Page 7 - magazin-szeptember
P. 7

gyulladhat, kifolyva pedig a felületek, vagy
                                                              éppen a talaj rendkívül csúszóssá válik.
                                                                A deformálódott és sok esetben hiányos
                                                              karosszéria miatt megváltozhat a jármű súly-
                                                              pontja. A motor jellemzően a busz hátsó részén
                                                              van, ezért a hátsó tengely közelében a legnehe-
                                                              zebb a jármű. Csörlőzésnél és daruzásnál ezt
                                                              figyelembe kell venni. Ugyanakkor az összetört,
                                                              hiányos karosszéria a kötöző elemekre is veszé-
                                                              lyes lehet, hiszen az éles részek felsérthetik az
                                                              emelésnél használt hevedert. Szükség esetén
                                                              emelőgerendát kell alkalmazni, amely megaka-
                                                              dályozza, hogy emelés közben a karosszéria
                                                              összeroppanjon. Az autóbuszok csörlőzésénél és
                                                              emelésénél gyakori, hogy egy gépjárműfecsken-
                                                              dő vagy kamionmentő drótkötéllel ellentart,
                                                              megelőzve és megakadályozva a visszaborulást.
                                                                A katasztrófavédelem a tűzoltók elméleti
                                                              továbbképzése mellett rendszeresen szervez
                                                              olyan gyakorlatokat, ahol az autóbuszokat,
                                                              tehergépjárműveket érintő baleseteknél előfor-
                                                              duló műszaki mentési, daruzási feladatokat vég-
                                                              zik el a tűzoltók. A tömeges baleseti helyszíneket


         mából és a baleset súlyosságából adódóan töb-
         ben pánikba eshetnek, ez nehezítheti a mentést,
         és fokozottabb pszichés terhelést jelent a tűzol-
         tókra nézve is. Rendkívül szoros együttműködés
         szükséges a mentőszolgálat munkatársaival,
         különösen a mentési sorrend meghatározásakor.
         A megrongálódott, roncsolódott karosszéria
         fokozott balesetveszélyt jelent a mentésben
         résztvevőkre is. A busz belső terének szűkössége
         nehezíti a mozgást, ezért lehetőség szerint több
         oldalról kell a mentést végezni. Ez történhet a
         két szélvédőn keresztül, vagy létráról, a szaba-
         don lévő oldalablakokon át. A megdőlt, felborult
                                                                                             Fotók: Szabó-Bisztricz Anett
         autóbuszt már a kiérkezést követően rögzíteni
         kell. Erős támaszokkal, vagy drótkötéllel, csörlő-   szimuláló tréningek célja az elméleti ismeretek
         vel lehet stabilizálni a járművet.                   gyakorlatban történő alkalmazása, a társszer-
           A külföldi buszjáratok jellemzően két üzem-        vekkel való szoros együttműködés, a résztvevő
         anyagtartállyal rendelkeznek, amelyeket az           felek munkamódszereinek, eszközeinek megis-
         alváz két oldalánál rögzítettek, így borulás ese-    merése annak érdekében, hogy egy valós káre-
         tén számolni kell azzal, hogy ezek felhasadnak,      setnél minél hatékonyabban történjen a beavat-
         és akár több száz liter gázolaj is kifolyhat. Erre a  kozás.
         beavatkozás során is fokozottan figyelni kell,
         mert szikraképződés esetén az üzemanyag meg-


                                        2021. SZEPTEMBER                                                          5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12