Page 7 - magazin-szeptember
P. 7
gyulladhat, kifolyva pedig a felületek, vagy
éppen a talaj rendkívül csúszóssá válik.
A deformálódott és sok esetben hiányos
karosszéria miatt megváltozhat a jármű súly-
pontja. A motor jellemzően a busz hátsó részén
van, ezért a hátsó tengely közelében a legnehe-
zebb a jármű. Csörlőzésnél és daruzásnál ezt
figyelembe kell venni. Ugyanakkor az összetört,
hiányos karosszéria a kötöző elemekre is veszé-
lyes lehet, hiszen az éles részek felsérthetik az
emelésnél használt hevedert. Szükség esetén
emelőgerendát kell alkalmazni, amely megaka-
dályozza, hogy emelés közben a karosszéria
összeroppanjon. Az autóbuszok csörlőzésénél és
emelésénél gyakori, hogy egy gépjárműfecsken-
dő vagy kamionmentő drótkötéllel ellentart,
megelőzve és megakadályozva a visszaborulást.
A katasztrófavédelem a tűzoltók elméleti
továbbképzése mellett rendszeresen szervez
olyan gyakorlatokat, ahol az autóbuszokat,
tehergépjárműveket érintő baleseteknél előfor-
duló műszaki mentési, daruzási feladatokat vég-
zik el a tűzoltók. A tömeges baleseti helyszíneket
mából és a baleset súlyosságából adódóan töb-
ben pánikba eshetnek, ez nehezítheti a mentést,
és fokozottabb pszichés terhelést jelent a tűzol-
tókra nézve is. Rendkívül szoros együttműködés
szükséges a mentőszolgálat munkatársaival,
különösen a mentési sorrend meghatározásakor.
A megrongálódott, roncsolódott karosszéria
fokozott balesetveszélyt jelent a mentésben
résztvevőkre is. A busz belső terének szűkössége
nehezíti a mozgást, ezért lehetőség szerint több
oldalról kell a mentést végezni. Ez történhet a
két szélvédőn keresztül, vagy létráról, a szaba-
don lévő oldalablakokon át. A megdőlt, felborult
Fotók: Szabó-Bisztricz Anett
autóbuszt már a kiérkezést követően rögzíteni
kell. Erős támaszokkal, vagy drótkötéllel, csörlő- szimuláló tréningek célja az elméleti ismeretek
vel lehet stabilizálni a járművet. gyakorlatban történő alkalmazása, a társszer-
A külföldi buszjáratok jellemzően két üzem- vekkel való szoros együttműködés, a résztvevő
anyagtartállyal rendelkeznek, amelyeket az felek munkamódszereinek, eszközeinek megis-
alváz két oldalánál rögzítettek, így borulás ese- merése annak érdekében, hogy egy valós káre-
tén számolni kell azzal, hogy ezek felhasadnak, setnél minél hatékonyabban történjen a beavat-
és akár több száz liter gázolaj is kifolyhat. Erre a kozás.
beavatkozás során is fokozottan figyelni kell,
mert szikraképződés esetén az üzemanyag meg-
2021. SZEPTEMBER 5