Page 5 - KOK-Híradó 2020 május
P. 5
KOK Híradó
szinte valamennyi norvég tűzoltóságon a zés során rendkívül fontos. Cél, hogy rai csak így készülhetnek fel a hallgatók
jelölteket. Előadásában ismertette azokat a digitalizáció adta lehetőségek mi- minőségi képzésére. A digitalizáció roha-
a hatástanulmányokat is, melyben kollé- nél szélesebb körű alkalmazásával, a mos fejlődési ütemének köszönhetően
gáival számos skandináv és Nyugat-Euró- kor igényeinek és lehetőségeinek meg- nap, mint nap új okos eszközök és appli-
pai országban vizsgálták módszerük haté- felelő színvonalon legyenek felkészít- kációk jelennek meg, amelyeket a fejlesz-
konyságát. ve a jövő döntéshozói a várható felada- téseknek le kell követnie, ha lépést szeret-
tokra. Mivel ma az ipar 4.0 időszakát éljük, nének tartani a kor technikai színvonalá-
A szimuláció lehetőséget teremt ezért az élet valamennyi területén – így az val és szeretnének az ”Y” és „Z” generációt
a kritikus helyzetekben történő oktatás területén is – a folyamatok teljes megnyerni a tűzoltó hivatásnak.
döntéshozatal gyakorlására és a valós digitalizációja következik be. Ez a folyamat
életben ritkán előforduló helyzetek komoly felkészültséget követel meg az ok-
átélésére. A szimulációs technika tatási intézménytől és a tanártól egyaránt, Tóth Tibor tű. dandártábornok
alkalmazásával redukálható az erőforrások, amely folyama-tos képzéssel, továbbkép- Neumann György tű. alezredes
a kellékek és a gyakorlatok során felmerülő zéssel, tanulmányúttal valósítható meg. Nagyné dr. Rácz Edina tű. alezredes
költségek mértéke, következésképpen A digitalizáció világában csak akkor
megnő a képzés eredménye, miközben a lehet eredményeket elérni, ha a fejlesz-
hosszú távú képzési költségek és források téseket naprakészen követjük, az eszkö-
iránti igény jelentősen csökken. zöket a technológia fejlődésének ütemé-
A szimulációt már évtizedek óta ben korszerűsítjük. A Katasztrófavédelem
használják a sürgősségi ellátás területén rendszerébe bekerülő valamennyi tech-
dolgozók képzésére. Értéke abban nikának és szoftvernek elsőként a KOK-
rejlik, hogy a gyakornokok biztonságos, nál kell megjelennie, hiszen a KOK taná-
zárt, kényelmes, megismételhető,
ellenőrizhető és mérhető környezetben
megtapasztalják az esetleges helyzeteket,
ezért kiváló eszköz a tanulásra.
A szoftver moduláris felépítésű, az egyéni
kiképzéstől a nagyszabású gyakorlatokig,
minden megvalósítható. A szoftver
lehetőséget nyújt egyedi 3D környezet
és 3D objektumok létrehozására is, így
lehetővé teszi az oktatók számára, hogy
bármilyen méretű eseményt hozzanak
létre virtuális környezetben az egyszerű
forgatókönyvektől kezdve a nagyszabású
katasztrófákig, amelyeket rendkívül nehéz
lenne megvalósítani, gyakoroltatni élőben
(például egy nagy autópálya-baleset vagy
a gyorsan terjedő tűz egy vegyi üzemben).
A mesterséges intelligencia az azonos
szituációban hozott különböző döntések
hatásairól azonnali visszacsatolást biztosít
a hallgató és oktató számára. A virtuális
valóság lehetővé teszi számunkra, hogy
tűzoltókat képezzünk anélkül, hogy ki
lennének téve tényleges kockázatoknak.
Az informatikai lehetőségek mind szé-
lesebb körű felhasználása a tűzoltókép-
2020. május 5