Page 10 - KOK-Híradó 2020 május
P. 10
KOK Híradó
részeként a tűzvédelem biztosításáról belügyminiszter felügyelete és ellenőr- sági viszonyoknak megfelelően sza-
is. A háborús viszonyok és a harci zése alatt állt. A főparancsnoki tisztet az bályozta a tűz elleni védekezés fel-
cselekmények következtében az ország országos tűzoltóparancsnok látta el. A adatait és a tűzrendészet még fo-
tűzoltósága szétesett. A tűzoltók tűzoltóságok tagjai katonai rendfokoza- kozottabb társadalmasításáról intéz-
közül sokan életüket vesztették, tot kaptak, kiadásra került az új egyen- kedett.
megrokkantak, hadifogságba kerültek. ruházati szabályzat is, amely a szovjet tí- A hatékonyabb működtetés érde-
A felszereléseket nagy veszteség pusú egyenruházatot vezette be. kében 1972. január elsejétől az állami
érte, jelentős részüket elhurcolták 1956. évi 13. számú törvényerejű tűzoltóság területi szerveit az illetékes
az országból, ennek következtében rendeletet a tűzrendészet három tanácsok irányítása alá helyezték.
a tűz elleni védekezés országszerte területét – megelőző, mentő és felderítő Az állami tűzoltóság területi
minimálisra csökkent. A tűzoltóság és – határozta meg. A tűzoltási feladatokat szerveinek szolgálati rendszeréről szóló
a tűzrendészet újjászervezésének jogi az állami, az üzemi és községi hivatásos 2028/1974. (VII. 21.) Mt. számú határozat
alapját az Ideiglenes Nemzeti Kormány és önkéntes tűzoltóságok látták el. alapján januártól decemberig minden
10.280/1945. ME számú rendelete adta. Kötelezte az állami és a társadalmi érintett parancsnokságon be kellett
A rendelet előírta: „Az ország területén szerveket és az állampolgárokat, hogy a vezetni a készültségi állomány 24/48
minden olyan tennivalót, amelyet tűzoltóságokat munkájukban segítsék. órás szolgálati rendszerét 24 óra
valamely jogszabály a tűzoltóság A Minisztertanács a tűzoltóságról és szolgálat - 48 óraszabad idő.
feladatkörébe utal, az egységes a tűzrendészetről 30/1956. (IX.8.) M.T. A rendszerváltást követően megje-
magyar tűzoltóság tagjai látják számú rendelet értelmében tűzoltási lent jogszabályok alapján a tűzoltás
el.” A tűzoltóságnak eddigi, jellegük szolgálatot az ország egész területén és műszaki mentés az államtól az
szerint történt elnevezését (hivatásos, az állami tűzoltóság – a hivatásos és önkormányzatok hatáskörébe került,
önkéntes, köteles és magántűzoltóság) önkéntes tűzoltóságok bevonásával a tűzvédelmi hatósági jogkör pedig a
megszüntette. 1946-ban döntés – biztosította. A hivatásos tűzoltóság tűzoltó parancsnokság székhelyének
született az Országos Tűzoltó szolgálati ideje (folyamatosan) napi 24 önkormányzati jegyzőjéhez.
Főparancsnokság felállításáról. óra szolgálat, melyet 24 óra szabadidő Az 1993-ban megalakult Tűz- és
Az 5.090/1948. (V.13.) Korm. követett. Ez havi 336-360 órás szolgálati Polgári Védelmi Országos Parancsnok-
számú rendeletnek jelentős hatása időt jelentett. ság egy kezdetleges összevonási
volt a tűzrendészet szocialista A kádári konszolidáció jelei érzé- kísérlet volt a tűzoltási és a polgári
típusú átalakítására. Létrehozta kelhetőek voltak a tűzoltóságoknál is. védelmi szakterület egybeolvasztá-
az egységes állami tűzoltóságot. Az tűzrendészetről szóló 1/1963. (VII. sára. 1995. július 1-jével át kellett
Az ország valamennyi tűzoltósága a 5.) BM sz. rendelet az akkori gazda- adnia a helyi önkormányzat részére a
tűzoltóság működését és fenntartását
szolgáló állami vagyont, illetve
a költségvetési előirányzatként
nyilvántartott eszközöket. Az önkor-
mányzati tűzoltóság szakmai
felügyeletét ekkor a Tűz- és Polgári
Védelmi Országos Parancsnokság látta
el. Ez a felügyeleti forma azonban nem
bizonyult hosszú életűnek, hiszen az
1996-ban megjelent új Tűzvédelmi
törvény és a Polgári védelemről szóló
törvény hatálybalépésével két új
országos hatáskörű rendvédelmi szerv
jött létre a BM Tűzoltóság Országos
Parancsnoksága és a Polgári Védelem
Országos Parancsnoksága.
Az 1999-ben megjelent katasztró-
10 XVI. évfolyam 1. szám