát a jelentõs  Ellenõrizhetünk, a cégeknek tájékoztatási köte-
           nek tágabb értelemben a polgári ve-  árhullámokról öt-hat nappal azok érkezése  lezettsége van, végsõ soron be is zárathatunk
           szélyhelyzeti tervezés és a tûzvédelem  elõtt tudni lehet, sok helyen nem éltek az elõ-  üzemet, de nem bírságolhatunk. A Borsod-
           is része. Ennek javítását többször nevez-  zetes intézkedések és a felkészülés lehetõsé-  Chemnél egy hónapon belül kétszer fordult elõ
           te hangsúlyosan fontos feladatnak. Mit  gével. A szükséges erõket már elõre át lehet  baleset, legutóbb foszgén került egy épület lég-
           tehetnek az e területeken dolgozó szak-  csoportosítani, megszervezhetõ a híradás és  terébe. Ez is arra figyelmeztet, hogy ezekkel a
           emberek a polgárok biztonságérzetének  ki lehet jelölni az irányításért felelõs szemé-  kérdésekkel alaposabban kell foglalkozni. De
           – és természetesen tényleges biztonsá-  lyeket is. Ha ez idõben megtörténik, akkor a  beszélhetnénk a veszélyes áruk szállításáról is:
           gának – javítása érdekében?         „baj órája” felkészülten éri a védekezésben  szakembereink rendszeresen végeznek közúti
                                               résztvevõket. Mindez persze kevés a krónikus  ellenõrzéseket, szabályozatlan azonban, hogy a
           – A katasztrófavédelemnek feladata van a  problémák kezelésére, mert az árvízi védeke-  nem az ADR hatálya alá tartozó hazai – éppen
           megelõzésben, a védekezésben, de a ka-  zésben elengedhetetlen a víztározók építése,  úgy veszélyes anyagokat tartalmazó – szállít-
           tasztrófák következményeinek felszámolásá-  illetve a vízelvezetõ rendszerek karbantartása  mányok is megfelelõ garanciák mellett közle-
           ban is. Rendkívül fontos, hogy hatósági fel-  kisebb vízfolyások, patakok esetében.  kedhessenek. Jogszabályi változtatást indokol
           adatainkat a munka minden fázisában, így                                az is, hogy vannak az árvíz által olyan mérték-
           például már a tervezéssel, a készletek össze-  z A katasztrófavédelmi szervezeteknél  ben fenyegetett települések, amelyek lakossá-
           állításával vagy akár a nemzetközi együttmû-  tapasztalható mûködési zavarok oka-  gát éppen úgy fel kell készíteni a lehetséges
           ködéssel összefüggésben úgy végezzük el,  ként a szabályozás hiányosságát jelöl-  veszélyekre, mint a veszélyes üzemek környe-
           hogy azzal minimalizáljuk azokat a kockáza-  te meg. Az õsszel a parlament elé kerü-  zetében élõket. Azontúl tehát, hogy az elmúlt
           tokat, amelyek veszélyhelyzetet idézhetnek  lõ törvénycsomag milyen rövid- és  tíz év tapasztalatai önmagukban a katasztrófa-
           elõ. Legyen szó a veszélyes üzemekrõl, az  hosszú távú változásokat hoz majd?  védelmi rendszer változtatásait teszik szüksé-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9