Page 11 - magazin-április
P. 11

kiderült, a jármű több mint tíz tonna cseppfo-
         lyósított propán-bután gázt szállított, amely a
         bárcája alapján tűz- és robbanásveszélyesnek
         számít, így a mentés irányítója az eszközöket és
         védőfelszereléseket is ennek figyelembevételé-
         vel határozta meg, illetve riasztotta a szolnoki
         műszakimentő-bázis por-hab- és vegyi mentő
         konténerét. Szerencsére a tartány nem sérült
         meg, így a katasztrófavédelmi mobil labor
         veszélyes anyagot nem mutatott ki a levegőben.
         A szállítmányozó cég időközben Százhalombat-
         táról útnak indított egy másik tartányos jármű-
         vet, illetve egy szervízcsapatot, amelynek a gáz
                                                                                                Fotók: Németh Ádám
         átfejtése volt a feladata.
           A tűzoltók azzal szembesültek,
         hogy a jármű üzemanyagtartályából
         szivárog a gázolaj, így elsőként azt
         próbálták megszüntetni. Ez azonban
         sem tömítőpasztával, sem pedig a
         katasztrófavédelmi mobil labor havá-
         ria-tapaszával nem sikerült, így kény-
         telenek voltak felmászni a járműre,
         majd vödrökbe felfogni az üzemanya-
         got, amelyet aztán kármentő edénybe
         öntöttek át.
           Miután a tank kiürült, megérkezett
         a szállítmányozó cég csapata, a szak-
         emberek a roncsot látva szembesültek
         a feladat nehézségével. Ezt az okozta,
         hogy a jármű éppen azon az oldalán
         feküdt, ahol a gázlefejtő csonk volt, így ahhoz      ték azt megemelni. A kétoldali támaszték révén
         nem fértek hozzá. Alternatív megoldásként elő-       – megfelelő tempó mellett – sikerült úgy felállí-
         ször egy vészcsatlakozón keresztül próbálkoz-        tani a járművet, hogy az nem billent át a holt-
         tak az átfejtéssel, de ez nem vezetett eredmény-     ponton, és nem borult a másik oldalára. Ezután
         re. Ezért a tűzoltóknak elektromos feszítővágó-      a szakemberek a katasztrófavédelmi mobil labor
         val kellett szétdarabolniuk a lefejtőrendszer        mérései mellett átfejtették a maradék gázt is a
         védőburkolatát, és ásniuk is kellett mellette,       mentesítő járműbe, majd kamionmentő elszállí-
         hogy a szakemberek megfelelő kivezetést találja-     totta a roncsot a helyszínről. Mivel veszélyes
         nak. A jármű pozíciója miatt így csupán 3,8 ton-     anyagot szállító gépkocsiról volt szó, a kataszt-
         nányi gázt sikerült átfejteni, a többi csak a kerék-  rófavédelmi mobil labor baleseti helyszíni szem-
         re állítás után történhetett meg. Ezt a művelet-     lét folytatott le, valamint ellenőrizte, hogy mind
         sort a szolnoki műszakimentő-bázis daruja,           a balesetet szenvedett, mind pedig a mentesítő
         valamint a kamionmentő közösen végezte el,           jármű és személyzete megfelelt-e az ADR előírá-
         amelyhez a tűzoltók mintegy tíz négyzetméte-         sainak. A másik érintett jármű egy rövid helyre-
         ren tisztították meg a roncs környezetét a           állítás után saját kerekein hagyhatta el a baleset
         növényzettől. Ezután mindkét oldalról hevede-        helyszínét.
         reket rögzítettek a járműre, majd csörlővel kezd-


                                             2022. ÁPRILIS                                                        9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16