Page 26 - magazin-szeptember
P. 26

Magazin








                                                                ban égett a Subajda csokoládégyár tetőszerkeze-
                                                                te, 1927-ben pedig a Magyar Kender-, Len- és
                                                                Jutaipar újszegedi gyártelepén egy hatvanöt
                                                                méter hosszú kenderkazal kapott lángra.
                                                                   1930 novemberében jelentős fejlődés kezdő-
                                                                dött a híradószolgálatban: a postaközpontba a
                                                                kézzel kapcsolható helyett automata berende-
                                                                zést telepítettek. A laktanya a tűz jelzésére a 05-
                                                                ös, a mentők hívására a 04-es hívószámú tele-
                                                                fonállomást kapta.
                                                                   A II. világháború súlyos károkat okozott a
                                                                szegedi tűzoltóság járműállományában is. A tűz-
                                                                oltóság járművei a háború vége felé Nyugat-
                                                                Magyarországra (Sopron, Szombathely), majd
                                                                Németországba kerültek, a város szinte jármű-
                                                                vek nélkül maradt. Teljesen újra kellett szervez-
                                                                ni,   indítani   a    hivatásos    tűzoltóságot.







              Az első világháború kitörése után, a mozgósí-
           tás miatt 1914 augusztusára a hivatásos városi
           tűzoltóság létszáma tizenhárom főre esett visz-
           sza.  A vezetőség felhívást intézett a szegedi
           diáksághoz, hogy jelentkezzenek önkéntes tűz-
           oltói szolgálatra: csaknem kilencven diák jelent-
           kezett, a legtöbben sikeresen.
              A háború utolsó éveiben a szegedi tűzoltók
           mindennel foglalkoztak, csak éppen a tűzoltásra
           nem jutott elég idő: szenet és tűzifát szállítottak,
           a pinceszivattyúkat kezelték, ragályos betegeket
           és holttesteket fertőtlenítettek és szállítottak.
           Égetően szükségessé vált az állomány újjászer-
           vezése, a korábbi rend visszaállítása – a folya-
           mat 1920-ban fejeződött be.
              A huszonnégy órás szolgálatot adó tűzoltók
           ettől kezdve huszonnégy órás pihenőt kaptak. A
           járművek a kor színvonalának megfelelőek vol-
           tak: egy FIAT szerkocsi, egy OPEL mentőautó és
           egy Mátra-féle tolólétra állt készenlétben az
           1920-as évek végén. Később egy magyar gyárt-
           mányú Rába autófecskendő is gazdagította a jár-
           műparkot.  Akkoriban több jelentős tűzeset is
           volt, amelyeknél a tűzoltók beavatkoztak: 1921-
           ben kigyulladt a Pick szalámigyár épülete, 1925
           februárjában leégett a városháza tornya, 1926-


     24                                                         KATASZTRÓFAVÉDELEM
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30