Page 26 - magazin-szeptember
P. 26
Magazin
ban égett a Subajda csokoládégyár tetőszerkeze-
te, 1927-ben pedig a Magyar Kender-, Len- és
Jutaipar újszegedi gyártelepén egy hatvanöt
méter hosszú kenderkazal kapott lángra.
1930 novemberében jelentős fejlődés kezdő-
dött a híradószolgálatban: a postaközpontba a
kézzel kapcsolható helyett automata berende-
zést telepítettek. A laktanya a tűz jelzésére a 05-
ös, a mentők hívására a 04-es hívószámú tele-
fonállomást kapta.
A II. világháború súlyos károkat okozott a
szegedi tűzoltóság járműállományában is. A tűz-
oltóság járművei a háború vége felé Nyugat-
Magyarországra (Sopron, Szombathely), majd
Németországba kerültek, a város szinte jármű-
vek nélkül maradt. Teljesen újra kellett szervez-
ni, indítani a hivatásos tűzoltóságot.
Az első világháború kitörése után, a mozgósí-
tás miatt 1914 augusztusára a hivatásos városi
tűzoltóság létszáma tizenhárom főre esett visz-
sza. A vezetőség felhívást intézett a szegedi
diáksághoz, hogy jelentkezzenek önkéntes tűz-
oltói szolgálatra: csaknem kilencven diák jelent-
kezett, a legtöbben sikeresen.
A háború utolsó éveiben a szegedi tűzoltók
mindennel foglalkoztak, csak éppen a tűzoltásra
nem jutott elég idő: szenet és tűzifát szállítottak,
a pinceszivattyúkat kezelték, ragályos betegeket
és holttesteket fertőtlenítettek és szállítottak.
Égetően szükségessé vált az állomány újjászer-
vezése, a korábbi rend visszaállítása – a folya-
mat 1920-ban fejeződött be.
A huszonnégy órás szolgálatot adó tűzoltók
ettől kezdve huszonnégy órás pihenőt kaptak. A
járművek a kor színvonalának megfelelőek vol-
tak: egy FIAT szerkocsi, egy OPEL mentőautó és
egy Mátra-féle tolólétra állt készenlétben az
1920-as évek végén. Később egy magyar gyárt-
mányú Rába autófecskendő is gazdagította a jár-
műparkot. Akkoriban több jelentős tűzeset is
volt, amelyeknél a tűzoltók beavatkoztak: 1921-
ben kigyulladt a Pick szalámigyár épülete, 1925
februárjában leégett a városháza tornya, 1926-
24 KATASZTRÓFAVÉDELEM