Page 11 - magazin-április
P. 11
kiderült, a jármű több mint tíz tonna cseppfo-
lyósított propán-bután gázt szállított, amely a
bárcája alapján tűz- és robbanásveszélyesnek
számít, így a mentés irányítója az eszközöket és
védőfelszereléseket is ennek figyelembevételé-
vel határozta meg, illetve riasztotta a szolnoki
műszakimentő-bázis por-hab- és vegyi mentő
konténerét. Szerencsére a tartány nem sérült
meg, így a katasztrófavédelmi mobil labor
veszélyes anyagot nem mutatott ki a levegőben.
A szállítmányozó cég időközben Százhalombat-
táról útnak indított egy másik tartányos jármű-
vet, illetve egy szervízcsapatot, amelynek a gáz
Fotók: Németh Ádám
átfejtése volt a feladata.
A tűzoltók azzal szembesültek,
hogy a jármű üzemanyagtartályából
szivárog a gázolaj, így elsőként azt
próbálták megszüntetni. Ez azonban
sem tömítőpasztával, sem pedig a
katasztrófavédelmi mobil labor havá-
ria-tapaszával nem sikerült, így kény-
telenek voltak felmászni a járműre,
majd vödrökbe felfogni az üzemanya-
got, amelyet aztán kármentő edénybe
öntöttek át.
Miután a tank kiürült, megérkezett
a szállítmányozó cég csapata, a szak-
emberek a roncsot látva szembesültek
a feladat nehézségével. Ezt az okozta,
hogy a jármű éppen azon az oldalán
feküdt, ahol a gázlefejtő csonk volt, így ahhoz ték azt megemelni. A kétoldali támaszték révén
nem fértek hozzá. Alternatív megoldásként elő- – megfelelő tempó mellett – sikerült úgy felállí-
ször egy vészcsatlakozón keresztül próbálkoz- tani a járművet, hogy az nem billent át a holt-
tak az átfejtéssel, de ez nem vezetett eredmény- ponton, és nem borult a másik oldalára. Ezután
re. Ezért a tűzoltóknak elektromos feszítővágó- a szakemberek a katasztrófavédelmi mobil labor
val kellett szétdarabolniuk a lefejtőrendszer mérései mellett átfejtették a maradék gázt is a
védőburkolatát, és ásniuk is kellett mellette, mentesítő járműbe, majd kamionmentő elszállí-
hogy a szakemberek megfelelő kivezetést találja- totta a roncsot a helyszínről. Mivel veszélyes
nak. A jármű pozíciója miatt így csupán 3,8 ton- anyagot szállító gépkocsiról volt szó, a kataszt-
nányi gázt sikerült átfejteni, a többi csak a kerék- rófavédelmi mobil labor baleseti helyszíni szem-
re állítás után történhetett meg. Ezt a művelet- lét folytatott le, valamint ellenőrizte, hogy mind
sort a szolnoki műszakimentő-bázis daruja, a balesetet szenvedett, mind pedig a mentesítő
valamint a kamionmentő közösen végezte el, jármű és személyzete megfelelt-e az ADR előírá-
amelyhez a tűzoltók mintegy tíz négyzetméte- sainak. A másik érintett jármű egy rövid helyre-
ren tisztították meg a roncs környezetét a állítás után saját kerekein hagyhatta el a baleset
növényzettől. Ezután mindkét oldalról hevede- helyszínét.
reket rögzítettek a járműre, majd csörlővel kezd-
2022. ÁPRILIS 9