Page 4 - magazin-szeptember
P. 4
2
A hivatásosokra akkor van szükség,
INTERJÚ A hivatásosokra akkor van szükség,
amikor mindenki más menekül
amikor mindenki más menekül
Interjú Dr. Bakondi György fõigazgatóval
Július 1-jétõl a belügyminiszter döntése alapján Dr. Bakondi György tû. vezérõrnagy az Országos Katasztrófavédelmi
Fõigazgatóság fõigazgatója. Az OKF elsõ embere az elmúlt években tapasztalt hiányosságok mellett a várható változá-
sokról, illetve árvízi védekezésért felelõs miniszteri biztosként végzett munkájáról is beszélt.
z Ismételt hivatalba lépésekor a kine- ADR hatálya alá esõ nemzetközi veszélyes – Kiemelném például a kritikus infrastruktúra
vezését azzal magyarázta, hogy a bel- szállítmányokról, a légi forgalomról vagy ép- ellenõrzésérõl szóló törvényt, amely a villamos-
ügyminiszter szemléletváltozást kíván pen olyan, a közelmúltban többször is problé- energia- és gázellátás kérdése mellett a közle-
ezen a területen is. Ön szerint mit kell mát okozó civil rendezvényekrõl, amelyek kedési feltételek biztosítására és a vízelvezeté-
ezen érteni? biztosítási terve alacsony szintû, ráadásul a si rendszerek problematikájára is kitér. Igenis
hatóságok tájékoztatása sem megfelelõ. Úgy tudni kell, ki a felelõs azért, hogy amikor egy
– A miniszter szándéka szerint a rendvédelmi látom, e téren az elmúlt nyolc évben rosszab- nagyobb viharnál vezetékek szakadnak le,
szervek vezetésében ezt általában el kell érni. bodott a helyzet, mert hatósági jogköröket hosszú idõre szolgáltatás nélkül maradnak em-
Egyértelmû, hogy az Országos Katasztrófavé- vontak el – harmincháromból három maradt berek. Ugyancsak foglalkozni kell a biztosí-
delmi Fõigazgatóságnak hol a helye a kataszt- –, és súlyosbító körülmény, hogy a szerve- tottsági arány kérdésével, ami a helyreállítás-
rófák elleni védekezés magyarországi rendsze- zetben több szinten is döntésképtelenség nál is fontos szempont. Ki kell alakítani az ön-
rében. Ez egy központi államigazgatási szerv, mutatkozott. Tulajdonképpen kivonult az ál- gondoskodás és az állami támogatás olyan
amely közigazgatási feladatokat lát el, hatósá- lam ezekbõl a feladatokból. Jó példa a panel- együttesét, amely fokozza az emberek vagyon-
gi munkát végez, vagyis szakirányító, tervezé- program: megszüntettek a tûzoltóság szak- biztonságát, és amely végsõ soron elvezet
si, elemzõ, valamint értékelõ és koordinációs hatósági közremûködési kötelezettségét, és oda, hogy a kormánynak nem kell évente há-
tevékenységet folytat. Az OKF a jóval tágabb így elõfordulhat, hogy nem ellenõrizhetõ, mi- rom-négy, de akár tízmilliárd forintot is a javai-
hazai katasztrófavédelmi rendszernek a szak- lyen anyagokat építenek be egy-egy felújítás kat elvesztett emberek megsegítésére költe-
mai megalapozója, motorja, ha tetszik, közös- során. Ugyanígy probléma a beavatkozás nie. A közelmúltban az úthálózatban keletke-
ségépítõ ereje, hiszen a hivatásosok mellett kérdése is, amit már hivatalba lépésem elõtt, zett, mintegy 31 milliárd forintos kár pedig an-
nagyon sok önkéntes – speciális mentõk, ku- a borsodi árvízi védekezés irányításakor ta- nak vizsgálatára készteti a kormányt, hogy mi
tyás mentõk, vízi mentõk stb. – dolgozik e te- pasztaltam. A kormány veszélyhelyzetet hir- minden vezetett ide. A károkban lehet-e szere-
rületen, nem beszélve azokról, akik a tényle- detett, amely olyan minõsített idõszak, ami- pe az autópálya kivitelezése körüli hibáknak,
ges veszélyhelyzetben igyekeznek a bajba ju- kor megváltoznak a irányítási, felelõsségi és annak, hogy nem épültek olyan átereszek,
tottak segítségére lenni. Ez egy olyan közös- finanszírozási viszonyok. Láthatóan hiányzik amelyek ilyen esetben megakadályozhatták
ség, amely a lakosság élet- és vagyonbizton- a felkészültség, amit „élesben” már nem le- volna a pálya alámosása okozta rongálódáso-
ságának érdekében tevékenykedik. het megszerezni. Miközben pontosan tudha- kat. Más területen is szabályozási problémák
tó, hogy a hazai katasztrófák 95 százalékát a vannak. A veszélyes üzemek engedélyezõ ha-
z Ezen a ponton már tulajdonképpen a víz okozza, s megbízható vízügyi és meteoro- tósága az OKF, mégsem tudunk szankcionálni.
közbiztonság kérdésénél tartunk, amely- lógiai prognózisok vannak, tehát a jelentõs Ellenõrizhetünk, a cégeknek tájékoztatási köte-
nek tágabb értelemben a polgári ve- árhullámokról öt-hat nappal azok érkezése lezettsége van, végsõ soron be is zárathatunk
szélyhelyzeti tervezés és a tûzvédelem elõtt tudni lehet, sok helyen nem éltek az elõ- üzemet, de nem bírságolhatunk. A Borsod-
is része. Ennek javítását többször nevez- zetes intézkedések és a felkészülés lehetõsé- Chemnél egy hónapon belül kétszer fordult elõ
te hangsúlyosan fontos feladatnak. Mit gével. A szükséges erõket már elõre át lehet baleset, legutóbb foszgén került egy épület lég-
tehetnek az e területeken dolgozó szak- csoportosítani, megszervezhetõ a híradás és terébe. Ez is arra figyelmeztet, hogy ezekkel a
emberek a polgárok biztonságérzetének ki lehet jelölni az irányításért felelõs szemé- kérdésekkel alaposabban kell foglalkozni. De
– és természetesen tényleges biztonsá- lyeket is. Ha ez idõben megtörténik, akkor a beszélhetnénk a veszélyes áruk szállításáról is:
gának – javítása érdekében? „baj órája” felkészülten éri a védekezésben szakembereink rendszeresen végeznek közúti
résztvevõket. Mindez persze kevés a krónikus ellenõrzéseket, szabályozatlan azonban, hogy a
– A katasztrófavédelemnek feladata van a problémák kezelésére, mert az árvízi védeke- nem az ADR hatálya alá tartozó hazai – éppen
megelõzésben, a védekezésben, de a ka- zésben elengedhetetlen a víztározók építése, úgy veszélyes anyagokat tartalmazó – szállít-
tasztrófák következményeinek felszámolásá- illetve a vízelvezetõ rendszerek karbantartása mányok is megfelelõ garanciák mellett közle-
ban is. Rendkívül fontos, hogy hatósági fel- kisebb vízfolyások, patakok esetében. kedhessenek. Jogszabályi változtatást indokol
adatainkat a munka minden fázisában, így az is, hogy vannak az árvíz által olyan mérték-
például már a tervezéssel, a készletek össze- z A katasztrófavédelmi szervezeteknél ben fenyegetett települések, amelyek lakossá-
állításával vagy akár a nemzetközi együttmû- tapasztalható mûködési zavarok oka- gát éppen úgy fel kell készíteni a lehetséges
ködéssel összefüggésben úgy végezzük el, ként a szabályozás hiányosságát jelöl- veszélyekre, mint a veszélyes üzemek környe-
hogy azzal minimalizáljuk azokat a kockáza- te meg. Az õsszel a parlament elé kerü- zetében élõket. Azontúl tehát, hogy az elmúlt
tokat, amelyek veszélyhelyzetet idézhetnek lõ törvénycsomag milyen rövid- és tíz év tapasztalatai önmagukban a katasztrófa-
elõ. Legyen szó a veszélyes üzemekrõl, az hosszú távú változásokat hoz majd? védelmi rendszer változtatásait teszik szüksé-