Page 3 - magazin-szeptember
P. 3

1

       Ugyanabba a folyóba                                                    A tartalomból
       Ugyanabba a folyóba


       lépni kétszer?                                                         Interjú Dr. Bakondi György
       lépni kétszer?
                                                                              fõigazgatóval
                                                                              ..................................................................2
       Nem kell, és nem is szabad. Ahogy azt több fórumon is elmondtam: a katasztrófavéde-
       lem rendszere – melynek létrehozásában részt vettem, és több mint két évig fõigazga-  Árvíz, újjáépítés
       tóként az élén is álltam – az eltelt egy évtizedben a legkülönfélébb veszélyhelyzetekben                    KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. szeptember
                                                                              ..................................................................5
       bizonyította mûködõképességét. De ahogy ugyanabba a folyóba sem lehet kétszer lép-
       ni, a rendszernek is alakulnia kell, hiszen ami az induláskor megfelelõ és korszerû volt,
       az mára alapos változtatásra szorul. Ennek felismeréséhez nem kell a testületen belül
       lenni, én nyolc évig kívülrõl figyeltem a rendszert, értesültem a különféle koncepciók-
       ról, a jogszabályok változásairól, a kiemelkedõ eseményekrõl. Nemcsak én, hanem a je-
       lenlegi kormányzat is látta, hogy átalakításra van szükség, ezért született a döntés,
       hogy az õszi ülésszakban katasztrófavédelmi törvénycsomag kerüljön a parlament elé.
       Egyértelmû, hogy a bevezetendõ jogszabályokkal jobban, hatékonyabban mûködik
       majd a rendszer.
          Hozzáteszem, a katasztrófavédelemben mutatkozó gondok nem egyediek: az elmúlt
       nyolc év elhibázott kormányzati intézkedései miatt sok más mellett a közbiztonság ál-  Rendkívüli idõjárás, árvíz
       lapotán is javítani kell, sok területen kritikus a finanszírozási helyzet, a megfelelõ jogi
                                                                              ................................................................13
       szabályozás híján vitatható hatásfokkal mûködtek intézmények. Mindennek egyenes
       következménye a gyenge jogkövetõ magatartás, a romló hatósági munka, a bizonyta-
       lan állami hatósági fellépés, az erélytelen, gyakran önérdek által mozgatott államveze-  Idõszerû kérdések
       tés, ezzel összefüggésben a romló nemzetközi megítélés.                ................................................................22
          Tisztában vagyok azzal, hogy kinevezésemkor a fõigazgatóságon és a megyei igaz-
       gatóságokon jóformán egyetlen kérdés foglalkoztatta a kollégákat – mennek, vagy ma-
       radnak, lesz-e még másnap is munkájuk. A belügyminiszter feladatszabó állománygyû-
       lése után az OKF dolgozói elõtt egyértelmûvé tettem: mindenki munkájára szükség van,
       de nem feltétlenül a korábbi beosztásban. Sõt, továbbmentem, amikor azt mondtam: el-
       várom, hogy a munkakörébõl adódó feladatokat mindenki lássa el, a követelményeknek
       mindenki feleljen meg – ellenkezõ esetben elválunk egymástól. Ez a mondat most is
       igaz.
          A várakozásoknak megfelelõen természetesen történtek cserék a vezetõi poszto-
       kon, ennek okát egyetlen szóban tudom összefoglalni, ez pedig a szemléletváltás. Ma-
       gyarázatként az OKF szerepfelfogását szeretném tisztázni. Az én definícióm szerint ez  Az igazgatóságok életébõl
       egy, a Belügyminisztérium által felügyelt és irányított országos rendvédelmi szerv,  ................................................................27
       amely közigazgatási hatósági irányítási, felügyeleti, ellenõrzési hatásköröket gyakorol.
       Nem mehet azon a vita, hogy ki végezze a tûzvizsgálatot, de azon sem, hogy átvegye-
       e OKF-es a helyszínen a tûzoltás vezetését. Arról viszont igenis beszélnünk kell, hogy az
       elmúlt években a tûzoltóság és a polgári védelem hatósági eszközparkjának hatástala-
       nítása, szétverése zajlott, az egykor több mint harminc polgári védelmi szakhatósági
       hatáskörbõl mára három maradt. Hasonló a helyzet a tûzoltóságoknál is. És nem hall-
       gathatunk arról sem, hogy súlyos morális gondok vannak, felütötte fejét a korrupció,
       közösségeket vertek szét, feszültségek alakultak ki a hivatásos állományon belül, mu-
       lasztások vannak, határozatlan a vezetés. Ha ehhez hozzáteszem, hogy a katasztrófavé-
       delemben a feltételek súlyos hiányát tapasztaltam – kevés az ember (ráadásul éppen
       ott, ahol a helyi munka zajlik), kevés a pénz, a megszorítások hovatovább a beavatko-
       zási képességre, a beavatkozások eredményességére is kihatással vannak –, akkor
       hangsúlyosan állíthatom: nem tudok, és nem is akarok ugyanabba a folyóba belelépni
       másodszor. Határozottabb parancsnoki munkát, fokozottabb szervezeti tevékenységet
       várok el, és persze azt, hogy az állampolgárok minderrõl valódi tájékoztatást kapjanak.
       Gyökeres változtatásokra van szükség a munka szinte minden területén: a jogi szabá-
       lyozásban, a hivatás tartalmában. Le kell bontanunk minden, a cselekvésnek gátat sza-
       bó megosztottságot, meghatározni az újraépülõ közösség céljait. Ezek a lépések vezet-
                                                                                       Fotók: Páros György
       nek el a közös cselekvéshez, amelynek alapja a morális tartás, eredménye a hatékony-
       ság növekedése, ezáltal a magyarországi közbiztonság helyzetének javulása.
          Én a magam részérõl ehhez ajánlok együttmûködést, partnerséget a magyarorszá-  Az Országos Katasztrófavédelmi
       gi katasztrófavédelmi rendszer minden szereplõjének.                       Fõigazgatóság hivatalos honlapja
                                   Dr. Bakondi György tû. vezérõrnagy, fõigazgató        az Interneten:
                                                                                www.katasztrofavedelem.hu
   1   2   3   4   5   6   7   8